Internet
s’ofereix com una alternativa a uns mitjans de comunicació tradicionals
inabastables pel ciutadà i controlats per poders polítics
o econòmics. S’ofereix com a lloc de democratització del
coneixement, de comunicació menys mediatitzada per terceres persones,
on la llibertat dels internautes no es limita a escollir un o altre entre
els canals oferts, sinó que poden seleccionar i intercanviar directament
la informació que vulguin i en diversos formats (hiperenllaços,
textos, sons, imatges o vídeos), i sobretot -el que és més
important i dóna sentit a l’expressió de democratització-
poder produir la seva pròpia informació en aquests
formats i enviar-la a qualsevol lloc del món, a qualsevol públic
que hi estigui interessat, sense haver de dependre d’una productora, d’una
editorial, d’unes llicències, d’una distribuïdora i, encara,
d’algunes censures més o menys explícites.
Cal posar,
però, alguns matisos a aquesta democratització. Primer perquè
cal no oblidar que internet és emprat només per una part
dels ciutadans i d’aquesta part alguns en fan un ús purament professional
i administratiu. I segon perquè els coneixements necessaris per
produir un vídeo o dissenyar un web, per exemple, requereixen un
cert aprenentatge i mitjans tècnics que no tothom té. En
qualsevol cas, però, aquests requeriments no són en absolut
comparables als obstacles que un ciutadà no mediàtic (en
el sentit més complet de l’expressió) té per emetre
una producció pròpia en un canal de televisió o ràdio
convencional.
Si
agafem la televisió com a paradigma dels mitjans tradicionals, el
fet que nosaltres vegem o no unes determinades imatges depèn del
criteri d’un programador, d’un director, etc. Ells són qui decideixen
el que veu l’espectador (que té la llibertat de mirar o no aquell
canal, o fins i tot la llibertat, oblidada de vegades, de mirar o no la
televisió). A Internet, en canvi, la informació la podem
buscar nosaltres mateixos navegant per pàgines que coneixem, cerquem
o trobem per casualitat d’entre els milions i milions de webs (i tan fàcilment
podem arribar a un súper web d’una gran multinacional com al web
casolà d’un aficionat a qualsevol cosa). O -l’altra gran font- la
informació també ens pot arribar enllaçada a través
de correus electrònics dels nostres contactes i, per tant, també
ens arriba triada. La gran diferència és que ara és
un contacte qui decideix si allò ens resultarà interessant
o no, i no pas un programador de televisió.
El
resultat final és similar: la gent veu una cosa i li agrada o no,
i hi ha coses que pel que sigui “triomfen” més que d’altres. La
diferència és que a la televisió són uns pocs
els qui decideixen si allò agradarà o no i fer un gran clic
que ho donarà a conèixer a milions de persones alhora. A
Internet és el mateix públic qui veu i decideix si li agrada
o no i si ho reenvia a més gent o no. I és a base de milers
i milers de petits clics que poc a poc va arribant al mateix públic.
D’aquesta
manera, un petit vídeo fet per un aficionat a la seva habitació
a l’altra punta de món pot arribar a la nostra pantalla si compleix
un requisit: que milions d’internautes abans que nosaltres l’hagin trobat
prou divertit, transcendental, provocatiu, útil, etc., com per a
passar-lo als seus contactes. I que l’últim d’aquests internautes
hagi estat un contacte nostre. Després, si nosaltres també
creiem que s’ho val, el reenviarem i entrarem a formar part de la cadena.
I és que qui no voldria fer-li un bon regal a un amic i que en algun
lloc rigui, gaudeixi o s’emocioni una estona gràcies a nosaltres?
Aquesta
versió 2.0 del boca-orella és el que s’ha anomenat expansió
viral, fent el símil amb la manera com s’expandeix un virus: una
cèl·lula infectada en contagia unes quantes que al seu torn
en contagien cadascuna unes quantes més i d’aquesta manera amb l’acció
de cada actor no es sumen infectats sinó que es multipliquen per
desenes. Aquest fenomen ha servit per estendre qualsevol cosa: vídeos
d’aficionat, campanyes de contingut social, notícies (més
o menys certes) que no surten als canals d’informació convencionals,
o fins i tot coses que habitualment haurien arribat per altres canals com
per exemple vídeos musicals que només han corregut a internet
però han acabat sent dels més vistos de l’any.
El fenomen
del boca-orella no és nou: pensem en quants dels llibres que hem
llegit, pel·lícules que hem vist, restaurants on hem sopat
no ens han estat recomanats abans per un amic. Internet, doncs, no ha parit
aquest fenomen, però sí que n’ha transformat substancialment
dos aspectes: la quantitat i la naturalesa.
La
quantitat perquè per recomanar un llibre boca-orella cal veure l’amic
en un espai de temps no molt llarg després d’haver-lo llegit o bé
que per algun motiu el llibre vingui a la conversa. Per tant, excepte en
casos especials de grans audiències (per exemple un professor amb
els seus alumnes), el nombre de persones a qui donarem una recomanació
directa és limitat. En canvi, a Internet donar aquella recomanació
a desenes de persones alhora ens costarà només un parell
de clics. I la naturalesa de la recomanació perquè sí
en el contacte oral podem recomanar un vídeo o un joc, via internet
podem enviar el vídeo o el joc mateix, adjunt o a través
d’un enllaç. Ara no direm “has vist el vídeo de…?” (i aleshores
el nostre amic si un dia està davant la tele, si posen aquell vídeo,
si se’n recorda que li vam recomanar, ens farà confiança
i el podrà veure), sinó “mira’t aquest vídeo”. I el
nostre contacte estarà a només un clic (sovint irreprimible)
de veure’l. |
|
Xavier
Breil
|
|
|
laXarxa.info
|
|
|