La
integració a la l’aula del cinema és una necessitat que no
pocs professors i professores s’han plantejat des de fa temps, tot i que
no han comptat amb els mínims recursos necessaris per al seu ús
didàctic, no ja pel que fa a espais apropiats o a instruments de
projecció, sinó a propostes didàctiques viables per
saber com fer servir i rendibilitzar el cinema amb una finalitat educativa.
I és en aquest espai on CinEscola.info
-el projecte cinematogràfic d’AulaMèdia- es planteja la seva
feina. Es tracta d’oferir propostes de treball al professorat, propostes
pensades i assajades per tenir la tranquil·litat que s’introdueix
el cinema a l’aula amb unes mínimes garanties pedagògiques.
Des
que fa tres anys va començar el projecte CinEscola, el seu procés
de consolidació ha estat molt ràpid i ha tingut diverses
fases –que l’han fet força singular- i esperem que en tingui més
en el futur: inicialment van sortir de forma tímida, de tempteig,
una sèrie de propostes didàctiques avalades per AulaMèdia.
Davant la bona acollida del professorat les propostes es van fer més
llargues i, a més, es va incorporar un apartat específic
per treballar el llenguatge i les tècniques audiovisuals de cada
film treballat. A continuació, vam començar a incloure propostes
per a l’Educació Primària i, arran de la I Escola d’Estiu
d’Educació en Comunicació, vam obrir la porta als professors
i professores perquè també poguessin publicar les seves pròpies
fitxes sobre pel·lícules que els funcionaven a les aules
on treballen. La següent fase ha estat la celebració de les
Jornades CinEscola... i preveiem seguir fent camí en el futur. CinEscola
és avui un punt de referència, de consulta i de suport per
treballar el mitjà de comunicació cinema a l’escola. I això,
per què no dir-ho, ens omple de satisfacció.
Com
tots sabem, ni a Primària ni a Secundària, ni s’ensenya a
veure cinema ni qualsevol mitja de comunicació ni s’aprofita el
cinema per potenciar el procés d’ensenyament-aprenentatge. És
a dir, ni s’ha integrat com a matèria d’estudi ni s’ha aprofitat
com a recurs per a l’ensenyament. Només determinats professors i
professores, pel seu compte, amb un sobreesforç considerable, han
tirat endavant experiències educatives –per altra banda excel·lents–
en l’àmbit del coneixement cinematogràfic.
És
sorprenent observar la contraposició entre la seva força
com a fenomen social i el poc ús que se’n fa com a mitjà
per a l’estudi i interpretació de la societat. La no-presència
del cinema a les aules, d’una manera fixada i establerta, provoca que el
cinema tingui molta més força social per reflectir la vida
que no pas per estudiar-la, molta més per recrearla que no pas per
analitzar-la.
Per on
ha de discórrer el cinema a Secundària? Només cal
observar les cada cop més nombroses experiències sobre educació
cinematogràfica per veure els camins que s’han d’emprendre. A parer
meu i per dir-ho d’una manera gràfica, esquemàtica i ràpida,
crec que el cinema a l’escola s’ha d’orientar a partir de quatre punts
cardinals que, a més, ens enllacen amb la història del cinema.
Aquests quatre punts són: els germans Lumière, Georges Méliès,
Griffith i Chaplin.
La
connexió Lumière significa treballar el cinema com a reproducció
de la realitat, com a mirall físic dels esdeveniments socials, com
a document de la realitat social. Es tracta de capturar la realitat per
estudiar-la, fixar-la, retenir-la, per analitzar-la acuradament. És
el cinema en el seu vessant documental.
La
via Méliès –el mag que va transformar el cinema en espectacle-
ens transporta a les possibilitats educatives que el cinema té com
a mirall dels somnis individuals i col·lectius. Es tracta de la
via que proporciona al cinema una capacitat mobilitzadora extraordinària,
de fascinació, una capacitat que connecta amb les emocions, suscitant-les,
desvetllant-les, que és una representació de l’inconscient
col·lectiu, una manifestació metafòrica dels desigs,
les temences individuals i col·lectives, dels estereotips socials,
de l’estil de vida, de la concepció del tipus de relacions socials,
del sistema de valors de la societat d’on surten les pel·lícules.
