Júlia
Hurtado López es professora de Didàctica de la Imatge al
Col·legi Mare de Déu dels Àngels a Barcelona. L'objectiu
bàsic de l’assignatura -obligatòria- que imparteix és
educar la mirada de l'alumnat tant de Primària com de Secundària
davant les múltiples pantalles que constantment reclamen la seva
atenció, ja sigui la televisió, el cinema o la pantalla d’un
ordenador.
-
Quants professors col·laboren en l'assignatura?
A
l’escola Mare de Déu dels Àngels fa quatre anys que jo porto
a terme aquest servei. El que es produeixen al llarg de tot el curs són
projectes interdisciplinaris on participen més d’una assignatura
i on, aleshores, hi col·laboren més professors. Per exemple,
fa dos anys i amb motiu del Crèdit de Síntesi a secundària,
l’assignatura va ser objecte de gran protagonisme quan el claustre va decidir
concretar en la realització d’uns videoclips tots els continguts
que s’estaven treballant aquell any durant el crèdit. Aquesta activitat
va transformar tota l’escola en una gran plató, on tant alumnes
com professorat vam funcionar com una gran productora audiovisual. Els
valors tramesos a través de la imatge van ser comunicats amb una
gran eficàcia, alhora que en una ambient molt més lúdic
i pragmàtic.
-
Quan fa que funciona el vostre plató?
Fa
molt de temps! El plató de l’escola ha anat experimentant canvis
físics, però la història del plató de Mare
de Déu dels Àngels, com a espai especialitzat on es porten
a terme les producció audiovisuals de l’escola, comença fa
uns 20 anys i ja aleshores, mitjançant una assignatura plenament
introduïda dins l’horari escolar dels alumnes. De fet, crec que justament
el primer any que la matèria es va impartir de forma aïllada
a l’escola, deu fer aproximadament uns vint-i-un anys, jo vaig formar part
del primer alumnat que va poder gaudir-la. Gràcies a la iniciativa
de Montserrat del Pozo la meva etapa de secundària va estar plena
de guions tècnics, informatius televisius més crítics
i creació d’anuncis, etc. D’ençà a l’actualitat, l’assignatura
s’ha continuat impartint a la etapa de Secundària sense interrupció.
Però és només des de fa quatre anys que l’escola també
ha afegit l’assignatura, 1 hora setmanal, en els cursos de quart, cinquè
i sisè de primària.
-
Quin són el principals objectius de l'assignatura?
Els
nostres objectius són bàsicament dos. Per una banda ajudar
a que els nostres alumnes es converteixen en consumidors de pantalles més
crítics i per tant, més lliures. Entenent que per aconseguir-ho
han de rebre una orientació adequada des de petits i una orientació
que ha de venir tant des de la reflexió i la anàlisi teòrica,
com de la producció pròpia. L’experiència m’ha ensenyat
que és quan els alumnes intenten crear el seu propi anunci televisiu,
quan arriben a ser conscients del món de màgia i ficció
que és la publicitat.
L’altre
objectiu és que l’assignatura és converteixi en una eina
de recolzament per a la introducció de la teoria de les Intel·ligències
Múltiples de Gardner, continuant en la mateixa línia de l’escola,
és a dir, intentar oferir la millor resposta educativa als seus
alumnes en cada moment.
- Quan
treballeu la publicitat l'alumnat es més crític amb els anuncis?
Sí.
Va ser interessant sentir comentaris, per part de nens de Primària,
quan s’estaven preparant per a la gravació d’un anunci. Un nen li
deia a l’alumne que feia d’actor: “Recorda que has de posar cara de felicitat.
Has d’estar molt content, com estan sempre als anuncis, que mai els passa
res dolent, no ha de semblar que t’esforces, vale?” O el comentari de una
nena que deia als seus companys: “Ja sabeu, eh? Farem un contrapicat per
què tothom entengui que ell és la persona important, el que
ho té tot i és feliç.”
D’alguna
manera els alumnes entenen que el concepte de felicitat que la publicitat
projecta és inventat, ficcionat i irreal. Crec que això ja
és un bon començament que els condueix sen’s dubte a ser
menys esclaus davant la publicitat.
-
Com estructureu l'activitat?
