En
Jordi Sales és, des de fa set anys, professor de secundària
de Llengua catalana i Literatura i d'Iniciació al Català
al Liceu Francès de Barcelona, on imparteix classes des de 1r fins
a 4t d'ESO. Actualment està treballant també com a corrector
i traductor, alhora que cursa un Màster en Correcció i Assessorament
Lingüístic a la UAB. De les seves classes cal destacar sobretot
la creativitat i l'ús habitual de la producció audiovisual
dels alumnes tot integrant els diferents temes del currículum; però
també els treballs interdisciplinaris que ha realitzat en dues ocasions
amb l'objectiu de filmar un curtmetratge amb els seus alumnes per presentar-lo
en una trobada dedicada al cinema i a la infantesa.
-
Quan, com i per què vas començar a incorporar l'Educació
en Comunicació (EC) a les teves classes?
- Vaig
començar ara fa cinc anys, però ha estat una descoberta personal
progressiva que va néixer amb el boom d'Internet i a partir
de les meves inquietuds com a docent. Cercava recursos pedagògics
amb l'objectiu de motivar els alumnes i vaig començar a treballar
el teatre, que permet cohesionar els grups-classe, aprendre a treballar
en equip, fomentar el respecte d'altri i realitzar una activitat oral molt
útil. Però el teatre fa més por que el cinema, i en
una obra fílmica tothom hi pot col·laborar, perquè
les tasques que cal fer-hi són molt variades. A més, crec
que l'EC actualment és molt necessària. Per exemple, trobo
que actualment s'està perdent el gust pel cinema i la televisió:
ara el que fascina els nens i els joves és l'ordinador. Penso, per
tant, que cal que aprenguin a mirar la televisió, a veure pel·lícules,
però sobretot a fer-ne! Aquest aspecte actiu és el que més
m'interessa, perquè és el més educatiu. Els alumnes
aprenen a apreciar el cinema quan descobreixen tota la feina que suposa
la preparació prèvia a la filmació. Abans treballava
força a classe l'anàlisi fílmica, sobretot a partir
de 2n d'ESO, però aviat em vaig adonar que el treball actiu i la
producció agraden molt als alumnes.
-
Treballes sovint amb el mitjans de comunicació a classe?
- Sí,
força sovint. Utilitzo les eines audiovisuals amb l'objectiu d'aplicar
allò que s'està treballant a classe. Per exemple, si els
alumnes estan aprenent a argumentar, es pot estudiar la publicitat parlant
del funcionament de les empreses d'aquest àmbit, fent una simulació,
creant un briefing, cercant els millors arguments possibles per
vendre un producte, gravant un anunci, etc.
-
Quins temes concrets et permeten d'incorporar l'EC? Amb quins cursos t'hi
pots dedicar?
- La
veritat és que treballo la producció audiovisual amb tots
els cursos que tinc. Penso, per exemple, en una pel·lícula
de terror que vam gravar amb un grup d'Iniciació al Català
(alumnes nouvinguts, amb una gran majoria de francòfons), o en un
reportatge sobre l'estat del material escolar que van fer uns alumnes de
primer de Batxillerat fa cinc anys dins del Projecte Educatiu de Centre.
L'any passat un grup de 4t d'ESO va fer adaptacions cinematogràfiques
de contes i novel·les que treballàvem a classe. D'aquesta
manera, els alumnes van poder experimentar com es passa del gènere
literari al cinematogràfic, com s'escriu un guió, com es
filma i es munta una pel·lícula... però sempre tenint
en compte les meves indicacions i els meus consells a l'hora de gravar
per estalviar-se problemes i feina a posteriori.
- Aquestes
tasques les feu a classe, o heu de dedicar hores del vostre temps lliure
per acabar-les?
- No
es fa tot a classe. Per exemple, el grup de 4t d'ESO del curs passat va
haver de filmar en hores extraescolars i jo mateix, si he d'ajudar els
alumnes a muntar una pel·lícula, no ho puc fer durant les
hores de classe.
-
Quins beneficis veus en la implementació de l'EC a l'escola?
- A
mi m'ha donat bons resultats amb grups difícils en els quals l'ambient
ha millorat notablement, perquè la dinàmica del grup canvia
quan els alumnes esdevenen protagonistes de l'activitat. A més,
gràcies a les eines audiovisuals es poden treballar temes que generalment
costen de pair -com ara la mètrica o la fonètica- d'una manera
lúdica, proposant, per exemple, de fer una cançó de
Rap amb consonants oclusives i de gravar-ne un videoclip. En definitiva,
fer producció audiovisual a l'escola provoca que els alumnes adquireixin
responsabilitats i s'impliquin en el procés, i això pot ser
especialment beneficiós per als grups més conflictius.
-
Com aconseguiu el material per fer totes aquestes activitats? N'hi ha prou
per a tothom?
- Fa
uns anys vaig reivindicar (i vaig aconseguir) al meu centre l'existència
d'una sala de vídeo amb el material i els programes necessaris per
poder editar. Havia fet un curs d'edició de vídeo i més
tard vaig ajudar a organitzar-ne un al centre per a tots els treballadors
que hi estiguessin interessats. Ara el material ja s'està quedant
una mica obsolet i a més encara no es fa un ús generalitzat
d'aquestes eines.
-
Treballes l'EC sol, o en coordinació amb altres membres de la comunitat
escolar?
-
Fa dos anys es va presentar a les Rencontres Cinéma et Enfance
(Le Havre, França) un curtmetratge fruit d'un projecte interdisciplinari,
amb l'àrea de Ciències Socials, dut a terme amb el darrer
curs de Primària (1r curs de Secundària al sistema educatiu
francès). Els alumnes havien de crear una “carta filmada” de deu
minuts a partir del tema del mar. En la mateixa línia, l'any
passat, amb un grup de 1r d'ESO, vam reprendre una experiència similar,
centrant-nos en el tema de “La ciutat i l'altre”. En aquesta ocasió
van participar en el procés els docents de Llengua catalana i Literatura,
Francès -el curtmetratge havia de ser en llengua francesa- i Ciències
Socials. Des d'aquesta àrea els alumnes van estudiar la ciutat medieval,
la romana i la ibèrica essencialment, temes que formaven part del
currículum. La idea inicial consistia en fer-los descobrir a través
de diverses passejades, escollides per ells mateixos, la petja d'antics
pobles, sobretot a Barcelona, amb la idea de fer-ne un curtmetratge que
presentés la ciutat als alumnes d'altres indrets del món.
Cal destacar que tot això no hauria estat possible sense l'ajuda,
els ànims i la coordinació de la Consellera Principal d'Educació
[una mena de Cap d'Estudis del centre], que va ser una de les participants
en el curs d'edició de vídeo que he esmentat abans. |
|
Patrícia
Agüera Pàmies
Coordinadora
de
TransEducaMundi |