eacn és l’acrònim
d’escola d’activitats culturals a la naturalesa d’Escola
Gavina (Picanya, l’Horta). Inicialment i de manera ben resumida podríem
dir que l’eacn és una particular escola de cinema que ofereix, en
uns dies, un programa intens de formació i convivència. Darrere
d’aquestes quatre lletres trobem l’aposta clara d’Escola Gavina per generar
noves situacions d’aprenentatge, en un clar exercici d’allò que
alguns anomenen educació expandida. Així, al mateix
codi genètic de la proposta hi ha l’experimentació i la recerca
de noves formes d’entendre els processos d’ensenyament-aprenentatge en
un moment en què l’educació formal i l’escola mateix necessiten
ser repensades. Els canvis que s’estan produïnt a la societat de la
informació amb l’accés a les tecnologies, a les formes de
producció i consum audiovisual, o en la gestió del coneixement,
generen un nou paradigma educatiu. Entenem que l’escola ha de ser capaç
de posar-se al capdavant d’aquestes transformacions i oferir propostes
en positiu, que ens permeten de superar aquestes restriccions (estructures
horàries rígides, el pes del currículum, la desconnexió
de les matèries, etc.).
L’oferta va adreçada
a l’alumnat de secundària en dues edicions anuals. L'una, d’hivern,
de tres dies i mig per a alumnes de 3r i 4t d’ESO, i l'altra, de sis dies
d'estiu, per a l’alumnat dels quatre cursos. Inicialment l’activitat va
ser concebuda per a un total de 16 places però la demanda supera
amb escreix aquesta oferta: hem arribat a tenir un total de 23 alumnes
en l’edició de juliol de 2010. L’activitat està coordinada
per Jordi Orts (psicòleg i orientador del centre), Francesc Raga
(tutor i professor de ciències d’eso) i Sandra Cuevas (tutora de
3r de primària); casdascú s’encarrega de diferents aspectes
tècnics i logístics.
El programa formatiu gira al
voltant de la presa de contacte per part de l’alumnat amb la formació
teòrico-pràctica de la realització cinematogràfica
i audiovisual. Si bé a cada edició reformulem el contingut,
partim d’un esquema en el qual comptem amb una sèrie d’activitats
fixes. Sempre n'hi ha una sessió teòrica inicial d’introducció
al llenguatge cinematogràfic i als nous models de realització
audiovisual, acompanyada de seqüències de pel·lícules
que mostren alguns secrets d'aquella teoria. Seguidament proposem la realització
d’una pràctica que editarem el mateix dia per comprovar i analitzar
el resultat. El rodatge d’un curtmetratge on intervenen tots els participants
esdevé el leiv-motiv i l’exercici central de l’eacn. El cinema
no com a excusa sinó com a medi amb el qual treballar de valent
per competències: lingüística, social, digital, etc.
Un rodatge conté elements i situacions que ens permeten abordar
aspectes claus en la formació dels adolescents: el treball en equip,
el saber esperar, assumir la responsabilitat de la funció atorgada,
saber treballar amb allò imprevisible i fer front a situacions inesperades,
gestionar el fracàs, el respecte a altres punts de vista, prendre
decisions i explorar en les tries personals.
Ens interessa abandonar el
protagonisme excessiu del professorat en benefici de l’empoderament
de l’alumnat perquè aquest siga autèntic protagonista del
seu procés d’aprenentatge. Plantegem activitats videogràfiques
que potencien el caràcter prosumer (productor-consumidor)
de molts dels adolescents d'avui. Una senzilla proposta de proporcionar
un fragment musical al qual has de posar-li imatges, situa l’alumnat front
a l’experimentació i la recerca de la seua expressivitat plàstica
i visual, és acollida i resolta amb entusiasme.
D’altra banda, comptem amb la
presència de professionals vinculats a l’audiovisual o a les arts
plàstiques i escèniques. La finalitat és acostar
l’alumnat a persones amb experiència en el terreny de la cultura
i la creació. D'ençà del seu inici, hem pogut conéixer
el treball de persones de l'àmbit de la direcció cinematogràfica,
del vestauri, el vijing, la fotografia, l’animació, la post-producció
d’àudio, la vídeo-dansa, el teatre, el maquillatge cinematogràfic
o l’actuació.
Tot adobat amb un bon grapat
d’activitats a la natura que permeten l’alumnat d'entrar-hi en contacte
i conéixer millor el territori propi. El senderisme per indrets
d’interés paisagístics i culturals de la comarca o l’excursió
pel riu Xelva són moments que complementen el temps d'esplai.
Cada any el procés
es tanca participant activament de festivals i foros de cinema que compten
amb una secció per a produccions escolars. Són ja cites ineludibles
el FIC-CAT de Roda de Berà, l’Inquiet · Festival de Cinema
en Valencià de Picassent, els Premis Tirant de l’Audiovisual Valencià,
l’encontre no competitiu Foroimatge d’Alzira o Cinema Jove.
No cal explicar que tot açò
ho fem en valencià, no? |