Una
de les grans preocupacions en el camp de l’ensenyament és la manca
de motivació que vers la lectura mostren els nostres alumnes. Greu,
certament, és aquesta situació que ens anuncia la consolidació
de certs aspectes negatius relacionats amb l’aprenentatge d’unes generacions
que quedaran afectades per la manca d’una de les bases intel·lectuals
més necessària: la capacitat d’assumir missatges, interioritzar-los
i, sobretot, ser capaços de verbalitzar-los a través de l’autoanàlisi.
Arribar
a educar individus amb la facultat d’emetre judicis propis, motivats per
l’exercici de la imaginació i de la racionalització, és
el que ens ha de preocupar, però que ho aconsegueixin mitjançant
la lectura de llibres no és el més important, ja que no ens
hem de deixat atrapar per la mera preocupació del suport llibre,
és a dir, no és important que els nois i les noies no llegeixen
llibres, sinó que el drama resideix en la no lectura. Repeteixo,
el problema no resideix en el suport-llibre, sinó en el desinterès
pels continguts que aquest pot donar i, més encara, en la incapacitat
manifesta per analitzar-los, de tal manera que la transmissió del
Coneixement es fa impossible.
En
ple segle XXI, què és el que ens ha de preocupar com a docents?
Primer, saber que eduquem una generació consumidora, principalment,
d’imatge i que aquesta els arriba contínuament sense que sàpiguen
analitzar-la formalment. Segon, i més greu, sense capacitat d’anàlisi
a l’hora de rebre els continguts morals que es desprenen de cada imatge.
Per què? És evident que, davant la aclaparadora i sofisticada
capacitat manipuladora del llenguatge àudiovisual, quin nen o nena
sap què és un travelling? Què és una panoràmica
o un primer pla? Li arriba, això sí, però sense intel·lectualitzar
la recepció icònica, per tant, sense consciència què,
com esdevé al llenguatge escrit, està davant d’una morfosintaxi.
També
s’ignora el valor moral i la càrrega ideològica que conté
cada porció d’enquadrament o de pla. Per això, és
necessari desenvolupar una estratègia d’alfabetització àudiovisual
i, de la mateixa manera que ningú es qüestiona l’obligatorietat
de la música, de les arts plàstiques o de la literatura a
l’aula, com és que no es reivindica amb rotunditat la presència
d’aquest llenguatge a les escoles?
Des de
l’any 1969, quan començà a la Universitat de Barcelona el
projecte d’implantar oficialment una línia d’estudis sobre cinematografia
dins l’àmbit escolar, primària i secundària, s’ha
intentat utilitzar el llenguatge de la imatge com a un instrument més
d’aprenentatge. Ara bé, fonamentalment, ha resultat un intent que
s’ha limitat a la instrumentalització dels mitjans àudiovisuals
vers altres camps educatius com poden ser les Ciències Naturals,
la Literatura, la Història o la Filosofia. Aquest camí no
crec que sigui l’adequat, per si mateix, el llenguatge àudiovisual
ha de constituir-se com a una matèria independent que justifiqui
un aprenentatge propi, peculiar i independent, absolutament concurrent
amb el tipus de societat on els nostres alumnes es mouen i on acabaran
sent elements actius.
Si
els estudis cinematogràfics ja han entrat plenament dins l’àmbit
universitari i matèries cinematogràfiques figuren, de ple
dret, als plans d’estudi de les Facultats de Filosofia i Lletres o de Geografia
i Història que ho han cregut convenient i, amb els nous plans d’estudis,
fins i tot, s’ha aconseguit convertir-les en matèries troncals,
és fa necessari i irreversible parar atenció, primer, als
nivells d’estudis secundaris, però, segon, i molt important, a l’ensenyament
primari. Des de les experiències d’un “Drac Màgic” o la formació
de COLDI, s’han celebrat congressos, xerrades, cursets, etc. Però
poca cosa s’ha aconseguit que vagi més enllà de la voluntareitat
del professorat que, quasi sempre, ha hagut d’actuar individualment a través
de la difícil introducció, dins l’atapeït horari escolar,
de crèdits relacionats més o menys amb el món de la
imatge.
Des
de l’última ordenació dels ensenyaments de l’Educació
Secundària Obligatòria (ESO), s’ha introduït per primera
vegada i oficialment, uns ensenyaments precisos en l’Àrea d’Educació
Visual i Plàstica. Estudiats i analitzats els continguts d’aquests
ensenyaments, s’arriba a la conclusió que són del tot insuficients
perquè estan dirigits, fonamentalment, al Batxillerat Artístic
o a aquells alumnes que imparteixen la matèria de Història
de l’Art, en aquest cas, l’àudiovisual es tracta en un sol tema
i impartit a final de curs, exactament “un tema” és el que es considera
suficient per a dotar l’alumnat dels suficients elements per a entendre
una morfosintaxi específica i tota una història que avui
té cent anys de vida.
Quan
els agents instrumentals de difusió són cada vegada més
els àudiovisuals, es fa, per a aquesta societat del consum i de
la manipulació de masses, necessari l’aprenentatge de la lectura
iconogràfica com a estratègia defensiva en front a la capacitat
manipuladora d’un mitjà tan eficaç com el que estem parlant.
Educar amb la imatge i per a la imatge, significa abandonar els principis
educadors de "l’evident narratiu“ i substituir-los pel propòsit
del coneixement més enllà de la inmediatesa. Què hi
ha més enllà del que veiem? Precisament, la intenció
icònica. És a dir, ensenyar a contemplar, no ha mirar. |
|
Ana
Fernández Álvarez
|
Professora
d’Art i de Cinema. Escola Pia de Terrassa
|
|
|