"Ja
veuran com aquest petit i sorollós artefacte proveït d'un manubri
revolucionarà la nostra vida: la vida dels escriptors. És
un atac directe als vells mètodes de l'art literari. Haurem d’adaptar-nos
a l’ombriu de la pantalla i a la fredor de la màquina. Seran necessàries
noves formes d’escriure. Hi he pensat i intueixo el que ha de succeir”.
Lleó Tolstoi.
El cinema
té un paper fonamental en la configuració del món
que rep l’alumnat i en tot allò que noies i nois interioritzen,
transformen i, posteriorment, tornen i vessen al món. La creació
d’històries fictícies és un art que, a través
de la seva naturalesa poètica i profètica, pot aportar móns
imaginaris molt pertinents en la coeducació. Preguntant-nos sobre
quina és la nostra identitat ens adonem que, per moltes que siguin
les diferències de sexe, color i origen geogràfic, existeix
una profunda dignitat prèvia: el valor de la persona.
Aquest
article pretén donar a conèixer la importància del
cinema per tal de superar, des de l’educació en valors, les discriminacions
per raó de sexe.
L’objectiu
principal és potenciar l’autoestima de les noies amb models de referència
positius, que poden trobar en un text fílmic, i obrir als nois l’accés
a capacitats erròniament atribuïdes a l’altre sexe per poder
canviar el model de masculinitat inserit a la nostra societat.
El
concepte que cada persona té de sí mateixa i l’autoestima
que d’aquest autoconcepte se’n deriva són aspectes fonamentals en
la seva capacitat d’adaptació a la realitat. D’aquest autoconcepte
depenen
les accions que duu a terme, l'esquema cognitiu i emocional a partir dels
quals interpreta els resultats que n’obté i les estratègies
que utilitza per superar les dificultats que es troba.
El
desenvolupament del autoconcepte és molt important en l’adolescència.
Quan es resol positivament genera una identitat que es percep com a real
i una altra identitat s’entén com a possible ideal. La primera fa
referència a com l’individu es percep a sí mateix i la segona
a com li agradaria ser, és a dir, com li agradaria percebre’s.
Els
i les adolescents amb una identitat formada tenen més autonomia
i menys vulnerabilitat a la pressió social que els subjectes amb
identitat difusa. No solament els joves sinó tots els individus
que no han après a acceptar els dubtes com quelcom necessari per
trobar noves solucions als problemes i han desenvolupat por o intolerància
vers allò que no coneixen, desenvolupen una identitat que es resol
recorrent a solucions estereotipades i actituds establertes.
La
forma sexista de construir la identitat pot influir en l’autoconcepte dels
i les adolescents, identificant-se amb l’estereotip femení: passivitat,
dependència i submissió; i amb l’estereotip masculí:
fortalesa, independència, domini i utilització de la violència.
Els
estereotips de gènere són construccions culturals que determinen
una visió de les característiques i actituds de cada sexe.
Creen models rígids en què s’ha d’encaixar per ser socialment
acceptat, fixen un model de ser noi i un model de ser noia i, a partir
d’una visió tòpica construïda, estableixen un sistema
desigual de relacions entre els dos sexes i de cadascun d’ells vers el
món.
La
masculinitat és una qualitat atribuïda a l’home mitjançant
la qual se’n defineixen els atributs socials que comprenen la força,
la iniciativa, l’autoritat, la independència i el valor. L’assetjament
i la violència sexual han estat arrelats durant segles en la cultura.
Tot era tan natural que es presentava com quelcom propi de la naturalesa
humana. En les cultures mediterrànies actuals la masculinitat es
demostra per mitjà de la sexualitat i l’autosuficiència econòmica.
També en la combativitat, en comportaments que podríem definir
com de risc, com ara l’alt consum d’alcohol i tabac, i la violència
com a expressió de masculinitat.
¿És
possible potenciar nous models femenins i/o masculins quan generalment
és en el cinema on es mantenen els estereotips o els prejudicis
que transmeten valors, normes i actituds encara allunyades de la igualtat?
Sí,
és possible. És possible mitjançant visionats de pel·lícules
que mostrin uns models d’actuació i de referència positiva,
treballant sempre els objectius que ens proposem en unitats didàctiques
que ajudin l’alumnat a analitzar, valorar i criticar la producció
fílmica.
Ja
he comentat en anteriors articles (En
la societat mediàtica: coeducació i cinema) tot el que
ens pot aportar el visionat de les pel·lícules i les activitats
compreses en les unitats didàctiques de: “Héctor”, “Jane
Eyre”, “Rosetta”, “Whale Rider”... Per altra banda, també volia
comentar les següents “joies cinematogràfiques” trobades:
|
Fotograma
de Grbavica, Directora: Jasmila Zbanic (2006)
|
“Grbavica,
el secret d’Esma”, Ós d’Or al Festival de Berlín 2006, és
l'òpera prima de Jasmila Zbanic,( 2006). Autora de documentals com
"Images from the Corner", un testimoni de la dura experiència que
viu una dona, ferida, quan és fotografiada por un estranger.
