L’anàlisi
del contingut de les produccions audiovisuals realitzades per adolescents
poden ser un bon instrument per fer una mirada crítica i reflexiva
de la televisió. En aquest cas no sobre les pantalles dels emissors,
sinó sobre les imatges construïdes pels joves. La seva experiència
com a espectadores i espectadors mediàtics no és fàcilment
separable de la seva competència com a constructors de nous textos
audiovisuals.
En aquest
text presentem un resum de les anàlisis efectuades del contingut
de 44 relats de ficció breus (la majoria no arriben als 3 minuts)
realitzats per adolescents de diferents contextos socioculturals. La tipologia
de vídeo de ficció que se’ls proposa fer en situació
de tallers escolars és una mimficció. Un relat senzill, amb
pocs esdeveniments i sense diàlegs sonors. L’absència de
so simplifica el procés tècnic d’enregistrament i d’edició,
tot mantenint la capacitat expressiva del contingut. La majoria es graven,
a més, de forma lineal. Els nois i les noies construeixen aquests
textos videogràfics de forma lliure i molt espontània, per
tant, són construccions representatives dels seus interessos i motivacions,
de les seves mirades sobre el món, així com un espai per
fer sentir la seva veu.
La
ficció videogràfica té diferents avantatges, entre
ells entrar en el tema de la mirada (com em veuen, com em mostro, com em
veig, etc.), que té tanta importància per als adolescents,
en el canvi de papers respecte als mitjans (passar d’espectadora o espectador
a agents que construeixen representacions adreçades a altres) o
introduir-se en qüestions d’identitat a partir d’encarnar, de recrear
personatges, d’escenificar (jugar a ser com..., fer com si fos...). També
cal considerar la dimensió lúdica dels audiovisuals que freqüentment
evidencien la mirada transgressora dels joves. Finalment, la producció
comporta per als adolescents un coneixement més aprofundit dels
codis audiovisuals, la reflexió sobre la selecció de les
temàtiques que volen fer presents en el seu text i les que ometen,
el tractament d’aquestes temàtiques, en definitiva un conjunt d’aspectes
que els ajuden a construir-se una mirada més crítica que
els és necessària per interactuar amb més instruments
en l’entorn mediàtic que els envolta.
Les
anàlisis del contingut dels vídeos de ficció posen
en evidència una gran diversitat d’aspectes, entre ells la influència
del cinema i la televisió. Aquesta influència no la podem
considerar com una relació simplista de causa-efecte. Encara que
un 61% dels adolescents de l’estudi destini 3 o més hores diàries
a la televisió, a les quals s’ha d’afegir el temps dedicat al cinema,
als videojocs o a Internet. Hem de parlar d’una re-elaboració, on,
entre altres coses, tant importants són els textos mediàtics
que fan de referència, com la lectura interpretativa dels joves
i els elements contextuals que emmarquen la situació comunicativa
de producció (dinàmica de les interaccions socials, rols
de gènere, rols de lideratge, etc.).
En
el treball s’han analitzat una varietat d’aspectes: contingut narratiu,
temes, personatges, escenaris, comprensibilitat, aspectes formals, relacionant-los
amb les variables d’edat i gènere. Aquí, però, només
s’exposaran els resultats sobre els temes i concretament sobre els que
apareixen en un nombre més elevat de ficcions.
El
tema que té un nivell de recurrència més alt entre
totes les produccions és la categoria denominada "autoimatge" que
inclou la d’identitat adolescent i la de mirada del grup, un conjunt d’aspectes
que tenen a veure amb una representació del que es podria considerar
com propi de la "cultura adolescent”, amb tota de diversitat de matisos
que això comporta. Inclou ficcions que mostren aspectes com els
rituals de relació entre els adolescents, la preocupació
pel vestit i aparença, les actituds de rebel·lia i separació
respecte dels adults, etc., ja sigui com a motiu principal del relat o
com a element puntual. Amb mesures semblants apareix el tema de la violència.