L’assignatura
s’estructura per trimestres, de forma semblant a com s’estructuren la resta
d’assignatures curriculars. La diferència fonamental està
en la forma d’impartir-la. És a dir, l’objectiu contiua sent la
transmissió d’uns coneixements i conceptes però la forma
que els nens els aprenguin és mitjançant la realització
de diferents projectes i activitats, on les eines més habituals
són la càmara fotogràfica, la realització unicàmara
amb posterior edició i la realització multicàmara.
-
Ha estat bona la reacció de les famílies davant d’aquest
tipus d’activitat? no la veuen massa lúdica i poc curricular?
La
reacció de les famílies ha estat positiva. Pares i mares
que ajuden als seus fills a elaborar els decorats del següent anunci,
mares que em paren pel carrer a explicar-me com la seva filla de 11 anys
va seure el diumenge davant la televisió, amb llibreta i llapis,
per descobrir dos anuncis que diguessin una mentida. I com d’aquesta manera
tota la família estava participant en la creació de futurs
adults més lliures i per tant amb la possibilitat de recercar la
seva pròpia felicitat. O per exemple, com és el cas d’aquest
any que l’Associació de Pares de l’escola ha convocat el primer
Concurs d’anuncis audiovisuals, amb lliurament de premis a on conviden
a participar a totes les famílies. Treballs de fotografia fixa on
apareix el tiet o l’avi fent de lladre o interpretant el paper que l’alumna
ha dissenyat prèviament.
-
Amb quins cursos treballeu la imatge i els audiovisuals?
A
quart, cinquè i sisè de Primària i a tercer i quart
d’ESO. Alguns alumnes de Batxillerat també sol·liciten el
reforçament audiovisual de l’escola per dotar visualment els seus
treballs de recerca.
- De
quina manera penses que la televisió afecta als infants i als joves?
Penso
que la televisió, com tants altres mitjans presenta una realitat.
El problema és que es tracta d’una realitat totalment "ficcionada"
-inventada, subjectiva- però amb uns matisos de veracitat que la
converteixen en altament perillosa per individus que no hagin adquirit
una certa autonomia de pensament. I en aquest sentit em refereixo a grans
i a petits. Crec que tots som seduïts per l’aura de felicitat i puresa
que envolta la publicitat televisiva.
El
problema és que els nens, més vulnerables que els adults,
adopten una idea de la felicitat, de l’estar bé que sempre està
relacionada amb el materialisme i el consumisme i, es clar, quan un nen
pensa això se l’està condemnat justament al contrari, a la
infelicitat. I ho concretaré amb un exemple. Poquíssims anuncis
lloen l’esforç, la capacitat de sacrifici, sinó més
aviat al contrari i tots sabem que fins i tot per enamorar-te ha d’haver-hi
un esforç, no valoren el procés si nó la fita, la
finalitat, etc.
-
Com penses que es podria integrar l'Educació en Comunicació
al currículum?
Bé,
crec que en totes les assignatures hi hauria d’haver una aproximació
als mitjans de comunicació. Crec que els nens, cada cop més,
s’estan acostumant a conèixer a través de pantalles, d’alguna
manera la pissarra perd eficàcia i la guanya les pantalles i les
imatges en moviment. L’escola hauria d’experimentar en aquest sentit una
revolució si el que l’Educació vol realment és formar
futurs adults lliures. És a dir, amb capacitat per decidir.
Pensem
que quan els alumnes acaben la formació obligatòria serà
sobretot la televisió la que dictarà la seva conducta. Quan
arribi el moment, quan sembla ser que els pares i l’escola baixen en protagonisme,
no podem deixar-los davant la televisió sense cap eina per a una
lectura crítica de la mateixa. Seria com deixar-los indefensos,
sols, en un carrer fosc i amb un especialista en confondre a la gent per
portar-la a la seva “secta”. La televisió s’ha d’aprendre a gaudir,
s’ha de seleccionar, està bé com a distracció, però,
almenys pel que fa avui dia, mai, mai s’han d’interioritzar els valors
que transmet. |
|
Júlia
Hurtado López
|
Professora
de
|
Didàctica
de la Imatge
|
al Col·legi
Mare de
|
Déu
dels Àngels
|
(Barcelona)
|
|
|
Entrevista
realitzada per la Redacció d'AulaMèdia
|
|
|