La
jove directora i guionista bosniana ens diu que la història de “Grbavica”
va sorgir arran del conflicte de la ex Iugoslàvia, quan es va adonar
que “era una guerra en què es feia servir el sexe com a estratègia
per humiliar a les dones i destruir un grup ètnic. Vint mil dones
van ser violades sistemàticament a Bòsnia durant la guerra.
Vivia a cent metres del front i el que més m’espantava era això.
La violació i les seves conseqüències es van convertir
en una obsessió per a mi.”
Esma,
protagonista de “Grbavica”, és la mare de Sara, una noia de dotze
anys, que vol que la seva filla tingui l’oportunitat de participar en un
viatge organitzat pel col·legi. Està convençuda que
es protegeix ella mateixa i la seva filla si no li diu la veritat. Viuen
en el barri de Grbavica, a Sarajevo, on la vida, després d’una guerra
civil, la guerra dels Balcans, és difícil.
“Grbavica”
és sobretot una història d’amor que s’ha barrejat amb l’odi,
el fàstic, el trauma, la desesperació i el dolor, però
que Sara, una adolescent activa i cercadora de la veritat, aconsegueix
que la seva mare oblidi a poc a poc.
Una
altra pel·lícula a treballar és “En tierra de hombres”
(North Country). La directora d’aquesta oscaritzada pel·lícula
és Niki Caro (2006), que es va donar a conèixer mundialment
amb “Whale Rider”, un film que donava veu als indígenes de Nova
Zelanda, mitjançant la història d’una noia maorí.
Niki Caro no deixa de banda les seves inquietuds socials en tractar ara
una història basada en fets reals, la d’una dona valenta que el
1989 va portar a judici l’empresa on treballava, i va aconseguir
així el primer judici massiu contra l’assetjament sexual als Estats
Units.
Quan
fracassa el seu matrimoni, Josey Aimes, protagonista de “En tierra de hombres”
torna al seu poble natal al nord de Minnesota. Mare soltera amb dos fills
al seu càrrec busca feina a la font principal de la regió:
les mines de ferro. Les conseqüències de la lluita de Josey
per aconseguir una vida millor per ella i els seus fills afectaran tots
els aspectes de la seva vida. Malgrat tot, Josey trobarà el valor
per lluitar per allò que creu, encara que hagi de fer-ho sola.
El
visionat de la pel·lícula i el treball en grup de la unitat
didàctica ens permet preguntar a l’alumnat: “Al llarg de la història,
la dona va accedint a treballs que abans es consideraven masculins. Quins
treballs, oficis o estudis creus que encara es consideren d’homes?”
O a la pregunta: “Aviat hauràs d’escollir o decidir el teu futur
acadèmic o professional. Creus que hi ha algunes carreres pròpies
de nois o de noies? Quin és el teu parer sobre el tòpic o
estereotips de gènere: “Als nois estan millor capacitats per a les
carreres tecnològiques i les noies per a les carreres
humanístiques o socials? “
En
conclusió, la innovació educativa a través del cinema
ens permet apropar-nos al nostre alumnat, comprovar que amb la motivació
adequada els poden arribar millor els missatges que els volem transmetre,
i al mateix temps fer que s’identifiquin amb nous models d’igualtat.
Des
de la meva experiència educativa i apropant el pensament de León
Tolstoi a l’època actual i al nostre ofici de treballadores i treballadors
de l’ensenyament, m’atreveixo a dir-vos:
“Ja
veureu com aquest petit i sorollós artefacte proveït d’un manubri
revolucionarà la feina dels i lde es educadores, és un atac
directe als vells mètodes, perquè són necessàries
noves formes d’educar.”
BIBLIOGRAFIA
- Caro Blanco,
Coral. “En la societat
mediàtica: coeducació i cinema” Revista digital AulaMèdia.
Octubre 2006.
- Caro Blanco,
Coral, Leal, Aurora y otras. Conflicto y afecto en una relación
de pareja Actas II Congreso Internacional Mujeres y Textualidad. UAB. Ed.
Cultura, 2005. T.2, p. 483-493.
- Caro Blanco,
Coral. Relacions afectivoamoroses a l’adolescència. Elements per
a una intervenció preventiva de la violència de gènere.
Llicències d’Estudis Retribuïdes. Curs 2005-06. Departament
d’Educació. Generalitat de Catalunya.
- Leal, Aurora.
“Sabers i no sabers sobre les relacions d’amor a l’adolescència”
Revista GUIX núm. 328. Octubre 2006.
- Subías
de la Fuente, Rafaela. Aprendre a estimar sense prejudicis. Llicències
d’Estudis Retribuïdes. Curs 2004-05. Departament d’Educació.
Generalitat de Catalunya. |