"Els
estereotips són veritats cansades" George Steiner
La
presència sorollosa de grups d’adolescents i de joves en els nostres
carrers i places, a partir dels fets de destrosses i baralles en l'espai
públic, ha posat en marxa l’imaginari col·lectiu, activant
a través dels mitjans de comunicació, els estereotips i els
prejudicis que sovint s'han atribuït al jovent, des de la segona meitat
del segle XX.
Lamentablement
les imatges del jovent, d’avui, continuen essent molt coincidents a les
que podem llegir i recrear a partir del cinema i de la literatura del segle
passat. Els estereotips, les suposicions més generalitzades i desqualificadores
que van servir per encasellar el jovent: cercabregues, irrespectuosos,
ganduls, lents, rebels, poc estudiosos, provocadors, dolents, perillosos
i violents; continuen essent un paradigma inalterable. Veritablement, els
estereotips són veritats cansades
S'està
fent una promoció mediàtica d’una mirada que "encapsula"
els joves en un "individualisme irresponsable" dotat d’un fort cinisme
i egoisme generalitzats a partit del nihilisme i del neoliberalisme post
moderns, obrint pas a una interpretació pessimista de la societat
actual i dels seus joves, declarant-los com a motors de la degradació
de les relacions socials, quan realment no són més que víctimes
d’aquest procés.
El
cinema, s’ha revelat com un missatger eficaç per produir el simulacre
de les diferents perspectives de la realitat i dels seus protagonistes;
és un camí dúctil per a desvetllar els mecanismes
perversos i les uniformacions dels modes de vida; una eina didàctica
i critica per ensenyar que les visions estereotipades causen grans mals
socials i impedeixen el desenvolupament personal en una cultura democràtica
i pacifica i, sobretot, una finestra ètica per comprendre i empatitzar
amb aquells que desconeixem.
Els joves
han estat retratats a través de la gran pantalla, amb variable i
diferent qualitat cinematogràfica. Per començar, una pel·lícula
com Salvaje (1954) de Laslo Benedek, on un Marlon Brandon, líder
d’un grup de moters s’enfronta a un altre grup, fent d’un petit poble provincià,
l’escenari de les seves disputes i aldarulls, trencant la tranquil·litat
social que un vell xerif, sense autoritat, no podrà aturar, complicant-se,
encara més la cosa, amb la intervenció d’alguns distingits
ciutadans que es prenen la justícia pel seu compte. La pau social
només quedarà restablerta per la intervenció de la
Guàrdia Nacional. Aquests joves perillosos, dissoluts, asocials,
trencadors queden magníficament estigmatitzats, aquesta imatge negativa
es traslladarà al conflicte ètnic en West Side Story
(1965) de Robert Wise.
Una
imatge més dolça i menys culpabilitzadora del jovent, la
trobem a American Graffiti (1973) de George Lucas, on els joves
ronden els carrers durant la nit amb els seus automòbils, desafiant-se
a tota velocitat. Joves que comencen a estar col·locats en la incertesa,
sense saber prendre decisions: un dia estan segurs d’una decisió,
com marxar a la universitat, i al següent, decideixen restar amb la
xicota i postergar la marxa. Uns joves, Richard Dreyfuss i Harrison Ford,
estaran acompanyats pel rock&roll, escoltat a través
de la ràdio, conduïts per la veu de “Lobo”, una mena de locutor,
improvisat filòsof existencialista, que els ajuda a anar tirant.
Als
finals dels 70, arriben, els temps dels musicals, com a Grease (1978)
dirigida per R. Kleiser, film que va causar un gran impacte i va marcar
una època, on els reptes es produeixen a la sala de ball i al carrer,
molts nois, volien ser J. Travolta, el Danny Suko, cap dels T-Birds. Un
film més sofisticat, va ser, Quadrophenia (1979) de Franc
Roddam, en el Londres de 1965, triomfen, els The Who com a símbols
dels mods que viatgen en les seves vespes i vesteixen elegantment, sense
oblidar-nos de Carrers de Foc (1984), de W. Hill.
Francis
Ford Coppola va construir dues narracions que han esdevingut, films de
culte: Rebels (Outsiders) i La llei del carrer (Rumble Fish),
(1983). La guionista és la mateixa S. E. Hinton i Francis Ford Coppola
pren com a referent l’afamada Rebel sense causa (1955) de N. Ray,
interpretada pel mític James Dean, prototip dels antiherois i dels
rebels de l’època, que va viure molt de pressa i va morir jove.
