És
un lloc comú entre els ensenyants acusar a la televisió de
tots els mals de la societat en la que vivim, fer-la responsable de les
dificultats que troba el desenvolupament del pensament lliure i personal
de l’alumnat i responsabilitzar-la de les carències que pateix.
No cal dir que no estic en absolut d’acord amb aquestes afirmacions, però
fins i tot acceptant-les, pense que la conseqüència lògica
seria la introducció de la televisió a l’aula per deconstruir
aquest poder incapacitador del pensament, analitzar la seua influència
i desvetllar els seus encants. Això o abandonar el nostre alumnat
a les seues urpes.
Amb
aquestes intencions em vaig disposar a introduir l’anàlisi televisiva
a les classes de filosofia. Pensava que si l’objectiu fonamental de la
filosofia als nostres dies consistia en pensar el present, no podia evadir
la responsabilitat de pensar amb la televisió. D’aquest intent sorgí
el projecte “Pensar amb la televisió”, que ha rebut el VIIIé
Premi d’experiències educatives “Ciutat d’Alzira”.
El
punt de partida va ser l’anàlisi de la programació televisiva.
En una primera reflexió ens adonàrem que l’interés
econòmic guiava bona part dels continguts de les cadenes generalistes,
i que, a més a més, aquest estava ocult en les mateixes graelles
informatives de la programació. Els anuncis no apareixien ressenyats
a la programació! I en canvi recorrien totes les franges horàries,
justificaven els continus canvis i dirigien els criteris dels directius
i programadors.
L’anàlisi
exhaustiva de la publicitat requeriria una extensió temporal de
la que no disposàvem en un projecte que utilitzava la televisió
de manera transversal. Malgrat tot, havíem de portar a terme una
anàlisi audiovisual denotativa com un primer pas dins d’una anàlisi
filosòfica de la publicitat. Però immediatament necessitàvem
donar el pas a una interpretació connotativa, que havia de rastrejar
significats ocults, conceptes pressuposats, argumentacions implícites
o preguntes amb resposta incorporada.
La
comparació que volíem fer entre l’activitat filosòfica
i la llanterneria, ens va portar a comparar la publicitat amb el bany de
casa nostra, i l’anàlisi denotativa amb la cura de l’aspecte extern
de la nostra casa, dels acabats. L’anàlisi connotativa, però,
havia d’arribar als llocs amagats, als llocs on s’acumulen una bona quantitat
de canonades velles i amb goteres. Sabem que les canonades antigues estan
carregades de conceptes estereotipats, valors antiquats, argumentacions
confuses i exemples enganyosos, però també sabem que els
dissimulen a través dels recursos expressius de la imatge que abans
hem esmentat. La nostra tasca havia de ser la de trobar les bases filosòfiques
sobre les que aquesta publicitat es recolza, per tal de veure si aquestes
canonades perden aigua o estan en bon estat, i procedir a la reparació,
si n’és possible.
A reparar
canonades
Vam
començar per fer una tria d’anuncis, però no qualsevol d’ells,
perquè no ens servien els anuncis massa descriptius ni massa evidents.
Buscàvem anuncis que utilitzen valors, idees preconcebudes i paraules
carregades d’història.
En
triem un de telefonia que ven llibertat, família i amistat. El procediment
que volem desenvolupar és simple, es tracta de recuperar la ingenuïtat
infantil. Hem de mirar l’anunci amb els ulls d’un nen de quatre anys, i
per tant oblidar-nos del producte que s’anuncia. No ens interessa en aquest
moment el fet d’anunciar un telèfon mòbil, el que ens preocupa
és que ens venguen llibertat. I a més a més una llibertat
retallada, limitada a triar amic o bar de copes i presentada com una absència
total de condicionaments. Una llibertat impossible i absurda, amb la que
al final de la classe l’alumnat no s’hi identifica en absolut. El procés
ha consistit en anotar totes les referències que s’han fet a la
llibertat de manera explícita, després continuar amb les
que es fan implícitament utilitzant el personatge, el color, la
música o el tipus de plànol. Per acabar amb una sistematització
de tots aquests sentits i un judici crític i personal sobre ells.
Al final hem aconseguit fer palesa la necessitat d’aclarir el sentit de
les paraules i les imatges que utilitzem, i aquesta és una tasca
eminentment filosòfica.
