“Les
pandilles juvenils són una espècie de termòmetre per
a mesurar la grandària de l'exclusió...” Rossana Reguillo
Aquesta
proposta neix de la necessitat d’aprofundir en tot un seguit d’incerteses
suggerides a partir d’una recerca compartida sobre les situacions en què
viuen adolescents i joves llatins en els barris populars de la ciutat de
Barcelona i que ha adoptat la forma i l’espai d’un crèdit variable.
En
la societat actual, s’entrecreuen estereotips i prejudicis que s’estan
instal·lant amb una gran velocitat i d’una manera acritica tant
des del boca-oïda, com des dels mass media que actuen com el seus
amplificadors.
Els
joves en aquesta experiència son considerats davant la pantalla
com a interlocutors iguals de la seva mirada i de la seva interpretació,
en el marc d’una imatge cinematogràfica imprescindible en
la participació i desenvolupament dels processos de construcció
d’identitat dels pobles i dels col·lectius mal anomenades com a
minories en la època contemporània.
Ens
proposem un exercici d’acompanyament (mentoring), en la lectura
i superació de les pròpies pors i desconfiances moltes vegades
induïdes pels adults que augmenten les barreres a partir del desconeixement.
I a la vegada una recerca de com es construeix la identitat adolescent
i la identitat adolescent ètnica en les societats d’arribada, on
es dóna una estereotipificació ètnica negativa que
debilita a qualsevol societat que s’anomeni democràtica.
Proposem
als alumnes fer un exercici d’empatia junts, a través del cinema.
Es tracta de viure els estereotips en la pròpia carn i de despullar
les disfresses de les xarxes perverses de les discriminacions i de racismes
que operen en els nostres imaginaris col·lectius i grupals.
Unitat
1:
Els
orígens, situacions dels joves en alguns països llatinoamericans
a través del documentals.
Comencem
amb l’anàlisi dels factors socioeconòmics que determinen
les realitats en origen, dels joves i famílies llatines per a emigrar
cap al Nord, ja sigui Catalunya, Europa o els Estats Units.
Films
a visionar: Las sietes alcantarillas de Chus Gutierrez en En el mundo a
cada rato (2004); El niño que apareix en La Espalda del Mundo (2000);
Las hijas de Belén de Javier Corcuera (2004) i Memoria del Saqueo
de Pino Solas (2003).
La
mirada de Maca, la nena de tres anys de Las siete alcantarillas, ens acompanya
amb la seva ingenuïtat i des de la fantasia de la seva condició
de nena a l’Argentina pobre d’avui; paral·lelament, esbrinarem els
factors socioeconòmics, polítics i culturals, amb la Memoria
del Saqueo, marc de la seva infantesa devastada.
Amb
El niño i Las hijas de Belén de Javier Corcuera, toparem
amb el treball infantil a Perú, on Guinder, amb la seva lucidesa
ens farà participar de la duresa del seu treball a la pedrera. I
a la segona, tres mirades de dones a Iquitos (Amazònia), que denuncien
els sistemes de reproducció de les condiciones de pobresa i d’ignorància
en el marc de les cultures indígenes.
A las
Hijas de Belén, rescatarem el relat més marginal, d’un noi
de carrer, que treballa ocasionalment però que sobreviu robant,
fumant i ensumant coles; i que retrobarem a l’últim tram del crèdit
a La venedora de roses. La història del cinema, ens brinda una opera
magna, Los Olvidados de Luis Buñuel (1950), protagonitzada per Jaibo
i Pedro, nois de les ciutats perdudes. Jaibo encarna el mal essencial,
la dolenteria per si mateixa, la frustració i la violència,
mentre que Pedro és un bon noi, amb baixa autoestima que no sap
triar i que s’equivoca.
Unitat
2:
Les
immigracions, camins d’esperança pels joves en les societats del
segle XX i XXI.
En
aquesta unitat, abordem tant la idea de la Nord-amèrica com a terra
de promissió, el significat del somni americà pels llatinoamericans
i l’estereotipificacions dels joves llatins als Estats Units.
Visualització
de West Side Story de Robert Wise(1961); La Bamba de Luis Valdés
(1987); My Family de Gregory Nava (1995); Spanglish de James L. Brooks
(2004) i Las mujeres de verdad tienen curvas de Patricia Cardoso (2002).
Les
múltiples etapes dels rols dels llatins a les pel·lícules
nord-americanes passen per la invisibilitat i l’omissió, per la
ridiculització, pels rols regulatoris, trencats en part pels directors
d’origen llatino-nord-americans on prospera la idea d’igualtat, que qüestionen
les imatges dolces (la honestedat, la força, la intel·ligència)
de la societat nord-americana, denunciant la deshonestedat de les institucions
socials i polítiques, qüestionant el melting pot i criticant
els governs conservadors.
