Josep
Cerdà és professor d'àmbit lingüístic
i social i cap del departament d'orientació a l'IES Berenguer d'Anoia
d'Inca (Mallorca). Des de fa cinc anys, treballa la producció audiovisual
en forma de petits projectes amb alumnes de diversificació curricular.
Quina
edat tenen els alumnes que hi participen?
Fan
4t, però la majoria ha repetit algun curs, o sigui que entre 17
i 18 anys.
Com
va sorgir la idea d'utilitzar els audiovisuals?
Els
alumnes de diversificació no tenen només mancances acadèmiques.
Molt sovint trobam problemes de relació, de manca d'habilitats socials.
Per això és bona qualsevol activitat que impliqui la feina
en grup i la comunicació oral, i produir un curtmetratge és
un tipus de projecte on tot això es fa necessari. A més,
la motivació que s'aconsegueix quan es treballa amb la pròpia
imatge no és comparable amb cap altra cosa.
Els
alumnes participen només un any en l’elaboració de curtmetratges
o poden aprofundir anys següents?
Només
es fa al darrer curs, a 4t. És la culminació del procés
que començam a 3r amb els projectes de fotonovel·la i ràdio.
Com
s’organitza el projecte?
L’horari
dels grups de diversificació és idoni per a aquests tipus
de projectes. Jo mateix faig 6 hores setmanals al mateix grup. I això
permet treballar-hi un poc cada dia, no necessàriament durant tota
l’hora.
Què
es pretén treballar amb aquests projectes?
En
principi, llengua i literatura. Una part importantíssima del procés
consisteix a escriure el guió. Partim d'una petita història
inicial (sorgida a partir d'una pluja d'idees) i l'anam desenvolupant en
diferents tractaments. Primer més literaris i poc a poc més
tècnics. Això és molt útil per tal que vegin
la necessitat de corregir i fer diferents versions del guió, aportant-hi
coses noves contínuament. Així veuen que hi ha moltes maneres
de contar una mateixa història. Es treballa (primer amb exercicis
i després ja en el projecte) el diàleg i l’argument. Naturalment,
després vé la preocupació per l'element plàstic
(la planificació, els efectes sonors, l'estètica de la imatge),
que ja hem treballat prèviament amb un projecte de fotonovel·la.
Com
s'organitza el rodatge?
El
més important és preparar molt bé la sessió,
de forma que tothom tengui responsabilitats concretes a complir. Jo procur
que tothom passi per diferents feines, fins i tot dirigir una secuència.
Tot ha d'estar previst, perquè dins el rodatge ja sorgeixen imprevistos
i tothom ha de saber què s'espera d'ell.
I
la postproducció?
En
el nostre centre es fa batxillerat artístic. Això fa que
tenguem una aula equipada amb ordinadors capaços d'editar vídeo.
També és necessari dividir les feines i treballar en petits
grups. És important treballar només amb les eines més
senzilles, fent muntatge per talls. És la manera de centrar-se en
l’essencial del llenguatge cinematogràfic.
Quins
són els aspectes o els coneixements que més els costa assolir
i de quina manera es supera?
El
que costa més és que els alumnes entenguin com es fa un guió
i la importància que té. Si fos per ells, tot s’improvisaria
al rodatge. A l’hora de fer el guió, tendeixen a fer-lo com si fos
narrativa. Hem de revisar molt el guió i fer-los veure que és
diferent explicar una història amb paraules (que és el que
estan acostumats a fer) que explicar-la en imatges i diàleg.
Com
valores aquesta experiència de tants d’anys?
Com
a molt positiva. Personalment, crec que tots els alumnes de secundària
haurien de treballar el llenguatge cinematogràfic de forma pràctica.
Hem de pensar que són grans consumidors de ficció audiovisual
(tant per televisió com en cine o videojocs) i l’escola hauria de
fer-los espectadors competents i crítics. El problema és
que el professorat de plàstica o de llengua no sol assumir això
com a responsabilitat seva.
A Mallorca
existeix un encontre anual d’audiovisuals, no és així?
Efectivament.
L’organitza un grup de professors anomenat associació Trenta-1,
al qual jo pertany. Fa sis anys que començàrem amb una petita
mostra de material i poc a poc s’ha convertit en una jornada maratoniana
on es realitzen tallers d’audiovisuals i s’hi mostren més d’una
dotzena de curtmetratges realitzats per alumnes de diferents instituts
de Mallorca. Podeu consultar el programa a la pàgina de l'associació
Trenta-1. |
|
Josep
Cerdà
|
Professor
a
|
l'IES Berenguer
d'Anoia
|
(Inca -
Mallorca)
|
|
|
Entrevista
realitzada per Margalida Mascaró
|
de
l'associació Encontre
|
|
|
|