El
següent anunci és d’un producte financer, un anunci tan abstracte
que a l’alumnat adolescent no li costa gens mirar-lo amb l’actitud del
nen de quatre anys, per a ells no te cap significat ni un pla de pensions
ni un d’estalvi. Perfecte! Perquè ens permet trobar la línia
argumental que desenvolupa: una parella, en una casa, de nit, fent comptes,
feliços imaginant un futur de prats verds i cels blaus amb una parelleta
als seus braços. L’argumentació, eminentment visual perquè
quasi com s’utilitzen les paraules, no resisteix l’anàlisi detallat.
Una part de l’alumnat s’identifica amb aquest model de vida. Magnífic,
no hi ha res millor que tenir clar un objectiu i assumir-lo. Una altra
part s’hi resisteix a aquesta vida de teletubi audiovisual. També
està bé, ja no estem per marcar el model de vida que cada
persona trie, això ho deixem als rectors. El nostre objectiu consisteix
a fer-nos conscients d’unes expectatives que poden acabar empresonant-nos
en una vida no desitjada.
Els
productes de cosmètica d’una coneguda marca que ha revolucionat
el concepte de bellesa i ha incorporat un model de dona corrent, amb corbes,
edat i alçada, ens dona peu a analitzar el mecanisme de l’associació
d’idees i conceptes. Està bé trencar el model de dona anorèxica
i impossible, però fer d’aquest model la “realitat” esdevé
un xic massa per resistir l’anàlisi filosòfica del concepte
mateix. L’escenografia de l’anunci, la reflexió sobre el sentit
dels conceptes utilitzats i la comparació amb dos textos filosòfics
(un de Plató i l’altre de Descartes) són suficients per comprendre
que, tot i la bona intenció, al final l’associació de “bellesa”
i “realitat” era massa forçada.
Els
anuncis que pregunten han proliferat com els bolets a la tardor. El problema
és esbrinar si aquestes preguntes són com les preguntes en
les que basa la filosofia la seua activitat. Quan intentem respondre-les
ens adonem de que no intentaven saber què pensàvem, sinó
dirigir el nostre pensament en una direcció determinada. I les preguntes
filosòfiques no són així! No, de fet, normalment les
preguntes que ens fem amb la filosofia no tenen resposta. Ah! És
clar, les preguntes filosòfiques són les que nosaltres els
fem als anuncis, i que són molt més fonamentals. Preguntes
com: realment ens agrada ser la dona que ens mostra aquest anunci de detergent?
Volem construir una vida de felicitat enllaunada i previsible? El nostre
model de família és el del matrimoni heterosexual, amb fills
i hipoteca?
Agafem
la càmera
La
culminació de l’activitat havia de passar per convertir a l’alumnat
en creatiu de publicitat, però l’article que havien de vendre no
era altre que la filosofia mateixa. No els ho havia posat fàcil,
però la creativitat i la imaginació amb la que van respondre
justificaven l’activitat amb escreix.
En
un dels clips un insecticida filosòfic acaba amb la intolerància,
el fanatisme i el pensament únic amb l’ajut d’una veritat vestida
de caputxeta vermella. En un altre les pors injustificades que ens paralitzen
la vida i que assoten les consciències adolescents, es comparen
amb la por que es te a la filosofia per la seua fama d’incomprensible i
complicada. Un altre compara una vida sense filosofia amb els efectes de
la bomba atòmica sobre Hiroshima i Nagasaki, després d’haver
criticat el poder manipulador de la publicitat televisiva. En un anunci
molt graciós els Deus de l’Olimp s’enfaden amb els humans perquè
volen utilitzar la filosofia per a pensar, i els envien com a càstig
la televisió i la publicitat, de la mateixa manera que Zeus va castigar
a Prometeu amb la caixa de Pandora. Un altre (del que us proporcione les
il·lustracions que acompanyen aquest article) utilitza l’animació
per criticar el dirigisme polític i la manipulació de la
televisió.
Però
tots tenien una cosa en comú, l’entusiasme i la col·laboració
que havien posat en realitzar-los. I la satisfacció i alegria que
expressaven per la feina portada a terme. Potser haurien de ser aquestos
els sentiments que hauríem d’associar a l’educació? |
|
Enric
Senabre Carbonell
IES
Escultor Francesc Badia. Foios |