El
cinema és el diari de la Humanitat. Des de fa més d’un segle
el cinema ha esdevingut una mena d’escànner per estudiar la societat
que el produeix. Els films són el producte d’una determinada mentalitat
i d’un determinat moment històric. La relació entre cinema
i societat és tan estreta que configura el cinema com l’autèntica
pedra de Rosetta per analitzar i interpretar hàbits, conflictes,
aspiracions, lluites socials, fenòmens culturals, comportaments
i actituds col·lectives. És necessari, doncs, que els processos
de socialització i d’educació comptin amb el cinema com imprescindible
element cultural.
El
cinema i la resta dels grans mitjans de comunicació conformen la
nostra percepció del món i condicionen poderosament la nostra
percepció interior. La seva incidència en el procés
de formació de l’individu, de la creació del seu imaginari
i de la seva visió de les relacions humanes i socials és
clau. Si l’organització educativa curricular segueix no contemplant
les possibilitats del cinema i, per extensió, de tots els mitjans
de comunicació, l’escola es seguirà veient superada àmpliament
pels currículums subterranis –més eficaços- que transmeten
tota la càrrega ideològica del model dominant dels mitjans
de comunicació.
Incorporar
el cinema i els mitjans de comunicació a l’aula ha de voler dir
interpretar, valorar, analitzar críticament, diferenciar entre mirada
pròpia i càmera, saber quin paper se li atribueix a l’espectador
i quin paper hauria de tenir, descodificar els mitjans; i, simultàniament,
saber expressar-se amb el seu instrumental i amb el seu llenguatge. Es
tracta de desmitificar aquests mitjans i formar-se com a ciutadà
actiu i competent en uns temps –no fàcils– que requereixen aquestes
destreses i habilitats. Es tracta, també, de ser conscients de la
utilització de les emocions per part dels mitjans que potencien,
legitimen, justifiquen, interfereixen o esborren valors i contravalors
de la nostra realitat.
Ja
fa dos cursos que AulaMèdia va posar en marxa el projecte
CinEscola.
Cada mes es publiquen un seguit de propostes didàctiques viables
per saber com fer servir i rendibilitzar el cinema amb una finalitat educativa.
Una idea simple, però que ha estat ben acollida per no pocs professors
i professores. L’èxit d’aquesta senzilla fórmula ha de fer
pensar a qui correspongui que l’Educació en Comunicació interessa
no només com a postura teòrica d’aquells que la utilitzen
només per demostrar que són molts moderns, sinó com
a pràctica d’aula. Una pràctica que trenca amb inèrcies,
que fa possible la vinculació entre cultura acadèmica i la
cultura comunicativa, que ens va suggerint que està arribant l’hora
de col·locar el fet comunicatiu com a columna principal del nostre
edifici educatiu.
CinEscola
assenyala, amb tota la humilitat de les seves dimensions però també
amb la contundència del seu important seguiment per part de la professió
docent, que es fa necessari i que és possible des de l’escola educar
el fet de mirar. Avui la nostra forma de mirar és la nostra forma
de situar-nos en el món, d’entendre’l i prendre postures ètiques.
Estem
convençuts que en el cinema, que és un fenomen cultural que
es dirigeix directament a l’inconscient, veiem coses que ens serveixen
per a sempre. El cinema ajuda a analitzar les decisions personals, ajuda
a pensar en clau individual i col·lectiva.
Hem
d’entendre que ja es fa necessari començar a resoldre la contradicció
entre el caràcter democràtic, popular, de masses del cinema
i dels mitjans de comunicació, que van néixer en el mateix
moment històric que es reforçaven les democràcies;
i, per altra banda, el caràcter elitista de la seva producció,
el caràcter restrictiu de l’apropiació del seu benefici ideològic
i econòmic. Però allò que crida més l’atenció
és la negació al dret a l’educació en els mitjans
de comunicació precisament de qui paga aquests mitjans, a través
de l’import d’una entrada, dels impostos o de la compra d’uns productes
que tenen incorporat en el seu preu el plus del cost publicitari. L’Educació
en Comunicació ha de ser considerada avui com una normalització
històrica, com una reparació de la democràcia social.
A principis
del segle XX l’educació, declarada obligatòria poc temps
abans, era el principal aliment de la memòria social. Avui això
és absolutament impensable. Avui és la comunicació
–especialment audiovisual– el principal agent constructor de la memòria
històrica i de la consciència col·lectiva. |
|
Ramon
Breu |
Coordinador
de CinEscola
|
|
Membre
de la redacció d'AulaMèdia
|
|
|