Els
cinemes dels Estats Units van vendre l’any passat 1400 milions d’entrades.
La xifra, aparentment espectacular, representa l’enèsim retrocés
d’un mercat amb una espiral negativa que afecta a gairebé tots els
països occidentals. A España, el nombre d’espectadors de cinema
va caure notablement de 141 milions el 2004, a 123 milions el 2005, dins
d’un context generalitzat d’empobriment de les indústries del cinema
i de la música. La pel·lícula més taquillera
fou Torrente 3: el protector amb 3.553.06 espectadors...
Hores
d’ara, a Nord-amèrica, ja es venen més DVD’s que entrades
per al cinema. Si es té en compte que el preu mitjà de l’entrada
és allí la tercera part del dels DVD’s, resulta clar on és
el negoci. Podríem dir sense gaire risc a equivocar-nos que a Hollywood
ja no es creen pel·lícules, sinó propietats intel·lectuals
explotables en diversos formats, videojocs i merchandising, per
exemple. Els grans beneficis ja no provenen de la gran pantalla sinó
de les petites.
Cada
cop, però, es consumeix més cinema, especialment entre el
jovent. Vegeu, per exemple, l’estudi Tecnocomunicajoves
publicat a AulaMèdia el juny de 2005, on es comprova que les pel·lícules
són el producte mediàtic més consumit entre els nois
i noies de 3r d’ESO a 2n de Batxillerat. Mai, en la història del
cinema, tanta gent havia vist tant de cinema sense haver anat al cinema.
Sembla clar que estem a les portes d’un canvi de model cinematogràfic,
el model home cinema es presenta com el successor del model de la gran
pantalla; i, probablement, la litúrgia d’anar al cinema, a una sala
col·lectiva gran, acabi aviat sent un hàbit residual. A part
de la seducció que té tota litúrgia, anar al cinema,
veure un film en pantalla gran, a les fosques, és la millor manera
de veure cinema i enllaça amb la connexió màgica cinema-somni,
que ja els pioners del cinematògraf van observar.
Hi
ha, de totes formes, un element més greu: la desocialització
del cinema, la individualització de la cultura fílmica. ¿Què
se’n farà del cinema com a forma de reflexió col·lectiva,
com a manera social de debat per posicionar-se, des del punt de vista ètic,
ideològic, sentimental, estètic... davant d’una història
explicada amb imatges? La riquesa i el bagatge suggeridor del cinema que
sorgeix del comentari, de la crítica, de l’anàlisi interpersonal
es pot perdre fàcilment.
Més
d’un segle de cinema ens ha regalat un patrimoni comunicatiu, històric,
artístic i vital de proporcions inimaginables. Què fer amb
tot aquest tresor? Seguirem caient en el gravíssim error de la nostra
societat de la informació de posseir la informació, però
de no gestionar-la democràticament?
Des
d’AulaMèdia no tenim cap dubte que és el món educatiu
qui s’ha de fer càrrec de la gestió social d’aquesta informació,
d’aquesta enorme i constant producció artística que és
el cinema –comercial i no comercial-, de la qual no som ni capaços
d’imaginar-nos les seves possibilitats educatives. Una educació
en cinema com a eina d’exemplificació; com a forma per saber llegir
la cultura audiovisual; com a llapis prodigiós per saber escriure
imatges; com a via per a la reflexió sobre un mateix, sobre els
sentiments, sobre les idees, sobre les relacions socials...
Ha
arribat el moment –en realitat ja fa temps que ha arribat– que la informació,
que la comunicació, que la creativitat del cinema i dels altres
mitjans tingui un pupitre reservat en les nostres aules i es comenci a
socialitzar la comunicació, es comenci a fer-ne una anàlisi
crítica, a gaudir de les seves possibilitats educatives i de la
seva capacitat d’innovació. Sí, innovació perquè
la major part de les experiències educatives sobre educació
en mitjans de comunicació –i aquestes pàgines ja sap el lector
que en són un altaveu- plantegen un estil més de diàleg,
més de descoberta, més de reflexió en el dia a dia
de l’escola.
Ja
sabem com van les coses. Ja tenim una certa edat. Primer apareix la necessitat
social; després, l’ús d’unes tècniques i d’unes noves
fórmules d’aprenentatge de les quals hom comprova la seva funcionalitat,
el seu bon rendiment i la seva excel·lència. A continuació,
es produeix un avenç significatiu comprovat per un nombre significatiu
de persones. Finalment, arriba molt lentament amb pas de cargol -des de
les institucions- una llei, un corpus normatiu que dóna carta de
naturalesa al progrés, al pas endavant que la part més activa
de la col·lectivitat ja ha vist clar i ja fa servir. El problema
en la qüestió de l’educació en cinema i en comunicació,
és que qui ha d’establir el marc normatiu i curricular que ha de
fer extensiu l’avenç a la tota la comunitat escolar, va excessivament
lent. O ha perdut el tren o mai l’ha agafat. |
|
Ramon
Breu
Coordinador
de CinEscola.info
|