Sovint,
en els fòrums on habitualment ens movem, es sol reivindicar la necessitat
d’incorporar l’educació en mitjans audiovisuals al currículum
escolar. D’una banda, es defensen els avantatges d’emprar els audiovisuals
com a recurs didàctic, per “treure partit de les potencialitats
expressives de la imatge [...] i fer replantejar les metodologies tradicionals”;
d’altra banda, s’argumenta la urgència, en la nostra societat del
coneixement i de la informació, “de conèixer l’audiovisual
com a forma diferenciada d’expressió i les implicacions del seu
ús social […] amb l’objectiu de dotar les persones d’instruments
per comprendre, amb rigor i de forma crítica, els missatges que
consumeixen, i de proporcionar-los els recursos necessaris per produir
textos o discursos adients a les diferents situacions de comunicació”,
és a dir, de fer un lloc al currículum per abordar els audiovisuals
com a objecte d’estudi.
La
primera de les posicions ha estat àmpliament contestada per diversos
autors, que només consideren educació en mitjans aquella
que té a veure amb l’ensenyament i l’aprenentatge sobre els mitjans.
Des d’aquesta postura, es fa una clara distinció entre educar en
mitjans i usar la tecnologia audiovisual com a recurs didàctic perquè,
com alerta Buckingham (2005:21), es corre el risc de fer-ne un ús
exclusivament instrumental, que mostri els mitjans com a eines neutrals
(transparents) al servei de la «informació».
La
segona de les posicions es fonamenta en “la importància socialitzadora
que les famílies i les institucions atribueixen a la televisió
i a la resta de mitjans audiovisuals de masses” i reclama una resposta
educativa que:
-
ensenyi sobre els mitjans,
-
incorpori l’anàlisi crítica i la producció creativa
i
-
promogui l’esperit de comunitat i de responsabilitat social, així
com l’autonomia personal.
Aquest
enfocament sol reposar sobre la idea implícita que la influència
que exerceixen els mitjans és negativa i que els infants (i els
adolescents) són especialment vulnerables a la seva manipulació
(Buckingham, 2005:29). Com a conseqüència d’això, l’escola
s’erigeix en defensora del nen davant el «perill» de sucumbir
als mitjans; l’anàlisi crítica s’orienta a què l’alumne
descobreixi l’engany al que era sotmès i l’autonomia personal es
redueix a assumir una posició predeterminada i pretesament objectiva.
La
subjectivitat mediàtica
La
idea que els nens imiten allò que veuen a la televisió és
una hipòtesi freqüent de l’escola. Per a què aquesta
suposició es compleixi s’hauria d’activar un dispositiu pedagògic
que, per transferència de la lògica escolar, es pressuposa
en els mitjans: algú que sap transmet el seu saber a algú
que aprèn. Però, en el pas d’una societat de la comunicació
a una societat informacional, s’ha destituït l’element clau per a
la constitució de la subjectivitat pedagògica: el codi (Corea,
2004:41). La permanència i la repetició eren condicions indispensables
per a establir relacions comunicatives intel·ligibles. Emissor i
receptor eren llocs estables que es connectaven mitjançant el sistema
instituït de relacions entre signe i referent que anomenem codi. Però
en la societat informacional ja no hi ha llocs, sinó fluxos, el
subjecte ja no és una inscripció localitzable sinó
un punt de connexió amb la xarxa (Corea, 2004:45).
Aquest
desplaçament ha transformat els mecanismes de producció de
dispositius de subjectivació. Com assenyala Postman (1985), els
mitjans apel·len a un àmbit simbòlic que no pot ser
validat o refutat. La seva capacitat d’influència no recau en el
llenguatge de les proposicions lògiques, sinó que és
deguda a què “s’associa a pràctiques culturals […], es vincula
a experiències de plaer […] i es relaciona amb formes de socialització”
(Hernández, 2005a). Els mitjans invoquen la fantasia i el desig
per a produir dispositius identitaris que són explícitament
contraris als de l’educació formal. Així, mentre la subjectivitat
escolar es recolza en dispositius que produeixen construccions com la memòria,
la consciència i el saber; la subjectivitat mediàtica emergeix
a través de dispositius que produeixen actualitat, imatge i opinió
(Corea, 2004:48).
