En
Miguel Ángel Gallego és mestre d’una escola pública
de Sant Quirze del Vallès, i s’està doctorant en Comunicació
Audiovisual a la UAB, tot preparant la seva tesi que gira entorn a els
nens i els mitjans de comunicació.
Des
de fa uns anys treballa el cinema a l’educació primària en
forma de tallers, en el marc de l’Educació Visual i Plàstica.
El taller que fa al cicle mitjà i superior, té per nom Taller
de cinema: realitat vs ficció, i en les deu sessions que dura proposa
als nens i nenes tota una sèrie d’activitats que van des del coneixement
dels inicis del món del cinema (Lumière; Edison; primeres
projeccions) passant per l’alfabetització en comunicació
audiovisual (moviments de càmara; tipus de plans; angulacions; tipus
de gèneres cinematogràfics...) i acabant amb els trucatges
(Méliès; pràctiques amb la tècnica parada de
càmera; pràctiques amb l’ordinador, efectes chroma key...).
Amb en Miguel Ángel Gallego em mantingut una conversa on ens exposa
les seves opinions sobre l’Educació en Comunicació i ens
explica detalls de la seva feina.
-
Explica’ns els continguts dels aprenentatges que desenvolupes sobre educació
cinematogràfica.
Els
continguts dels aprenentatges que procuro transmetre als meus alumnes,
estan molt relacionats amb els que l’Aurora Maquinay va establir com a
Competències bàsiques en Comunicació Audiovisual.
Ara bé, procuro donar una mica més d’èmfasi a alguns
punts que no s’acaben de contemplar del tot a l’educació primària:
Història del cinema i els seus orígens; importància
del so al cinema; rutines i mecanismes de producció; els efectes
especials al cinema com a eina per aprendre a diferenciar la realitat de
la ficció…
Aniré
al gra. Quina diferència hi ha entre la meva manera d’introduir
el món del cinema i la d’altres companys de feina? Potser, pel que
he pogut anar llegint i comprovant a altres escoles, jo crec que la creació
d’un producte audiovisual no és una bona manera per avaluar si un
alumne està alfabetitzat audiovisualment. Considero que, per exemple,
ser capaç de parlar amb criteri sobre diferents aspectes d’un producte
audiovisual: muntatge, narració, so, efectes digitals…, sí
que es una bona forma de mesurar el seu grau d’alfabetització. Ara
bé, això no vol dir que els meus alumnes no agafin una càmera
de vídeo, però no ho fan fins a tenir una bona base. Deixar
una càmera de vídeo a un nen que no té una certa base
en audiovisuals, és el mateix que deixar un llapis de colors a un
nadó. El farà servir. Farà gargots i riurem amb els
seus dibuixos. Però no aprendrà a fer servir el llenguatge
textual si no l’ajudem.
-
Quan fa que treballes aquests continguts?
Treballo
com a mestre d’educació primària ara fa quatre anys i compagino
la meva tasca com a docent amb un doctorat en Comunicació Audiovisual.
Pel que fa a aquests continguts els treballo des de fa tres anys, i sempre
a nivell de tallers.
-
Amb quins nivell els treballes?
Tal
i com t’he comentat, sempre els treballo per tallers. Això implica
que, tal i com i passa a la majoria de centres de primària que imparteixen
tallers, es treballi per cicles educatius i no per nivells. Aquest curs,
per exemple, faig un taller trimestral amb alumnes de cicle mitjà,
i un altre amb alumnes de cicle superior.
-
En la teva opinió, quins beneficis educatius obtenen els nens i
nenes amb aquest aprenentatges?
Els
beneficis són tant a curt com a llarg termini. A curt termini perquè
els alumnes aprenen a gaudir del cinema des de dintre, essent conscients
(sense perdre la màgia) d’allò que és realitat i d’allò
que es ficció. Aprenen a gaudir de, per exemple, una escena d’una
pel·lícula que els espanti, tipus Harry Potter i el calze
de foc. Perquè acaben essent conscients de què allò
que els provoca angoixa al llarg de l’escena és “la por a l’ensurt”,
a que els espantin gràcies a un augment sobtat del volum del so
de la pel·lícula. És a dir, aprenen a controlar les
seves pors, entenent la tècnica que utilitzen els directors de cinema
per espantar-los.
De
la mateixa manera, els beneficis que obtenen els infants a llarg termini
també són importants perquè, com tot el que és
fa a l’educació primària, acaba tenint una importància
cabdal a la seva vida adulta. Aprendre a entendre el cinema, a gaudir-ne
d’ell com a espectacle artístic o com a transmissor cultural, i
no únicament com a mera font de diversió, és un dels
objectius que pretenc aconseguir amb aquests tallers.
- Quina
resposta observes en l’alumnat a l’hora de treballar aquests temes, no
convencionals?
La
resposta és increïble. En els tres anys que porto fent el taller
mai m’he trobat amb un alumne desmotivat. És probable que els alumnes
vegin, a diferència del que els passa amb d’altres matèries
del currículum educatiu, una utilitat directa en els continguts
que estan aprenent. És a dir, els alumnes posen a prova constantment
aquests coneixements en audiovisuals a la seva vida diària fora
de l’escola: quan van al cinema, quan veuen la televisió a casa…
De vegades els alumnes em pregunten: per què he d’aprendre a fer
arrels quadrades, per a què serveixen?. I tot i que jo dono resposta
a aquesta i a d’altres preguntes, procurant posar exemples pràctics,
ells mateixos no acaben de trobar una “utilitat directa” a determinats
continguts que aprenen. És culpa del mestre no trobar bons exemples?
