A l’escola
Mare de Déu dels Àngels, del districte de Sant Andreu de
Barcelona, estem treballant per què el nostre alumnat consumeixin
d’una manera més saludable tota la realitat mediatitzada que reben,
especialment, per la televisió.
És
amb la publicitat que la població infantil es veu més influenciada
i condicionada per un seguit de valors, valors que no els ajuden gaire
a créixer com a persones. El fet que els nostres alumnes quedin
impactats i captivats per l’èxit que semblen tenir en aquestes realitats
publicitàries, com la bellesa, la competitivitat extrema, l’individualisme,
etc. mereix que l’escola els dediqui una atenció especial.
Coincidim,
en aquest sentit, amb Joan Ferrés (Com veure la TV? Consell
de l'Audiovisual de Catalunya. Generalitat de Catalunya. Barcelona, 1997):
“L’acció
educativa ha de portar a la reflexió sobre les característiques
del discurs televisiu i sobre la realitat personal i social que genera
ser telespectador/a i propiciar, mitjançant el distanciament crític,
l’alliberació d’un estat emotiu-passiu.
Formar
telespectadors/res, és a dir, persones que sàpiguen analitzar
significativament imatges audiovisuals, persones amb capacitat de desmuntar
els codis icònics, sonors i narratius, és una fita molt important
que les institucions educatives han assumit.”
A la
nostra escola, des de quart de primària els alumnes reben una formació
específica que els prepara per la que ja s’ha vingut a anomenar
la “societat de l’espectacle”. Un entorn mediatitzat amb el que el nen
creix i que és responsable de gran part dels seus coneixements i
el que encara és més important, de les seves conductes.
Una
de les metodologies per aconseguir que l’alumne sigui més crític
davant els missatges televisius, és que aprengui a fabricar el seu
propi missatge audiovisual. Amb la intenció de justificar per què
cal fer publicitat, es tracta que la practiquin perquè realment
puguin aprendre a consumir-la, en definitiva, a llegir-la adequadament.
Aquesta
proposta educativa pretén treballar la publicitat amb els alumnes
de cinquè, durant aproximadament un trimestre. Les divuit sessions
es reparteixen setmanalment en fraccions d’una hora i queden inserides
en una assignatura que l’escola ha anomenat Didàctica de la Imatge.
La idea és desenvolupar l’assignatura en dos espais, al principi
en la seva pròpia aula, per anar després al plató
de l’escola, espai equipat digitalment per a l’enregistrament audiovisual
i la postproducció.
Imatge
i realitat
Com
començar a parlar al nen i la nena d’una realitat tan familiar però
alhora tan desconeguda? S’ha de parlar de les grans diferències
entre imatge i realitat, tot i que és molt important acceptar la
gran sensació de realisme i autenticitat que tenen algunes imatges.
És vital mostrar aquesta diferència al nen amb un exemple
que representi una situació que li sigui pròxima.
Tot
seguit s’ha d’anar explicant tota una sèrie conceptes sobre el llenguatge
audiovisual, que de fet, a la nostra escola, els alumnes ja han après
en el curs anterior de quart de primària, quan comencen a rebre
una hora setmanal de Didàctica de la Imatge. A quart de primària
els alumnes ja fan un pas per a familiaritzar-se amb la publicitat. L’activitat
estrella és la creació d’un cartell publicitari, amb la corresponent
explicació de cadascuna de les seves etapes. Es tracta de cartells,
dissenyats pels nens, amb una eslògan pensat per ells, que pretén
millorar alguns dels aspectes del seu entorn més immediat.
Durant
el curs de quart, l'alumnat, paral·lelament a aquesta activitat,
aprenen, amb altres experiències, conceptes audiovisuals (guió
literari, story line, story board, tipus de plans, angulacions, punts de
vista, etc.) i alguns dels elements que formen la imatge, com ara el color,
els tipus de línies i la composició. Coneixements que els
permeten treballar amb més profunditat el llenguatge publicitari
audiovisual un cop arriben a cinquè.
També
és molt important, treballar les possibilitats comunicatives de
la imatge. Es tracta de plantejar, com a una novetat, com a un descobriment
per ells, que la imatge té en realitat dues parts, una visible i
una altra que és invisible. Als nens els ajuda molt treballar sempre
directament sobre material visual, manifestant una gran atenció
a les possibilitats de la imatge fotogràfica.
Aconseguir
que l’alumne prengui consciència d’aquest potencial de comunicar
que té la imatge, aparentment invisible als ulls, és el camí
més ràpid per a la comprensió del llenguatge emocional
utilitzat per la publicitat. El nen i la nena descobreixen que, a més
de la part més figurativa, existeix en les imatges una altra part
on els significats van directament a les emocions. Una part més
evocadora, que sovint s’escapa al camp racional, i que constitueix un camí
ideal per arribar directament al cor -sense passar pel cervell- per acabar
transformant-se, finalment, un altre cop en un nou pensament i per tant
en noves conductes.
És
a dir, que constatin com les imatges generen en els que les veuen un conjunt
de sensacions, de les que no sempre en són conscients. També
és important que entenguin que la publicitat es mou sobretot en
aquest nivell de sensacions i emocions que es generen en el nostre cervell.
En definitiva, volem que l'alumne s’adoni que en la producció publicitària
existeix un codi, un llenguatge visual que mai és revelat al receptor,
al que consumeix publicitat. |
|
Júlia
Hurtado
|
Escola
Mare de Déu
dels
Àngels
|
|
|