Una
aproximació construccionista
“Per
a pensar una experiència és més actiu i honest partir
d’allò que hi ha i no d’allò que hi hauria d’haver” (Corea,
2004:41).
Allò
que hi hauria d’haver és subjectivitat escolar, allò que
hi ha és subjectivitat mediàtica. Portem els mitjans a l’escola
pensant que no hi eren. Seleccionem les pel·lícules més
“educatives”, els continguts més domesticats, els que encaixen més
i es mimetitzen millor amb el nostre currículum escolar. Portem
els mitjans a l’escola però deixem fora els mitjans. Mentre, allà
on hauria d’haver alumnes asseguts en els seus pupitres (subjectivitats
escolars), hi ha espectadors (subjectivitats mediàtiques) que, des
de les seves butaques, ens veuen passar al llarg del dia com en un zapping
tediós: “mates” (zap), llengua (zap), ciències, (zap)...
És la seva mirada la que porta els mitjans a l’escola.
Si
allò que hi hauria d’haver no hi és, el saber pedagògic
és inoperant, és un obstacle. No serveix per a operar en
una situació que no ha estat instituïda. Els mitjans, més
aviat, remeten a una situació destituïda, sobresaturada d’estímuls,
on la desatenció i la desconnexió són les úniques
formes possibles de relació (Corea, 2004:50).
Si
es vol habitar una situació que no està instituïda,
s’ha d’inventar. Habitar un lloc és pensar-lo, que és el
contrari de saber-lo. Per tant, inventar suposa entrar en una nova narrativa
que dialogui amb les situacions en un context de canvi. Però l’operació
dialògica s’oposa al dispositiu pedagògic. Educar a un nen
és saber sobre ell (pressuposar allò que hi hauria d’haver)
i disposar sobre allò que serà. Dialogar amb un nen és
una operació situacional: allò que hi ha és contingent,
es constitueix i té validesa en la unicitat de cada situació
concreta.
Si
he definit la meva intervenció com una aproximació construccionista
és perquè tinc la convicció que hem d’assumir que
“l’aula és un lloc caòtic i complex, subjecte a variables
perifèriques i significatives” (Kincheloe, 2001:49) per poder “comprendre
el món complex de l’experiència viscuda des del punt de vista
dels qui la viuen” (Schwandt, 1994:118). Aquesta és una condició
indispensable per pensar i activar una operació educativa pertinent
per habitar cada situació singular. En repensar l’educació
mediàtica des d’aquesta perspectiva, els mitjans ja no són
ni un recurs didàctic, ni un objecte d’estudi, sinó un mirall
en els ulls dels nostres estudiants.
Bibliografia
BUCKINGHAM,
David (2003): Educación en medios. Alfabetización, aprendizaje
y cultura contemporánea. Barcelona, Paidós Comunicación,
2005.
COREA, Cristina
(2004): “Pedagogía y comunicación en la era del aburrimiento”.
En Cristina Corea e Ignacio Lwkowicz. Pedagogía del aburrido. Escuelas
destituidas, familias perplejas. Buenos Aires, Paidós.
KINCHELOE,
J (1993): Hacia una revisión crítica del pensamiento docente.
Barcelona, Octaedro, 2001.
HERNÁNDEZ,
F. (2005a): “La investigación sobre la cultura visual: una propuesta
para repensar la educación de las artes visuales”. Text introductori
al curs de doctorat: Los estudios de cultura visual como propuesta para
repensar la educación de las artes visuales. Programa de doctorat:
Educació artística: ensenyament i aprenentatge de les arts
visuals. Universitat de Barcelona.
HERNÁNDEZ,
F. (2005b): “El enfoque construccionista”. Text introductori al curs de
doctorat: Educación de las artes visuales, cultura visual y construccionismo
social. Programa de doctorat: Arts visuals i educació, un enfocament
construccionista. Universitat de Barcelona. |
|
Alfred
Porres Pla
IES
Els Alfacs de Sant Carles de la Ràpita |