A West
Side Story, Toni i Maria viuen el seu amor entre els Jets i els Sharks.
Amb ells analitzarem els estereotips clàssics del jove urbà
contemporani: el barri, la cancha de bàsquet, la música,
el ball, la rivalitat i la competència entre els joves agrupats,
la seva estètica ben marcada, la seva rebel·lia davant les
convencions socials, les seves pors i angoixes, els seus reptes i els seus
propis prejudicis, la valoració de la lluita i de la força,
l’honor, l’ànsia de poder i, fins i tot, les seves intoleràncies
i els seus racismes. Esperances i desil·lusions, es veuen plasmades
en la cançó Amèrica. Els llatins i els mateixos jets
es reconeixen com a marginats per una societat que els exclou, que els
fa passar per la policia, pel jutge fins a arribar al psiquiatra, qui estableix
que pateixen una malaltia social.
A La
Bamba, a través de tots dos germans, analitzarem la cara i la creu
de la recerca del somni americà; l’un, el fracassat i violent, i
l’altre, el triomfador i pacífic, que morirà havent tastat
la mel de la integració.
My
Family, ens descriu a la família dels Sánchez, a Los Ángeles,
introduint-nos en els estereotips juvenil: el pachuco, el vato loco, el
greaser, el bandit, l’enemic públic, els pandillers, els inmigrants
indocumentats amb una fisonomia pròpia, morens i indianitzats. El
greaser, apareix com a una metàfora entre el bé i el mal,
on el bo sempre guanya i la violència es justifica com a una forma
de solucionar els conflictes que destapen l’existència de dues ciutats,
dos barris; l’un, el ric i nord-americà i l’altre el pobre i d’immigrants
llatinoamericans considerats com a analfabets, supersticiosos, sensuals,
indisciplinats i exòtics.
El
llenguatge en la precarietat tindrà un espai d’exposició
a través de Spanglish, que ens permetrà veure tant els argots,
com l’estructura i construcció del llenguatge i la necessitat del
seu aprenentatge.
Per
acabar, triarem diferents escenes de Las mujeres de verdad tienen curvas
a fi de portar a terme una anàlisi de la imatge de la dona, jove
i llatina. Dona com a mare, com a dona passional i ardent, amb una estètica
colorista i sexual que cau en la ambigüitat entre la seducció
i la prostitució, dones d’abundants carns i amples malucs que ignorem
el model estàndard, dones que aspiren a semblar-se a Madonna però
que son el retrat de Jennifer López, dones que necessitem trobar
un camí d’èxit, convertir-se em empresària tèxtil
o en universitària.
En
una segona part d’aquesta unitat abordem el visionat de fragments de Balseros
(2002) i Flores de otro mundo (2000), tant per enfrontar-nos amb la noció
de viatge, com de pèrdues i dols que marquen l’espai de la immigració.
Unitat
3:
Agrupacions
juvenils, pandilles de barri i bandes delictives.
La
tercera i última unitat s’endinsa en l’espai de la controvèrsia,
entre les agrupacions culturals de joves, les tribus i les anomenades bandes
de caire delictiu que es coneix com a sicariat.
Els films
que es visionen són La venedora de roses de Víctor Gaviria;
Ciudade de Deus de Fernando Mereilles i La virgen de los Sicarios de Barber
Schroeder. (fragments) i el programa de TV Diari D, Bandes Callejeras,
de Mercedes Milà, emès en juny del 2005.
Aquestes
tres pel·lícules expressen una denúncia dels estereotips
i de les realitats sagnants de les societats en què viuen els nois
de carrer, on es barregen valors i contravalors amb una gran complexitat,
des d’un fort sentiment religiós que no impedeix l’exercici de la
violència, un marcat masclisme, l’abús de l’alcohol, el consum
de drogues o una sexualitat comprada, etc.
Els
moviments juvenils llatins, són molts i molts variats, són,
a més, evolutius i creatius, per això no podem tancar-los
en estereotips que els encasellen des d’una lògica adulta només
en una formulació negativa.
Coincidint
amb Erasmo Magoulas, el col·lectiu jove llatí té tres
portes de destí estereotipat: la primera porta, la de la ocupació
precària i mal pagada i on seran discriminats contínuament;
la segona porta, la de la presó i la tercera la del exèrcit
que defensa el seu país, ja sigui els USA o Espanya.
Una
possibilitat per conèixer la història de les pandilles la
tenim a la pàgina www.gangresearch.net
de la Universitat de Il·linois (Chicago), on John Hagedorns ens
proposa més investigació i menys estereotips com una manera
de començar a tenir un millor coneixement d’aquests grups amb la
imminent estrena de Talent de barri interpretat per Jankee Dundee a ritme
de reggaeton.
|
|
Montse
Palou
Professora
de Filosofia |