El curs 2008-2009 ha començat
als instituts de Secundària de la "Comunitat Valenciana" amb una
nova Orde de la Conselleria d'Educació (27 de maig de 2008) que
regula les assignatures optatives i que pretén "reestructurar" i
"actualitzar" el contingut d'una Orde de l'any 1995, parcialment modificada
els anys 2000 i 2004. En el cada vegada més convuls i inquietant
panorama de l'ensenyament públic, esta nova Orde pot passar desapercebuda
o semblar una qüestió menor. Les optatives, ja se sap, són
només un sac on cap tot. I res.
El cas és que entre
les optatives que s'hi regulen hi ha una anomenada "Comunicació
Audiovisual" (CAV). En la introducció al seu currículum es
reconeix la importància del llenguatge i la comunicació audivisual
en la cultura del nostre temps i, després, s'enumeren les quatre
competències bàsiques que la CAV hauria d'ajudar a desenvolupar
en els alumnes de Secundària: 1. La competència lingüística,
2. La competència digital, 3. La competència social i ciutadana,
4. La competència cultural i artística. Fins ací,
impecable.
Ara, però, la gran
paradoxa: si acceptem de manera tan palmària –com diu explícitament
l'Orde– que la Comunicació Audiovisual és bàsica per
destriar i entendre la cultura del nostre temps, si conèixer els
mecanismes de funcionament dels mitjans audiovisuals és essencial
per conèixer la realitat que ens envolta, si reconeixem aquests
mitjans com a generadors inesgotables d'actituds i valors, qualsevol podria
esperar que la Comunicació Audiovisual tinguera un paper rellevant
en el currículum dels alumnes de Secundària. Doncs no: el
paper és cada vegada més irrellevant.
Fent una mica d'història
podríem recordar que els alumnes de BUP (l'antic batxillerat) podien
estudiar 140 hores de mitjans audiovisuals (dues hores setmanals en el
segon curs i dues hores setmanals en el tercer). Abans de l'Orde de 27
de maig els alumnes d'ESO podien estudiar unes 70 hores de Comunicació
Audiovisual en qualsevol dels quatre cursos de Secundària. En canvi,
a partir d'ara, els alumnes d'ESO podran estudiar 70 hores però
només en primer curs, i només podran optar a cursar esta
matèria aquells (escassos) alumnes que no necessiten reforçar
les assignatures instrumentals, és a dir, castellà, valencià
i/o matemàtiques. ¿Resulta o no resulta paradoxal? ¿Quin
sentit té minar d'una manera tan immotivada i a contracorrent un
model que havia funcionat satisfactòriament en molts centres, si
més no, des de l'any 1995?
Les preguntes, però,
no s'esgoten ahí. Podríem continuar sense cap esforç.
Per exemple:
Si l'aire que respirem és
–en feliç expressió de Robert Guerín– "un compost
d'oxigen, nitrogen i publicitat", ¿pot l'escola pública del
segle XXI prescindir de l'anàlisi continuada i rigorosa de la publicitat
en les seues múltiples i canviants manifestacions?
Si el principal agent socialitzador
dels xiquets i adolescents és en les darreres dècades la
televisió, ¿pot l'escola pública del segle XXI tancar
les portes al fenomen televisiu, a eixa altra escola a la qual també
van els nostres xiquets i adolescents , la "televisió general bàsica"?
Si el cinema ha estat el relat clau dels darrers cent anys, ¿pot
l'escola pública del segle XXI escamotejar la formació cinematògrafica
als seus alumnes?
Ben entés, però,
que formació audiovisual no significa (només) aprofitar determinades
pel.lícules/determinats anuncis o programes de televisió
per reforçar temes de qualsevol matèria del currículum.
Que l'ús instrumental hauria de sumar-se a l'estudi dels missatges
audiovisuals com a matèria i objectiu principal. De cap manera,
substituir-lo. Formació audiovisual vol dir, en fi, alumnes/espectadors
conscients, actius, responsables. Consumidors/creadors d'imatges entrenats
per a l'anàlisi i la reflexió. Sóc conscient de no
haver escrit encara un dels acrònims més prestigiats dels
nostres dies: TIC. Sí, Tecnologies de la Informació i la
Comunicació. Com qualsevol altra matèria, la Comunicació
Audiovisual ha d'incloure les TIC però suposa –com acabem de veure–
una visió més ampla. Seria bo que la pantalla de l'ordinador
no es fera perdre de vista totes les altres pantalles del passat, del present
i del futur. I que la fascinació tecnològica no ens fera
caure en el parany de pensar primer en la tecnologia (en les presses de
la tecnologia) i després en l'educació.
L'abisme entre la omnipresència
de les pantalles en la nostra societat i les dues hores optatives de CAV
només en primer d'ESO és tan esferidor que no puc deixar
de preguntar-me si la nova Orde palesa el fracàs de tota una generació
de professors de Comunicació Audiovisual. Una generació que
començà a treballar als anys noranta sumant-se als pioners
que, en la dècada dels vuitanta, havien començat a introduir
l'audiovisual a les aules de batxillerat. Una generació que ha accumulat
quasi vint anys de teoria i pràctica dins de les aules.
Si són, objectivament,
certs tots els anys d'experiència, els milers d'alumnes entusiastes
que durant quasi dos dècades han triat CAV en tants centres de
Secundària, els nombrosos treballs audiovisuals premiats dins i
fora de la nostra Comunitat, ¿de quin fracàs estem parlant?
Del fracàs de la discontinuïtat, del fracàs de no haver
estat capaços de convéncer de la urgència i necessitat
d'un espai i d'un temps específic i generalitzat per a l'Educació
en Comunicació Audiovisual ni a les institucions educatives
que podrien legislar a favor i no en contra, ni a les associacions de pares
que, en una societat preocupada per l'ensenyament públic, podrien
exercir el dret a reclamar-la.
Més enllà del
voluntarisme del professorat i de la incerta transversalitat, els anys
noranta semblaven una aposta pionera i de futur per aconseguir que la CAV
deixara de ser una assignatura optativa i passara a ser obligatòria
per a tots els alumnes d'ESO. Ara, en canvi, quan el llenguatge i els missatges
audiovisuals estan més presents que mai en la societat, l'Educació
en Comunicació Audiovisual corre el risc de passar de l'optativitat
a la marginalitat.
Ho vaig llegir en un eloqüent
graffiti
d'un carrer de València: "Hi ha dies en què no entenc quasi
res". ¿O, potser, sí? |