|
Imatge
del llibre "Els millors dies" (Jansich i Bansch 2002)
|
Innovar
és una altra d’aquelles paraules que va canviant el seu significat
d’una manera evident. Actualment hauria de significar “canviar el concepte
que tenim de la institució "escola". L’escola ja no és la
única font de coneixements, ni molt menys la responsable de l’educació
per ella mateixa. “Des de l’escola ja no és possible garantir ambients
controlats per a l’aprenentatge” (Pérez Tornero.
2000). Tot està compartit i l’infant agafa
protagonisme en els seus aprenentatges. Els mitjans de comunicació
entren a la societat actual amb la força que dóna el fet
de facilitar el traspàs d’informació d’una manera agradable
i assequible per a tothom. Per als infants tot és un camp nou d’aprenentatge
i s’instal·len en els mitjans amb la comoditat que aquests els proporcionen.
L’escola
incorporarà el mitjans de comunicació tard o d’hora i trobarà
noves maneres de fer. Hi ha una filosofia darrere del treball amb els mitjans
de comunicació que rau en la comunicació multicanal... els
infants en participen i aprenen ben sols a situar-s'hi ja que no els hi
hem sabut acompanyar gaire. Acompanyar vol dir compartir, comentar i valorar
en la mida que es pugui, aprofitar per resumir o buscar principis conjuntament;
no imposar uns principis. Una manera d’acompanyar els infants seria
per exemple deixar que les imatges entrin a l’escola i trobar en la lectura
de la imatge una nova manera d’educar-los.
Des
d’aquesta perspectiva, considerem que l'educació dels més
petits del cicle educatiu per viure en un món com l'actual ha de
considerar dos postulats bàsics:
1)
Les imatges en gran format i projectades han de ser un mitjà habitual
a les aules per treballar la lectura de la imatge. El canó de projecció
s’ha d’instal·lar sense por de l’economia. De vegades sembla que
per als grans val la pena; però per als petits... és molt
car. Us faré una reflexió: més cars són els
canons de guerra i prou que els compren. El canó de projecció
hauria de ser ja una eina habitual a les aules de qualsevol edat. Els mestres
l’hauran d’aprendre a fer servir, però no els costarà gaire
si veuen com els ajuda a l’hora de la classe. Els aprenentatges funcionals
són sempre més fàcils i agraïts per a tothom.
2)
La comprensió és a la base de qualsevol aprenentatge. Igual
que la parla s'aprèn des de petits i d'una manera difícil
d'explicar, la lectura i la lectura de la imatge també s'aprenen
des de petits i sempre en la interacció amb adults o amb iguals.
La interacció entesa en el sentit de Vigotsky, com un mitjà
per al desenvolupament cultural i lingüístic dels infants,
és el clima on es produeix la comprensió més o menys
exacta de les paraules, dels fets, dels conflictes. La interacció
amb altres persones permet a l’infant desenvolupar estratègies personals
per arribar a l’ús del llenguatge intern i extern tot fent possible
l’habilitat de desenvolupar els raonaments personals, les argumentacions
dels fets, en definitiva, els valors que seran el sedàs per veure
el món.
Dit
això, exposem algunes idees relacionades amb l’educació en
una societat on els mitjans de comunicació arriben a cada llar.
Si
pensem que veure la televisió és un fet inofensiu, estem
equivocats.
Els
programes de televisió busquen cridar l’atenció i ho fan
amb els mitjans dels quals disposen. Els infants s’hi posen i entenen els
missatges parcialment però amb poca comprensió en tenen prou
per avançar una mica. La llum i el moviment són prou atractius
per ells mateixos. Dia a dia van aprenent a fer una lectura de la imatge
superficial que els aculturalitza. Cada vegada necessiten menys del llenguatge.
Com
que els infants la veuen, la televisió, més valdria parlar-ne
amb ells i posar-nos a la seva vora. Utilitzar el llenguatge per que vegin
com s’amplia el coneixement si ens en servim.
No
sempre tot el que hi ha a la televisió es desaprofitable. L’ús
de molts llenguatges per a un sol missatge ja és educatiu per ell
mateix. És una nova manera de veure l’entorn que els infants aprecien.
