Els
dibuixos animats continuen embadalint petits i grans davant de la pantalla.
Des de les històries de Tom i Jerry, i passant pel monopoli
de Mickey Mouse de Disney, l’animació aconsegueix posar els
sentiments de menuts i grans a flor de pell. Aquesta fascinació
davant els dibuixos en moviment ja la trobem ens els seus orígens.
Pobre Pierrot, una de les primeres pel·lícules de
dibuixos animats creades pel pioner de l’animació el 1982, Émile
Reynaud, aconseguí mantenir-se en cartellera gairebé
durant dos anys al Musée Grévin de París de forma
ininterrumpuda. La història d’amor entre Arlequí, Pierrot
i Colombina meravellà el públic parisenc, que encara no havia
descobert el cinema dels germans Lumière. El teatre òptic
creat pel mateix Reynaud posava en escena un espectacle màgic i
poètic que naixia com a perfeccionament d’un invent anterior, el
praxinoscopi.
|
|
|
Émile
Reynaud
|
Praxinoscopi
|
Pobre
Pierrot (1892)
|
Encara
que la tècnica de l’animació ha evolucionat molt des de les
primeres produccions de Reynaud, pensem per un moment en l’animació
amb plastilina, pixelació, 3D, etc., la finalitat continua essent
la mateixa: crear il·lusió de moviment a partir de dibuixos
que ens expliquen històries divertides.
L’animació
és present a bona part de la graella televisiva actual dedicada
als infants, i a voltes no tant infants, de la majoria de les cadenes del
nostre país. Les reflexions d’aquest article es centren en la pantalla
dels dibuixos animats i són els resultat d’un estudi de camp realitzat
a cent setanta nens i nenes de tercer de primària del nostre país
el setembre del 2007. El nostre objectiu era aprofundir en el coneixement
que la mostra escollida, nens i nenes de l’àrea metropolitana de
Barcelona, tenien sobre Les Tres Bessones. Arran del qüestionari
que vam passar-los per obtenir les dades, ens hem adonat de quines són
les pantalles d’animació preferides per la majoria dels nens i nenes
enquestats. Amb tot, cal prendre els resultats obtinguts de la investigació
amb cautela, ja que no són representatius de tota la mainada del
nostre país.
El
qüestionari dissenyat per a la investigació constava de catorze
preguntes que responien a quatre blocs temàtics concrets. El primer
bloc es centrava en descobrir els contes preferits dels nens i les nenes
d’aquesta edat. El segon nucli temàtic preguntava obertament pels
dibuixos animats que més els agraden, aspecte que desenvoluparem
a continuació. El tercer bloc feia un zoom entorn la figura de Les
Tres Bessones i, finalment, el darrer bloc tractava el merchandising
del producte mediàtic. Les dues preguntes referides als dibuixos
animats eren les següents: a) Escriu el títol dels dibuixos
animats que més t’agraden i b) Digues per què t’agraden aquests
dibuixos animats.
Els
resultats obtinguts després d’haver buidat els qüestionaris
i haver fet un estudi comparatiu entre nens i nenes han estat els següents.
El primer lloc l’ocupen títols que pertanyen a canals privats de
pagament, com per exemple Disney Channel, Naruto, Rantaro i d’altres
que vam incloure dins del mateix apartat. En segon lloc, els dibuixos animats
emesos per canals públics i privats gratuïts que els nens i
les nenes han dit que més els agraden són els següents.
Els Simpsons
s’emeten per Antena3 els set dies de la setmana. De dilluns a divendres
ho fan a les dues del migdia i durant el cap de setmana es passen dues
vegades dissabte i dues diumenge, en horari de migdia i vespre. Malgrat
la temàtica i la ironia de la famosa família d’Springfield
no sigui apropiada per als nens i nenes d’aquesta edat, ha estat el més
citat pels informants.
Crida
l’atenció veure que el 75% dels dibuixos preferits són de
procedència japonesa i que, a excepció d’Inuyasha
que es veu per TV3, la resta s’emeten en cadenes privades de televisió
lliures de pagament. Aquesta dada ens ha sorprès també per
un altre motiu. Hem analitzat la programació infantil de totes les
cadenes del país i hem vist que les de TV3 i el K33 són les
que ofereixen una programació per a infants més àmplia.
Per contra, els dibuixos animats que han escollit els informants de la
mostra pertanyen als canals digitals de pagament o als canals privats lliures
de pagament. Els nens i les nenes han coincidit a afirmar que els dibuixos
que han citat els agraden perquè els fan riure i són divertits.
Veiem com d’aquesta manera s’acompleixen dues de les funcions principals
de la televisió: entretenir i divertir, malgrat el contingut que
ofereixi no s’adeqüi a l’edat de l’audiència.
Tanmateix,
aquestes dades ens fan pensar que cada vegada hi ha més nens i nenes
que escullen lliurement els programes que volen veure sense cap tipus d’orientació
i diàleg amb els adults. Tal i com han exposat experts en el tema,
com per exemple Tapscott (1998) i Buckingham (2003), per citar-ne alguns,
l’etapa coneguda com a “infantesa” cada vegada s’escurça més
i es perd rere les pantalles de la televisió. Parafrasejant Corea
(2004), els nens i nenes ja han deixat de ser ineptes a educar perquè
han esdevingut consumidors a conquistar. Tot el que surt a la televisió
crea al seu entorn un merchandasing esfereïdor que interactua
amb el producte mediàtic i funciona com a nexe entre la ficció
i la realitat. És obvi, doncs, que l’educació en pantalles
a la família i a l’escola és cada dia més necessària
per aconseguir una ciutadania democràtica capaç de viure
en al societat del coneixement i la informació.
Bibliografia
Ambròs,
A. i Breu, R. (2007): Cinema i educació. El cinema a l’aula de
primària i secundària. Barcelona. Graó
Ambròs,
A. i Prats, M. (2007): “Un estudio sobre la recepción mediática
de los personajes femeninos de Las Tres Mellizas” (en premsa).
Buckingham,
D. (2003): Media Education. Literacy, Learning and Contemporary Culture.
UK, Polity Press, Blackwell Publishing Ltd.
Corea,
C. (2004): “Pedagogía y comunicación en la era del aburrimiento”,
en Corea, C. & Lewkowicz, I. Pedagogía del aburrido.
Buenos Aires, Paidós SAICF.
Rubak,
J. (2007): Du praxinoscope au cellulo. Paris. Centre National de
la Cinématographie (CNC).
Tapscott,
D. (1998): Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation. New
York, McGraw-Hill. |
|
Alba
Ambròs Pallarès
|
|
Redacció
|
d'AulaMèdia
|
|
|