Tot
i que els estudis sobre audiències televisives anuncien una desbandada
de la joventut cap a altres pantalles (mòbil, ordinador, dvd...),
no deixa de ser cert que, mentre es produeix aquesta fugida, el present
és de la televisió. Els adolescents que tenim a l’aula veuen
la televisió, i veuen sobretot sèries de ficció (seguides
d’esports, música, humor...) a les quals s’enganxen amb una fidelitat
que ja voldríem els ensenyants per a les nostres classes (i els
rectors per a les seus misses). Los Serrano, Aquí no hay quien viva,
Ana y los siete, Mis adorables vecinos, Aida i... Pasión de gavilanes!
Són les sèries més vistes per ells i a les quals dediquen,
segons els estudis, unes 3 hores dels seus dies laborables.
Sabem,
d’altra banda, que totes les societats regulen les relacions afectivosexuals
dels seus membres i els adolescents, tot i que els agrada manifestar-se
independents i lliures de les influències externes, aprenen aviat
on, quan i com enamorar-se, quins són els trets desitjables en l’altre,
els ritmes de seducció, les pràctiques adequades, etc. La
realitat és, doncs, que no són massa transgressors en les
seues preferències, més bé assumeixen en general les
formes normatives, rebugen les desviades i esdevenen, en major o menor
mesura, éssers socialitzats i socialitzadors dels altres, fonamentalment
dels iguals.
De
manera que, aquest procés de socialització que abans estava
controlat per la família, l’església, els veïns, els
iguals..., avui ha deixat pas a la televisió, que s’ha convertit
en una més de les instàncies socialitzadores. La nostra proposta
parteix d’aquesta constatació i del convenciment que abandonar aquesta
font d’educació afectivosexual seria un desaprofitament de recursos
imperdonable per a l’escola. Al mateix temps, el fet de trobar-nos davant
d’una institució educativa informal, controlada per uns interessos
bàsicament econòmics i polítics (les televisions d’avui
en dia formen part de grans grups mediàtics que relacionen interès
econòmic i influència política), converteix en una
irresponsabilitat ignorar la televisió des de l’àmbit acadèmic.
L’ocultació, el menyspreu i la negació a què sotmetem
la televisió des de l’escola es tradueix, en la pràctica,
en un augment d’influència de la mateixa televisió, que té
el camp lliure per a desenvolupar totes les seues estratègies de
persuasió sense cap mediació crítica efectiva.
Per tot
això nosaltres ens hem plantejat incorporar les sèries de
més èxit entre els adolescents a la nostra tasca educativa.
Treballar els estereotips de gènere i els referents a la sexualitat,
aprofitar els nous models de convivència que assomen per la pantalla,
reflexionar sobre les relacions afectives que serveixen de fil conductor
de les històries, aprofitar els gustos o l’orientació sexual
d’un personatge. Tots aquestos són aspectes que ja tractàvem
a les classes d’educació afectivosexual, però que ara adquireixen
un atractiu afegit i una empatia reforçada amb l’alumnat. D’aquesta
manera pensem que l’escola augmenta el seu grau d’influència educativa,
i la televisió es veu integrada en un context educatiu formal que
li dóna sentit i orientació.
Les
sèries de televisió
Unes
quantes consideracions que cal fer per tractar les sèries de televisió
a l’aula:
1.
La sèrie ha de ser molt coneguda entre l’alumnat per tal d’aprofitar
l’efecte motivador i el coneixement més ampli que tenen de tota
la sèrie i no sols del capítol que tractem. Trobarem que
ells es converteixen en “experts” del tema i que fins i tot l’alumne menys
participatiu es converteix en tutor dels que desconeixen aquesta sèrie.
2.
Cal preparar prèviament l’alumnat per a veure el capítol,
proporcionar un treball durant el visionat i tenir preparades unes qüestions
per a la reflexió posterior, a més d’un material complementari
que ajude en l’anàlisi de la sèrie. Hem de pensar que necessitem
reelaborar uns preconceptes carregats d’estereotips, prejudicis i idees
prefabricades, i per a aquesta feina haurem de posar en marxa totes les
eines pedagògiques de què disposem: textos, role-playings,
preguntes, escenificacions, discussions, etc.
3.
Les qüestions s’han d’adaptar sempre al capítol i a la sèrie
en qüestió i això implica una feina prèvia de
visionat. No tots els capítols de la sèrie serveixen, i les
qüestions s’han d’adaptar-hi si volem que el debat posterior fructifique.
Per a
l’educació sexual i de la igualtat, les sèries de televisió
són un material imprescindible, ja que quasi totes s’ocupen d’aquest
tema o és la seua línia argumentativa principal. “Los Serrano”,
per exemple, és una guia moral del bon amant, un recompte de les
principals causes de desenganys amorosos i un espill de la sexualitat admesa
i fomentada socialment, amb totes les mancances d’aquest model, però
també amb tota la transparència del que està socialment
admès. “Aquí no hay quien viva” mostra a la perfecció
diferents models de convivència, nous models de família i
personatges que no encaixen en la sexualitat tradicional. “Ana y los siete”
és el conte de la Ventafocs adaptat al món modern, amb incorporació
en les històries complementàries de temes tradicionals de
l’educació afectivosexual adolescent, enfocats des d’una perspectiva
conservadora (guerra de sexes, tractament diferenciat per sexes, nuviatge,
expectativa de boda, fills...). “Pasión de gavilanes” ha arrasat
aquest estiu i a més de manera intergeneracional, sobretot entre
les xiques, i ha reviscolat el model romàntic d’home actiu i comprensiu
i de dona moderna però complidora dels seus deures: bona amant,
mare amatent i físic agradable. Això sí, li ha incorporat
un referent eròtic i sexual que pot ser interpretat com un element
alliberador de la tradicional sexualitat femenina (més afectiva,
oculta, passiva...), si bé tota aquesta sexualitat és viscuda
en un context d’amor vertader amb un ideal romàntic d’home muntat
a cavall que deixa les coses com estan i cadascú al seu lloc.
Interpretar
els elements positius, per pobres que siguen, i aprofundir-hi, potenciar
els aspectes alliberadors i de canvi de la concepció tradicional,
utilitzar l’efecte encisador i de plaer que la joventut associa a aquestes
sèries i establir una visió crítica d’aquells aspectes
que considerem intolerables, però sempre des d’un respecte profund
pels gustos i opinions de l’alumnat. Aquestos són els eixos sobre
els quals hem basat el nostre treball educatiu perquè estem convençuts
que l’escola ha d’evolucionar al mateix ritme que la societat i adequar-se
als canvis, si no volem que el saber popular televisiu, creador de noves
formes de comunicació i d’interpretació de la realitat, entre
directament en la vena de les noves generacions, sense filtres, sense reflexió. |
|
Col·lectiu
Baubo
|
|
Rosa
Sanchis
|
IES
Isabel de Villena
de
València
|
|
Enric
Senabre
|
IES
Escultor Badia
de
Foios
|
|
Il·lustracions
Anna
Ruiz
|
|
|