La més representada és la violència propera, baralles,
agressions i amenaces, és a dir, la lligada als conflictes quotidians
principalment en les relacions amb els iguals. Mentre que la violència
més extrema (assassinats, suïcidis i violacions) obté
xifres menys elevades. Tampoc són menyspreables les mesures de la
categoria robatori i atracament, que pel seu tractament s’inclouen també
en la categoria de violència. En un tercer lloc se situa la categoria
amor i relacions de parella. El tema de l’enamorament ideal obté
els percentatges més elevats, però si s’agrupen la resta
de subcategories d’aquest apartat, en el conjunt dels vídeos acaben
predominant les categories que mostren problemes respecte el fet amorós:
disputes, infidelitats i sentiments de gelosia.
En
un segon grup de mesures, amb percentatges menors de compareixença
es troben per ordre de freqüència els temes de llei i policia,
amistat, drogues, escola, tribus urbanes i enganys i trampes. Pel que fa
al tema de llei i policia predomina la representació dels agents
en la funció de detenció dels infractors, seguida de la de
seguretat i protecció. Hi ha també, en alguns vídeos,
una representació ridiculitzada de la policia. Els personatges amb
rol de policia solen ser homes amb actituds dures. En la mirada que es
fa de l’amistat, l’exposició dels aspectes problemàtics despunta
sobre els positius, encara que la categoria de valoració de l’amistat
també és força freqüent. Les drogues s’exposen
des de dues perspectives, des d’una visió mediàtica relacionada
amb el tràfic i la persecució, i, una altra, lligada a la
compra i al consum. En la representació més real i quotidiana
se sol mostrar el consum individual i també el cerimonial que implica
i cap vegada les conseqüències negatives de la drogoaddicció.
Quant a l’escola, la mirada més prevalent apunta a una representació
negativa: conflictes i manca de respecte en relació amb els docents,
avorriment, desmotivació, etc. Només en el cas dels alumnes
d’educació compensatòria es manifesta una perspectiva positiva
de l’espai de formació, com un recurs per lluitar contra el fracàs
escolar i una porta de cara a la futura formació professional. El
paper de docents sempre recau sobre personatges masculins. La temàtica
d’engany i trampes abasta una diversitat de situacions: les relacions de
parella, els atracaments i robatoris, l’escola i els jocs de taula. Finalment,
la categoria de tribus urbanes, que obté xifres equiparades a les
d’enganys i trampes, està composta de dos subtemes: conflictes entre
tribus i estils de vida. La subcategoria de conflictes és la que
aconsegueix més reiteració. Mentre que el tema d’estils de
vida, que apunta a mostrar alguns aspectes externs de les tribus, les seves
maneres i costums, és menys freqüent.
En
resum, els resultats evidencien que el tema del conflicte "barallós"
i sovint violent, que és tan freqüent en els textos dels mitjans,
és també predominant en les ficcions analitzades. Si a aquest
punt afegim la representació que els mitjans fan dels joves, tema
que, com surt en les ficcions analitzades, és de vital importància
per a ells i elles, trobem, entre altres coses, que les representacions
mediàtiques no responen a una pluralitat de formes de ser adolescent
sinó a la insistència en determinats estereotips. Es fan
“visibles” uns tipus de joves i "invisibles" a altres, tot construint uns
models que forçosament han de repercutir en la forma de comprendre
el món i de comprendre’s. Difícilment poden restar al marge
d’aquest joc de mirades en el que resulten tan reiteradament interpel·lats.
Si tenim en compte les paraules de Avello i Muñoz, “la cultura juvenil
es el efecto de un sistema comunicativo en el que el joven no encuentra
lugar sino como objeto y como mensaje, pero nunca como sujeto”, segurament
només recuperant i possibilitant la veu i la mirada dels adolescents,
donant-los recursos per al qüestionament crític dels textos,
les noies i els nois podran construir nous discursos, noves formes d’autorepresentació. |
|
Montserrat
Moix
(Teleduca)
|