Fa
alguns anys que s’ha iniciat el debat de si els mitjans de comunicació
poden ser una eina d’inclusió social, o si d’altra banda el fet
que només alguns hi tinguin accés, està produint el
conegut fenomen de la fractura digital. Sigui com sigui, el que és
clar és que els joves que tenen estratègies en la utilització
de les TIC, poden tenir una més gran participació social
i com a conseqüència poden desenvolupar certes capacitats
que els facin menys vulnerables. [Revista:
Teoría
de la Comunicación]
Molts
joves utilitzen les TIC per a fer les seves pròpies creacions i
això produeix a la vegada un desenvolupament personal i social.
Per tal d’exemplificar aquest fenomen explicaré un projecte anomenat
CHICAM
(Children in Comunication about Migration), portat a terme per diferents
països de la Comunitat Europea, en el qual s’ha utilitzat la producció
audiovisual, per tal que un grup de nois i noies, fills de pares
i mares immigrants (en alguns casos refugiats polítics), puguin
expressar la situació en què viuen, no només a l’escola,
sinó també en àmbits acadèmics i polítics,
per tal que sigui possible transformar les polítiques educatives.
Abans
d’aprofundir en el procés del projecte, esmentarem els objectius
que aquest pretenia dur a terme:
-
Analitzar
com les TIC estan canviant les relacions entre els joves immigrants i poden
servir per a promocionar la inclusió tant social com institucional,
per tal d’establir ponts entre els immigrants o refugiats i els membres
de la societat d’acollida.
-
Identificar
el potencial dels mass media en la comunicació intercultural, i
investigar com aquest potencial pot ser més efectiu aplicat en les
organitzacions educatives.
-
Donar
veu als joves nouvinguts en la presa de decisions tant a nivell local,
nacional com a nivell europeu en relació a les polítiques
que els afecten, tant a nivell social com econòmic.
Val la
pena remarcar que aquest projecte relaciona la comunicació interpersonal
i la comunicació a través de mitjans de comunicació.
Aquest fenomen s’ha treballat força des de l’esmentada comunicació
intercultural. Diversos autors com Rodrigo, Chen, Stratosta o Vilà,
han tractat de forma aprofundida el tema. La web d’aula
intercutural ens pot ajudar a tenir una idea de com s’està treballant
en aquests aspectes en l’àmbit educatiu.
Desenvolupament
del projecte
Per
portar a terme el projecte es van establir sis “clubs” (que seria allò
que aquí anomenaríem casals), sobre mitjans audiovisuals
per a nens nouvinguts. Els clubs es realitzaven en horari extraescolar,
tot i que els nens i nenes amb els que es treballava havien establert el
contacte a través d’escoles d’educació primària. Aquests
clubs havien d’intercanviar les produccions de vídeo i crear diàlegs
i intercanviar les creacions través d’internet. El projecte tractava
d’explorar i desenvolupar el potencial de la utilització dels mitjans
de comunicació i les tecnologies de la comunicació per tal
de atribuir poder als joves, permetent que desenvolupessin tot el
seu potencial.
Les
produccions
Les
produccions
de vídeo es basaven amb en representacions sobre ells i sobre les
seves pròpies vides, combinant-los amb experiències sobre
el seu procés migratori: tant de l’experiència dels
seus països d’origen, com en l’experiència dels països
d’acollida.
Per
a dur a terme els vídeos se’ls van proposar els següents temes:
escola, grup d’iguals i família, i com últim, la utilització
dels mitjans audiovisuals, el valor de les produccions dels mitjans audiovisuals,
a partir dels quals haurien de decidir, un guió, uns rols, uns diàlegs,
un context, etc
Aquestes
creacions, no només servirien com aprenentatge instrumental dels
joves, sinó també per a motivar-los i per a poder fer
entrevistes sobre el material visual, observacions durant el procés
i promoure la utilització d’altres tecnologies de pantalla. La darrera
fase de la producció, consistia en reflexionar amb els nens sobre
les produccions i sobre els capacitats adquirides.
La
reflexió
Dins
d’aquest procés d’investigació-acció se li dona molta
importància a la reflexió que fan els joves, tant durant
el procés de producció i d’intercanvi de produccions, com
un cop finalitzat el vídeo.
El
més important és que aquests joves, que en moltes ocasions
presenten símptomes de desmotivació o de fracàs, tinguin
la oportunitat d’expressar-se, i el fet de donar-los la possibilitat de
fer-ho a través dels mitjans audiovisuals, els està portant
tant al desenvolupament del seu potencial, com a l’aprenentatge d’algunes
estratègies (no només tècniques, sinó de tipus
creatiu i representatiu) que alhora els poden ajudar en el desenvolupament
cognoscitiu, i d’altra banda els promou la participació.
El
procès
Aquests
nois/es d’edats compreses entre els 10 i 14 anys, es trobaven en hores
extraescolars, dies festius i vacances per tal d’utilitzar els media com
excusa per relacionar-se i per fer produccions, per intercanviar amb gent
d’altres països a través d’Internet.
En
un primer moment es proposava participar en aquests “clubs” a través
de l’escola. Dins dels clubs, se’ls ensenyaven les habilitats més
instrumentals, i un cop dominaven aquestes habilitats, es passava a parlar
de les produccions.
En
primer lloc calia fer un guió, definint el lloc on es portaria a
terme i els nois/es que participarien, així com la roba o material
que s’utilitzaria. Val a dir que malgrat que la majoria de produccions
apareixien nois i/o noies, hi havia també produccions on hi havia
creacions a partir de plastilina o altres objectes.
Un
cop definit el projecte de producció es passava a la gravació
(junt amb els educadors en mitjans de comunicació). Finalment
es passava a l’edició la qual seria duta a terme pels nois i noies.
Un cop elaborades les produccions, era important l’intercanvi amb gent
d’altres països través d’una intranet
per poder opinar i interpretar les creacions dels companys.
Conclusions
Les
diferències culturals no només existeixen entre gent
d’altres paísos, sinó que dins d’un mateix país també
existeixen diferencies culturals entre els adults i joves, és a
dir, la cultura dels joves representada pel món audiovisual, moltes
vegades és molt diferent de la cultura de l’escola, representada
encara pels llibres i per la pissarra, per això, si volem motivar
i captar l’atenció dels/les nostres estudiants caldrà buscar
els mecanismes per a que puguin parlar.
D’altra
banda és important veure els mitjans audiovisuals com una eina de
participació. El fet de donar la veu als nois i noies, pot suposar
una forma perquè augmenti la seva autoestima i el seu autoconeixement,
i per tant que canviïn les seves actituds i habilitats en altres
àrees escolars i potser en els seus futurs professionals. |
|
Sílvia
Lombarte
|
Pedagoga.
Personal Docent i Investigador de la Universitat de Barcelona
|
|
|