La
comunicació audiovisual i l’educació han estat motiu de polèmica,
pràcticament des del naixement dels dos grans mitjans: el cinema
i la televisió. Les diferents investigacions i els principals motius
de debat han pretès, sobretot, conèixer l’impacte real que
aquest univers mediàtic, encapçalat pel consum televisiu,
podia tenir en la població infantil i en l’adolescència.
Després
de dècades de recerca, gairebé tots els experts han globalitzat
el tema, defensant la necessitat d’una educació en i amb la comunicació.
D’acord amb les paraules de Victòria Camps “el problema no es cuánto
se mira, sino qué y cómo se mira”, no és tan rellevant
el mitjà com l’ús que en fem.
Això
no obstant, i tot i que compartim plenament la declaració esmentada,
sí és rellevant, en el cas de la televisió, la quantitat
de temps que se li dedica. I en aquest sentit hauríem d’afegir al
nostre discurs les paraules de Marshall MacLuhan quan afirma que “el mitjà
és el missatge”. És a dir que, en el cas del mitjà
televisiu, també s’haurien de conèixer els trets que li són
intrínsecs.
Si
a més afegim que la premsa cada dia dedica més espai a comentar
el que s’emet per televisió, que actualment es multipliquen els
programes de crítica televisiva i, finalment, que els programes
televisius són constantment motiu de debat a bars, escoles i oficines,
és obvi que un mitjà de tal repercussió ha d’influir,
d’una manera o una altra, en els nostres comportaments i, encara que no
sempre conscientment, en les nostres valoracions. I és en aquest
sentit, quan acceptem que pot variar profundament les nostres opinions,
que la comunitat educativa comença a defensar la necessitat d’una
formació en percepció televisiva.
La
televisió pot informar, alhora que entretenir, alhora que educar.
Es tracta d’ajudar a veure la televisió d’una altra manera. El més
saludable seria que cadascú disposés dels coneixements previs
perquè aquesta experiència televisiva fos més activa,
crítica i, en definitiva, més lliure.
Per
començar, hauríem de deixar clar que, com a sistema de comunicació,
l’acompanya un gran defecte: es tracta –tot i les innovacions actuals-
d’un mitjà unidireccional. D’altra banda, els adults i els nens
hauríem de tenir més present que el “llenguatge televisiu”,
com el llenguatge oral, denota i connota. Seria convenient, doncs, que
les connotacions dels seus missatges deixessin de constituir, com deia
Antoni Muntades, “la part invisible” del missatge i que comencessin a convertir-se,
també, en part del missatge conscient que percep el televident.
En la meva opinió, aquesta definició del camp semàntic
que queda sense verbalitzar ni visualitzar però que, en canvi, sí
sembla ser vist i interpretat pel receptor, va en paral·lel amb
el que A. García Calvo ha anomenat “el camp hiposemàntic”.
Finalment,
dos són els fets destacables. D'una banda, el consum televisiu necessita
ser educat per a garantir una lectura saludable (especialment dels infants)
i, en segon terme, ni l’educació en mitjans, ni amb els mitjans,
ni en comunicació no es contempla a les estratègies curriculars.
Per tant, la qüestió és com afrontar la didàctica
d’aquesta competència mediàtica, concretament la televisiva,
a les aules. Molts autors han intentat respondre aquesta qüestió.
Les paraules de Fabbri em semblen prou encertades: “S’ha d’explicar la
gramàtica de la imatge. La de la imatge fixa i la de la imatge en
moviment, que són diferents. I només després, parlar
de suports i, per tant, de pantalles. Perquè la gent veu i entén
la televisió, però no sap per què”.
Davant
el repte d’aprofundir en l’educació en i amb la televisió
per als infants, em centraré en relatar-vos algunes de les estratègies
que durant els meus anys d’experiència m’han resultat satisfactòries
a l'hora d'apropar els nens i nenes a un consum de la televisió
més actiu i crític, i, per tant, més responsable.
L’ecosistema
audiovisual en què viu l’infant fa que un tant per cent molt important
de la comunicació que exerceix amb el món sigui mediat. Aquest
element intermedi entre la notícia i el receptor apareix amb més
força en la comunicació televisiva, el mitjà de comunicació
audiovisual més accessible, econòmic i omnipresent en la
vida dels infants. En totes les estratègies didàctiques experimentades,
aquest ha estat un dels principals objectius: fer descobrir al nen que
tota la “realitat” que rep de la televisió està mediada.
En un llenguatge adaptat a ell, això equivaldria al següent:
tot el que veu a la televisió és com si ho estigués
mirant amb els ulls d’un altre. Un altre que potser no té la seva
edat, ni li agrada jugar a les mateixes coses, ni potser, fins i tot, no
parla el seu idioma. Els nens han de conèixer el joc mediàtic;
els hem d’ajudar per tal que qüestionin el mitjà. Oi que d’un
mateix fet els teus ulls no seleccionarien ni interpretarien el mateix
que els ulls d’un amic teu? D’aquest primer aprenentatge, els alumnes haurien
de concloure que, per tant, tot el que coneguin del món a través
del mitjà televisiu, sempre serà interessant de contrastar
amb algun adult, llibres, Internet i/o qualsevol altra font d’informació
que a ells els sembli creïble.
Un
dels llenguatges que més èxit comunicatiu té actualment
és l’audiovisual. Tant és així que els relats audiovisuals
acompanyen, cada vegada amb més freqüència, els discursos
verbals. Aquesta seria la segona lliçó: que el nen descobreixi,
sobretot amb la pràctica, els diferents impactes que té en
el receptor un mateix missatge depenent si s’exposa verbalment o audiovisualment.
És a dir que el nen hauria de quedar fascinat amb les enormes possibilitats
comunicatives d’aquest llenguatge audiovisual, interessar-se espontàniament
per descobrir els seus codis (que fins ara li eren desconeguts), per a
poder-se expressar ell mateix amb aquest llenguatge. Un llenguatge en el
qual, tot i que des de ben petit n'ha estat consumidor, encara no s’havia
parat a pensar. Afrontar aquest repte suposaria que l’alumne aprengués
amb il·lusió i de forma pràctica els diferents elements
formals que constitueixen el llenguatge audiovisual, coneixent les seves
dimensions sonores i visuals.
I entre
els diferents mitjans audiovisuals, la televisió és potser
la que arriba al nen amb més càrrega de realisme. Sovint,
el nen veu la televisió com una finestra al món, quan potser
el que convindria, per garantir la seva llibertat com a individu, és
que la mirés com qui observa un escenari teatral, on res no és
possible sense una estudiada posada en escena, la invenció d’uns
diàlegs, una il·luminació adequada, unes sintonies,
un maquillatge, uns moviments de càmera... En aquest sentit, es
fa necessària una experiència personal amb el mitjà
televisiu que portaria finalment a un coneixement dels agents televisius,
una alfabetització tecnològica del mitjà i un coneixement
dels diferents gèneres. |
|
Júlia
Hurtado López
|