Som en un moment de crisi
de la raó històrica, la crisi de la raó i de la història
ha estat la conseqüència d’un nou moment de pensament. L’educació
que necessitem ara no pot defuig les preocupacions que tenen a veure amb
la nova societat del coneixement, en relació a la finisecular societat
de la comunicació. L'estat de crisi és notori, però
és la conseqüència, en part, de la pèrdua d'hegemonia
de la cultura europea (ho acabem de comprovar amb el paper de la UE en
l’atac a l’Iraq). D'acord amb aquests pressupostos, ens ha de resultar
molt productiu descriure quins són els processos d'aprenentatge
a través de la visita teòrica, pràctica i especulativa
que hem de fer al terreny de la transmissió, de la comunicació,
donant una gran importància a la memòria col·lectiva.
Els mitjans de comunicació
no són ni volen ser ni han estat mai un mirall de la realitat. La
realitat és una construcció. I en aquesta construcció
del que és i del que no, del que hem de saber i del que no interessa,
els mitjans de comunicació tenen i tindran més encara un
paper destacat. No existeix allò que no sabem, allò que no
necessitem ni allò que no té un discurs que ho formalitze.
Perquè alguna cosa existisca hi ha d’haver la paraula, el concepte,
el símbol, i la comprensió.
Com actuen els mitjans
de comunicació?
Les ideologies no són
una prerrogativa dels detentors del poder. Poden complir tant la funció
de servei als que l'ocupen com als qui lluiten per apropiar-se del poder
(perquè estan a l'oposició) o per defensar-se dels abusos
del poder. Per tant, poden ser més o menys útils en la coordinació
de les pràctiques socials del grup (de poder o contrapoder) al servei
del qual estan. Aquesta és la funció social de les ideologies.
La ideologia i les opinions
tenen a veure amb representacions mentals i, en la mesura que parlem d'ideologia
i d'opinions dels mitjans no són representacions mentals individuals,
sinó compartides per grups socials diversos, ja siguin institucionals
com polítics com societals. Per organitzar les pràctiques
ideològiques, es necessiten institucions ideològiques. Són
les productores de sentit.
Els mitjans de comunicació
són institucions orientades fonamentalment per a la producció
d’informació i entreteniment, però també són
les institucions més complexes per a l’expressió i posada
en qüestió públics de les ideologies dels que ostenten
el poder i dels que en poden, per tant, abusar.
La
nostra educació com a societat té molt a veure amb els processos
de simbolització de l'ésser humà. Des que hi ha món,
els processos de simbolització són essencials, i en canvi,
ens n’hem ocupat relativament poc. Un producte cinematogràfic és
una reducció de la complexitat per trobar un sentit. Amb els mitjans
de comunicació, el sentit no el troben els humans, sinó el
sistema, en tant que els subjectes representats no simbolitzen persones,
sinó sistemes a través dels quals es produeix la transmissió
d'una determinada ideologia favorable al sistema. Un sistema que, com deia
abans, s'ha apropiat de la narració històrica. I encara més,
posa en evidència com la resta de cultures ens acostem amb una actitud
esponjosa, i, per tant, amb una mentalitat subalterna.
Els processos d'identificació
han deixat de funcionar en tots els sentits. Hi ha una crisi de la identificació,
necessitaríem adonar-nos, més enllà de l’apreciació
subjectiva i poc fonamentada com anem adquirint una nova identificació
gràcies a la imposició d'una determinada cultura de masses,
que ens homogenitza i ens fa menys lliures, menys diferents, més
iguals (més homogenis).
Una educació en
comunicació
Per tot això la necessitat
d’educar en comunicació es fa palesa si entenem que els mitjans
són actors socials i polítics, que creen la realitat d’acord
amb uns paràmetres assentats en els nostres consensos. Tots els
estudis sobre el paper dels mitjans de comunicació de masses mostren
que són actors polítics.
El seu llenguatge és
polític. Cal comprendre’l si volem saber com intervenen a través
del discurs donant una informació i no una altra, interpretant les
dades que subministren; contribuint a determinar l’agenda política;
interpretant el passat i projectant el futur, i finalment fent propostes
d’acció.
La natura política
dels mitjans els porta a comportar-se com actors polítics interessats
i compromesos amb una part. I davant d’un conflicte més que una
lògica de la cooperació recorren a una lògica de la
confrontació. Ser capaços de conèixer i saber analitzar
la seua lògica és conèixer i comprendre la lògica
del discurs del poder i poder evitar-ne els abusos.
Construir una societat veritablement
democràtica i plural vol dir ser capaç de produir discursos,
i de conèixer com la tecnologia els fabrica. Hem de formar emissors,
no per convertir-los en periodistes, sinó per convertir-los en agents
polítics de la societat que volen construir.
Si l’audiència, el
lector, el consumidor -ara passiu- dels mitjans de comunicació posseeix
les eines necessàries per comprendre la lògica que mou el
discurs dels mitjans; si tingués les eines intel·lectuals
per comprendre que el discurs és una fabricació concreta,
determinada pels objectius ara descrits; si la societat civil sigués
capaç també d’oferir la possibilitat d’un discurs alternatiu
d’acord amb una altra lògica; si fos capaç de veure les trampes
i falsedats tal com estan presentades; si tot això passés,
hauríem aconseguit ciutadants capaços de participar activament
en la transformació social d’una forma molt més enèrgica
i responsable.
El canvi eventual d’actitud
dels periodistes i dels mitjans no es pot esperar que vinga només
dels mediadors que intenten convéncer-los. La crítica oberta
i pública des de la societat civil al seu discurs-acció és
fonamental. Però per què hi pugui haver crítica hi
ha d’haver coneixement dels mitjans, de les seues estructures, i de les
seues rutines. |