El
tercer punt cardinal és el punt Griffith -David Wark Griffith, pare
del llenguatge del cinema, dels recursos i de les estructures narratives
que componen el muntatge cinematogràfic–, que representa la necessitat
d’aprendre a les aules el llenguatge cinematogràfic i les tècniques
audiovisuals. És a dir, es tracta d’aprendre a l’escola el que actualment
és el llenguatge més universal de circulació de missatges,
el llenguatge més universal d’expressió i també de
dominació.
Finalment,
el quart punt cardinal per a l’aprenentatge del cinema és el punt
Chaplin. El cinema de Charles Chaplin representa la necessitat de la crítica
social, de l’anàlisi de les relacions socials, la lluita pels valors
i contra les desigualtats, el desig de superar uns esquemes socials que
ofeguen la sensibilitat humana i impedeixen l’accés al regne de
la llibertat i de la felicitat, la humanització de l’expressió
cinematogràfica.
Sóc
de l’opinió que la Comunicació Audiovisual té una
més que suficient dimensió estratègica des del punt
de vista social i cultural perquè es constitueixi com una matèria
d’estudi a l’educació obligatòria de principis del segle
XXI, com així s’està plantejant en diversos països.
Això no ha d’excloure la voluntat d’estrènyer lligams amb
les actuals matèries d’estudi. Les vinculacions amb les Ciències
Socials o amb l’educació en valors són evidents. També
ho haurien de ser amb l’àmbit de les llengües (Català,
Castellà i Anglès) a partir de l’estudi de les tècniques
narratives, de les estructures comunes entre els gèneres literaris
i els gèneres cinematogràfics, dels moviments literaris i
culturals que s’han expressat literàriament i cinematogràficament,
o de les adaptacions literàries al cinema...
Però
sembla que l’àmbit de la ciència hagi de situar-se fora de
les possibilitats de les activitats cinematogràfiques. Crec que
no hauria de ser així. És més, s’ha demostrat que
la ciència pot tenir un fortíssim lligam amb el cinema. Per
exemple, des dels apassionants episodis del precinema, es pot estudiar
la persistència de les imatges a la retina, el desenvolupament tècnic
de la fisiologia del moviment o els principis físics i mecànics
de la cronofotografia. Viatges per l’espai, invisibilitat, teletransport,
extraterrestres, robòtica, màquines del temps... són
altres conceptes tan atractius que la seva sola menció incita, ja
d’entrada, al debat i a la discussió, i predisposa a voler-ne saber
més.
L’impacte
emocional de l’acció cinematogràfica implica una nova relació
amb la realitat. Moments cinematogràfics com Chaplin cuinant i menjant-se
les sabates al Pol Nord; l’acció a les escales d’Odessa de El
Cuirassat Potemkin o la caravana de cotxes dels immigrants a Las
uvas de la ira revelen la naturalesa i les possibilitats del cinema
com a forma d’interpretar el món que ens envolta.
El
cinema dóna una nova psicologia, una nova dimensió psicològica,
tant des del punt de vista individual com de societat. L’homo filmicus,
de què ens parlava el malaguanyat Miquel Porter i Moix, és
un ésser diferent de l’home anterior. El cinema és un art
especialment públic que té, per tant, necessitat d’un públic
informat i preparat, per mitjà del coneixement i la sensibilitat,
per apreciar els valors comunicatius del cinema.
Malgrat
la indiscutible hegemonia social i cultural de la comunicació audiovisual
sobre l’escrita, especialment entre un públic adolescent i juvenil
que la utilitza com a primer paràmetre de referència sobre
la realitat immediata, l’educació oficial segueix ignorant el cinema
i la comunicació audiovisual.
|
|
Ramon
Breu
|
|
Redacció
|
d'AulaMèdia
|
|
|