No
hi ha dubte que en les darreres dècades el fenomen publicitari ha
entrat de ple en les nostres vides bombardejant-nos amb missatges des dels
llocs més insospitats. Un fenomen amb una transcendència
cultural molt gran ja que a través de les comunicacions repetitives
va modificant actituds, comportaments i criteris de judici en grans masses
socials.
|
Adbusters
|
Per
atreure l’atenció del potencial client cap un producte o cap a un
servei determinat, el mecanisme publicitari recorre a una acció
de condicionament psicològic que arriba a crear en aquest client
la necessitat de posseir i utilitzar aquest determinat producte o servei.
Aquesta forma de pressió sobre el consumidor està fonamentada
no només en la força expressiva i emotiva de la comunicació
publicitària, sinó també en la freqüència
o contínua repetició dels missatges i en l’elecció
dels moments més adequats per fer arribar aquests missatges a un
públic prèviament ben definit.
A això
s’afegeixen conseqüències molt més profundes i menys
perceptibles que constitueixen, sens dubte, el gran risc del creixement
desmesurat i descontrolat del fenomen publicitari tal com es planteja actualment.
La comunicació publicitària és capaç de formar
una mentalitat i una escala de valors que comprometi tota la nostra visió
de la vida. Molts anuncis publicitaris, més enllà del producte
que ofereixen, estableixen veladament a través de les imatges o
frases utilitzades un nexe d’identitat entre conceptes com ara els
de “bellesa física” o “cos estilitzat” amb els de “triomf” o “èxit”,
per la qual cosa una persona, home o dona, només pel fet de tenir
atractiu físic, de ésser prim o prima, triomfa, té
prestigi i és ben valorada socialment.
Naturalment,
això són idees que penetren en la ment de l’oient o del telespectador
de manera inadvertida i clandestina i alguns estudiosos de la comunicació
les consideren un tipus de subliminaritat inacceptable. “L’espectador”
acaba creient que aquestes idees són concepcions seves adquirides
a través de la pròpia reflexió o experiència,
sense adonar-se que en realitat les hi han anat introduint a poc a poc
a través de la insistència publicitària.
Des
del punt de vista de l’educador, la publicitat adquireix una importància
vital, ja que pel gran impacte que té en la ment juvenil s’ha transformat
en un element que en molts casos dificulta la feina de formar i educar
avui en valors. La incidència que es pot tenir des de l’escola en
la promoció de valors com ara la solidaritat, la igualtat o la justícia
és molt pobra davant l’anorreant impacte dels centenars i centenars
de missatges publicitaris que des de tots els racons reben quotidianament
el nen i el jove incitant-los a assumir actituds egocèntriques i
individualistes que valoren més el fet de tenir i el de posseir
que el de “ser persona” i realitzar-se com a ésser humà integrat
a una col·lectivitat.
Com
es pot ensenyar amb unes mínimes hores a la setmana i amb les limitacions
pròpies de l’àmbit escolar la importància que té
la valoració de les coses senzilles quan les revistes a les quals
tenen accés el joves aclaparen amb informacions i fotografies que
mostren més aviat una vida d’excessos?
Com
promoure en els joves que aprenguin a valorar les persones pel que són,
pel que pensen, per la manera com actuen i no pels diners que puguin tenir,
quan la publicitat del carrer, els anuncis de les botigues, la ràdio,
la televisió, les revistes... els insisteixen constantment que allò
que és important és pujar de nivell, mostrar-se superior
respecte als altres, vestir la roba de moda per impressionar als companys,
etc.?
|
Adbusters
|
Un
exemple clar del que diem ho tenim en el concepte d’amistat que promou
la publicitat: “Si tu coche es tu mejor amigo, dale sólo lo mejor”
(Repsol); “Tu mejor amigo” (moto Derbi); “El mejor amigo de mi familia”
(Nevera Siemens)... La publicitat anomena amic a un objecte que quan no
et serveix pots deixar-ho sense cap problema, encara que si vols pots rendir-li
algun homenatge: “Ven a enterrar a tu amigo” (Vaqueros Levis). Una visió
d’amistat interessada, incompleta i lògicament errònia.
És
per això que avui es fa indispensable una adequada educació
en aquest camp, que ajudi a una presa de consciència de la realitat
del fenomen i permeti enfrontar-s’hi amb una actitud més crítica.
Una educació que no només es quedi en l’anàlisi del
contingut global dels missatges que rep el públic, sinó que
permeti conèixer també l’altra cara de la moneda: els esquemes
de funcionament de la realitat publicitària tal com són,
amb les tècniques i els mètodes propis. Un coneixement bàsic,
no diem professional, sobre les tècniques publicitàries pot
permetre als joves fer front amb més èxit a tota possible
manipulació.
Els
recursos utilitzats avui en dia amb l’objectiu d’atraure la nostra atenció
i fixar en la nostra ment els missatges són múltiples. En
podríem escriure pàgines i pàgines si volguéssim
analitzar-los amb detall. Ja ha passat molt de temps des que qualsevol
anunci era producte de la simple imaginació o intuïció
d’una persona, d’un artista. Avui, tot és pensat, mesurat, analitzat
i comprovat fins a l’últim detall. La mateixa composició
de l’anunci d’una pàgina en una revista, per exemple, està
estudiada amb tota minuciositat, per tal que la nostra vista es fixi exactament
allà on el publicista vol que es fixi.
El
codi d’autodisciplina de la Confederació General de la Publicitat
imposa que la publicitat sigui honrada, veraç i correcta, que es
pugui reconèixer com a tal, que no s’assenti en la superstició,
en la credulitat, en la por, en la violència, i en la vulgaritat;
que no ofengui les conviccions morals i que no contingui elements que pugin
considerar-se perjudicials per als nens.
Es
compleixen aquestes normes, o diguem-ne intencions, en la publicitat que
veiem cada dia a la televisió, a la premsa o a les tanques publicitàries
de les carreteres i ciutats? Pot ser que en alguns casos sí, però
la veritat és que una gran quantitat de missatges publicitaris fan
molt poc cas d’aquest anomenat codi d’autodisciplina.
|
Casseurs
de pub
|
La
preocupació pel creixent desenvolupament del fenomen publicitari
ha fet que molts països dictessin lleis per controlar aquests excessos.
Però tots sabem que les lleis no sempre són suficients per
poder-nos protegir de certs efectes. I més quan la “llei” més
coneguda i utilitzada per les altes esferes econòmiques empresarials
és precisament aquella que diu: “feta la llei, feta la trampa...”. |
|
Quilo
Martínez
|
Professor
i periodista
|
Cap del
Departament de Comunicació
|
Escola
Pia de Terrassa
|
|
|