La
llei del carrer, mostra la crisi i l’admiració dels més
joves pels greasers i pels dandis, bandes que el noi de la
moto va liderar. Ja desaparegudes, han deixat el silenci de les morts dels
seus integrants. Les bandes moriran per deixar llocs a noves tribus urbanes
i en el seu interludi es van filmar, pel·lícules com Easy
Rider, 1969, de Denis Hopper, que mostren els nous nòmades,
aflorant les noves rebel·lies i ànsies de llibertat (la llibertat
sexual, l’ús de drogues, etc.). Aleshores, molts joves s’uneixen,
proposant un model de vida al marge dels convencionalismes socials i a
la vegada comencen a despertar els moviments reivindicatius polítics
com els del Black power, els moviments contra la guerra del Vietnam,
el Maig francès, la Primavera de Praga, els moviments ecologistes,
etc.
Entre
els productes més edulcorats, però amb mostres de violències
grupals, dirigits als preadolescents, van aparèixer Cuenta conmigo
de Rob Reiner (1986), que té a Stephen King com a un dels guionistes.
Un grup de xavals compartiran durant l’estiu, aventures i cabòries,
tenint diferents i contradictoris referents: un, al seu germà mort,
una mena d’heroi; i l'altre, un model qüestionat, el seu germà
gran, cap d’una banda juvenil. La seva versió femenina, va trigar
deu anys, Amigues per a sempre (1995) de Lesli Linka Glatter.
Un
cinema més compromès farà la seva aparició,
amb joves directors afroamericans com Spike Lee i el seu Haz lo que
debas (1989) on fa un veritable al·legat contra la violència
racista; Los chicos del barrio (1991) de John Singleton, i Juice
(1992) de Ernest Dickerson, que presenta el món del rap. Dickerson
fa, en El Ghetto (2001), narradors a dos nois d’un barri ghetto
de Chicago, convertint-los en relators i interlocutors de la seva pròpia
història i realitat social, el resultat serà que desvetllaran
en una imatge puzzle, les zones grises de la ciutat. Altres productes derivats
del mateix context, CB4 (1993) de Tamra Davis, que entre l'artificialitat
i l'humor conta amb llegendes del rap Ice-T, Flavor Flav i Easy E, per
presentar el món del gangsta rap i com les aparences ens confonen.
I també la molt popular Espera al último baile (2001)
de Thomas Carter, on Sara i Derek a ritme de hip-hop, superen els
estereotips i prejudicis ètnics i sexuals del seu entorn.
En
un altre terreny, a França i avantsala dels esdeveniments de l’estiu
del 2005, podem situar, L'odi de Mathieu Kassovitz (1995), on tres
joves francesos: un africà, un jueu i un àrab, viuen, sense
horitzons, sense treball, sense diners, sense ideals, sense al·licients,
consumint porros, atorrollats per la policia. La mirada de Kassovitz, sensible
i receptiva, als estats d’ànim dels joves parla, amb el seu mateix
argot mostrant una mirada indignada que denuncia a una societat que construeix
el seu benestar sobre la marginació i l’explotació dels immigrants
dels barris perifèrics. Entre els últims films, trobem Hurricane
streets (1998) dirigida pel vell actor, Morgan J. Freedman i Sweet
Sixteen (2002) de Ken Loach; tots dos presenten adolescents solitaris,
malgrat estar associats a un grup d’amics, sense els suports emocionals
necessaris d’una família, amb la mare a la presó, sense els
suports socials d'una societat indiferent, que sobreviuen cometent petits
delictes, condemnats a la marginalitat.
Tots
aquest films, tenen en comú, l’associació dels adolescents
en grups d’amics que experimenten la seva llibertat i rebel·lia,
que construeixen en comú la seva diferent identitat, amb pors i
stress, que s’enfronten amb l’amor i les primeres experiències sexuals,
que representen simbòlicament les seves idees i creences, exterioritzada
a través de modelatge estètic de la seva imatge: el vestit,
el cabell i els adorns; amb una música, determinada i compartida:
des del rock&roll, passant pel swing, el jazz,
els cantautors, el punk, el heavy metall, el rap, el hip-hop
fins arribat a l'actual reggaeton. Grups on s'aprèn, a ser
solidari, recíproc i tolerant i on també, però, s’aprèn
a compartir les respostes mecàniques i agressives, el sentiment
d'aïllament, la marginalitat, el rebuig i, fins i tot, l’odi i l'adscripció
a ideologies inhumanes.
Una
part dels nostres adolescents no saben, sortir-se de la complexitat del
món, immersos en una fal·làcia dramàtica que
ells no han produït, responent amb la qüestionable "banalitat"
convertida en transmutació de la seva frustració en violència;
però això no ha de convertir-los en objecte de l'exclusió
sinó del treball social i cívic, necessari per obrir-los
un espai en el camí que hem de recórrer junts: el camí
de les seves histories de vida que el cinema potser podrà fer entendre
i narrar. |
|
Montse
Palou Díez
|
Professora
de filosofia.
IES
Sant Martí
|
|
|