Amb
aquests aprenentatges (amb l'aprenentatge dels llenguatges) l'infant es
situa en el món que li ha tocat, adquireix una cultura i una manera
de viure-la. Per això ens trobem amb molts aprenentatges incontrolats,
en unes respostes socials que depassen allò que a l’escola s’ensenya.
Sovint
els infants aprenen sols, però la societat no ho sap veure. Inconsciència
col.lectiva. Només la unió entre tots els àmbits
als quals afecta l’educació podrà fer que l’autonomia que
pensem que l’infant té davant la televisió sigui de veritat
autonomia i no sigui la submissió total a uns paràmetres
nous fora del control de tothom.
Hem
de fer servir els mitjans actuals de comunicació: la imatge, Internet
i la comunicació virtual per a treballar tots a l’hora i en un mateix
sentit. Les imatges grans estàtiques però projectades a les
aules ajudaran a la comprensió per part dels infants de detalls
que a la televisió se’ls escapen pel mateix ritme narratiu que porta
la imatge. Aprendran una nova manera de comprendre. A més, podem
compartir amb els pares les mateixes històries que es treballin
a l’escola i podem anar composant entre tots una valoració comuna
per enfocar la visió d’un món que avança i al qual
aquests infants hauran de voler ser amb ganes i amb il·lusió.
Ens ha tocat de viure en una època en què gairebé
tot és possible, és una gran sort que els infants disposin
de la televisió i que puguem participar amb ells de les noves tecnologies.
A l’etapa
d’Educació Infantil un primer pas és treballar imatges de
qualitat a partir de la narració de contes: es controla el ritme
narratiu i es facilita la comprensió ja que el control del ritme
ens permet copsar molts detalls.
Ara
bé, per situar-se en una escola multimedia, els mestres han de disposar
de materials. En fan falta molts ja que tot va més de pressa. La
selecció també és molt important. Cal triar els contes
i imatges que ens serveixin de veritat per a cada edat dels infants i per
a cada circumstància educativa. Cal buscar per Internet allò
que ens pot anar bé i potser cal pensar en materials més
creatius i sobretot carregats d’imatges que es puguin projectar. No pot
ser que projectar unes imatges representi una preparació de ¾
d’hora. Cal que tinguem instal·lats els canons i els ordinadors
suficients per que treballar a partir d’unes imatges sigui fàcil.
Penseu que un tècnic us ho pot deixar tot a punt de manera que us
costi tant poc com posar un cd i fer-lo funcionar. La part tècnica
no ha de ser una excusa.
Els
infants necessiten el treball amb les imatges i els mestres en som responsables.
No val a badar. El paper del mestre ha canviat i un dels canvis és
l’adaptació a un tipus de comunicació molt visual, més
ràpida que la d’abans ja que ara les imatges ens fan arribar idees
directament. Si ens posem a treballar a partir de les imatges, tots hi
aprendrem, els nens i les nenes i nosaltres mateixos.
Innovar,
doncs, també vol dir aprendre junts, tot experimentant i sobre tot
compartint.
La
imatge que proposem és del llibre: Els millors dies. Si mirem
el text només diu "Hi ha dies en que tothom rep un petó"
Si mirem la imatge veiem a qui ens podríem referir: el peix gran
i el petit (recordeu allò de "el peix gran es menja al petit"? El
papa conservador i el fill estrafolari... el mascle i la femella... els
dos que són iguals, idèntics, ben grossos i al bell mig de
la pàgina... el llest i l'estúpid... els protagonistes de
l'obra (la nena i el conillet), i els de races diferents. Tot això
si ho he d'escriure és molt llarg i feixuc... (encara em deixo per
dir moltes de les idees que surten davant d'aquesta imatge...); però
amb les imatges és una sola mirada. També reflexionem sobre
el llenguatge: que vol dir que tothom "rep"... si tots reben, vol dir que
tots donen? Són estones molt agradables de compartir amb els infants
coneixements, sentiments, maneres diverses i personals de copsar els detalls. |
Bibliografia
citada:
- Jansich,
Heinz i Bansch, Helga (2002). Els millors dies. Baula. Barcelona.
- Pérez
Tornero, José Manuel (2000).
Comunicación y educación
en la sociedad de la información. Paidós. Papeles de
Comunicación 27. Barcelona. |