És possible, però el que és segur és que una
cosa és que treballin amb exemples “Un nen camina cap a casa seva
a raó de 30 metres per minut. Quan trigarà a…?” i una altre
és que els duguin a la pràctica. D’altra banda, els propis
alumnes són conscient que estan aprenent coses que els seus propis
pares desconeixen i això, per a ells, és molt motivador.
-
Quins agents educatius (famílies, escola, televisions...) haurien
de ser els fonamentals per formar espectadors?
Tots.
Mestres, pares i televisió, i no precisament en aquest ordre, ens
hem d’afanyar per tal d’educar audiovisualment els infants. I dic afanyar
perquè ja són molts els alumnes que superen a mestres i pares
pel que fa a coneixements del món audiovisual. Començant
per Internet i acabant per com programar un aparell de vídeo, els
alumnes superen els seus pares a casa en determinades tasques. Ara bé,
que controlin la part tècnica no vol dir que controlin el mitjà.
Cal donar als infants, entre tots, les eines necessàries per fer
un bon ús d’aquests mitjans, per entendre’ls i per gaudir-ne d’ells.
-
Quins avantatges podria representar un públic més conscient
i il·lustrat en cultura cinematogràfica i comunicativa?
Parlar
d’avantatges sona a poc. Jo crec que avui en dia no només és
un avantatge estar alfabetitzat audiovisualment, sinó una necessitat.
El cinema digital, la televisió a la carta, Internet… són
elements amb els quals hem i haurem de conviure. Conèixer el seu
funcionament, la seva utilitat i, evidentment, els seus perills, és
imprescindible per poder sobreviure al segle XXI. La manipulació
informativa, l’addicció als videojocs, al xat o al telèfon
mòbil, són aspectes que s’han de tractar a l’escola.
Reconec
que hi ha opinions per a tots els gustos. Fins i tot hi ha gent que considera,
mestres inclosos, que els nens ja veuen prou televisió a casa per
haver de parlar d’ella a l’escola. Potser el que cal és plantejar-se
aquest fet d’una manera: cal parlar de la televisió a l’escola perquè
els nens la veuen molt a casa.
-
¿Heu rebut suport per part del Departament d’Educació pel
que fa al material necessari per a fer les activitats, tenint en compte
el seu caràcter innovador?
Contràriament
al que opinen molts mestres que treballen al camp de la Comunicació
Audiovisual, jo considero que no és important tenir molt material.
Per començar, no calen aparells informàtics. Molt freqüentment
s’identifica la comunicació audiovisual amb la informàtica,
i no ha de ser així. La informàtica i el món audiovisual
són dues eines complementàries, però l’una no substitueix
l’altra. Aprendre a copiar i enganxar una fotografia amb l’ordinador no
és treballar els audiovisuals. Aprendre a posar un marc de colors
a una fotografia i imprimir-la, no és treballar els audiovisuals.
Aprendre a fer servir un software d’edició de vídeo, no es
treballar els audiovisuals. Treballem els audiovisuals quan parlem sobre
fotografia amb els nens, quan els demanem que ens parlin sobre els sentiments
que els transmeten determinades imatges. Treballem els audiovisuals quan
parlem sobre el muntatge d’una pel·lícula, sobre els diferents
punts de vista narratius, sobre la música o els efectes especials.
Aquest ha de ser el primer pas. És a dir, el fet que els nens aprenguin
a fer servir una càmera de vídeo o de fotos, o que siguin
capaços de fer una petita producció audiovisual és
important, però inútil sinó s’ha parlat abans amb
ells de cinema, de televisió o de fotografia. I compte, els nens
són grans consumidors d’aquests productes, per tant, no els tractem
com si fossin espectadors principiants. Fer-ho, seria com intentar vendre
una joguina a un nen fent servir l’esquema narratiu d’un anunci, que pretén
vendre un producte per netejar la roba (lent, sense ritme, amb pauses…),
dirigit a un target diferent. Els nens d’avui estan un pas més enllà.
Des del meu punt de vista cal partir de la base que per ensenyar audiovisuals
només cal un mestre motivat, una televisió, un reproductor
de vídeo i, tot i que no és imprescindible, una càmera
de vídeo. En definitiva, crec que tinc un concepte diferent d’allò
que s’entén avui en dia com a alfabetització audiovisual.
- Com
integreu aquest aprenentatge en el currículum?
Tal
i com ja he indicat anteriorment, introdueixo aquests aprenentatges a través
del tallers, unes activitats que s’emmarquen a l’àrea de Educació
Visual i Plàstica i que venen a treballar gran part dels objectius
d’aquesta àrea curricular. Ara bé, sóc conscient que
quan faig el taller estic treballant altres matèries: la narració
i els gèneres narratius (Llengües); el so a les pel·lícules
(Música); coneixement del medi social (Història del cinema)…
-
Per acabar, penses que aquest lligam amb el llenguatge dels mitjans de
comunicació hauria de ser un camí de cara al nou currículum
educatiu?
Rotundament
sí. És més, considero que és necessari plantejar-se
la creació d’una nova assignatura en Comunicació Audiovisual.
Una àrea educativa capaç de preparar els infants per fer
front a la manipulació informativa, a la publicitat indirecta o,
entre d’altres coses, a diferenciar la realitat de la ficció. Queda
molta feina per fer i els nens no paren de créixer. |
|
Miguel
Ángel Gallego
|
CEIP Purificació
Salas Xandri
|
|
|
Entrevista
realitzada per la Redacció d'AulaMèdia
|
|
|