Permeteu-me una pregunta
inicial: ¿què passa quan demanem als nostres alumnes que
ens presenten idees per a fer un curtmetratge? A mi, sovint, em proposem
un llargmetratge. I no diré que no em semble lògic donada
la pobra experiència dels alumnes com a espectadors de curtmetratges.
Fou a partir d'aquesta curiosa
constatació que fa uns anys vaig començar a preguntar-me
per què els curtmetratges tenien tan poca rellevància en
les propostes d'estudi de la narrativa cinematogràfica a l'aula,
més enllà, clar, del rastre innegable d'aquell temps en què
tot el cinema eren curtmetratges: Lumière, Méliès,
Gelabert, Porter, el propi Griffith, Chaplin... Però, ¿i
els curts actuals? Quina presència tenen en les nostres classes?
Diria que escassa. Diria, inclús, que el curt es considerat, al
meu parer erròniament, un gènere de segona categoria. Un
curtmetragista és vist sempre com un aprenent de director, algú
que voldria haver fet un llargmetratge i no ha pogut.
La invitació al curmetratge
que ara proposo s'ha d'entendre en un doble sentit:
1.- Com a reivindicació
necessària d'un gènere de gran riquesa expressiva i d'una
enorme potencialitat didàctica.
2.- Com a model per a les
produccions dels nostres alumnes.
A hores d'ara, és
molt fàcil aconseguir curtmetratges: molts festivals n'editen, hi
ha col.leccions magnífiques i youtube n'és una font inesgotable.
A manera d'exemple, vull proposar una tria personal (perfectament transferible)
que jo he treballat amb alumnes de 4t d'ESO i de 1r de batxillerat i que
ens permetrà unir tres jóvens curtmetratgistes d'indiscutible
projecció internacional, amb dos extraordinaris directors de curts
que, sorprenentment, han aconseguit convéncer-nos a tots que fan
llargmetratges.
- Revolución
(2002), Martín Rosete.
Basat en el conte homònim
de l'escriptor polonés Slawomir Mrozek, ens permetrà treballar
les adaptacions a partir d'un text previ, en aquest cas un conte. Allò
més interessant potser siga la inesperada pirueta final, que no
havia previst ni el propi Mrozek, i que converteix el revolucionari protagonista
en un prototípic teleespectador.
- Contracuerpo (2005),
Eduardo Chapero-Jackson.
Un autèntic poema
audiovisual, sense text, sense diàlegs. Insubstituïble lliçó
per a qui està aprenent a mirar, i a contar històries amb
imatges. El tema és una altra bona raó per incloure'l en
la tria: l'anorexia, tractada amb una cruesa colpidora, impactant.
Puc dir que als alumnes se'ls fa difícil de veure, que convé
preparar-los.
- Schneckentraum (El
sueño del caracol, 2001), Iván Sáinz- Pardo.
Com en el cas anterior,
un curt d'extraordinària riquesa visual. Molt útil per a
vacunar els alumnes contra els habituals prejudicis sobre el cinema
en blanc i negre, que ells veuen com quelcom del passat. El tema de la
(in)comunicació adopta l'inquietant envoltori d'una breu i tràgica
història d'amor.
- Los Ángeles de
Night
on Earth (Noche en la tierra, 1991), Jim Jarmusch.
Una divertida conversa entre
Victoria (Gena Rowlands!) i Corky, és a dir entre una directora
de càsting i una taxista quasi adolescent. Permet treballar de manera
eficaç la caracterítzació dels personatges: gestualitat,
vestuari, objectes, manera de parlar.
- Alguien para Rose de
Things
You Can Tell Just by Looking at Her (Cosas que diría con sólo
mirarla, 2000), Rodrigo García.
Conta l'enamorament de Rose,
una escriptora de contes infantils, i Albert, el veí nan, sota la
mirada enjogassada de Jay, el fill adolescent de Rose. Aquests dos curts
ens poden ajudar a plantejar una qüestió que no hauríem
d'obviar mai: els estereotips. En concret, els estereotips sobre els gèneres
i les professions. Per cert, quants curts esplèndids amaguen les
pel·lícules de Jarmusch i de Rodrigo García!
I si, al plaer de veure i
analitzar, volem afegir les inseguretats del "fer", podem seguir les pautes
marcades per aquests cinc curts:
a) Trames senzilles i amb
pocs personatges.
b) Esforç per dir
amb imatges tot el que puguem dir amb imatges.
c) Economia narrativa: si
una història pot ser més breu, fem-la més breu (10-15
minuts pot ser una duració òptima). Sobretot si volem arribar
sense avorrir a aquells que no són ni amics, ni companys, ni familiars...
En quatre paraules: sumen
curts (de qualitat) als llargs! |