Se’n
ha parlat i escrit molt sobre la importància de l’educació
dels infants i els joves en les formes de veure, de contemplar una pel·lícula,
d’entendre allò que transmet el llenguatge audiovisual i, en especial,
sobre la importància d’educar una actitud crítica davant
d’allò que s’exhibeix a les pantalles.
Tots sabem que
veure cine, veure una pel·lícula és, en primer terme,
una experiència individual, que pot ser compartida o no, que permet
analitzar i també implicar-se emotivament en les situacions, els
personatges, així com en experiències properes o llunyanes
per a l’espectador.
Des d’una perspectiva
psicològica, en contemplar una pel·lícula, tota persona
elabora una representació mental amb una coherència, que
ho es en especial per qui l’elabora. Això li permet interpretar-la,
entendre-la i explicar-se-la. Aquesta activitat consisteix, entre d’altres
coses, en seleccionar, retenir alguns aspectes o episodis als quals els
atorga unes significacions, relacionar-los d’una manera o d’una altre,
etc.; també, de forma no sempre conscient, pot ometre d’altres episodis
que no els considera significatius. Aquesta representació mental
no és una copia d’allò que es contempla i s’observa sinó
que és el que generalment entenem com una interpretació,
la qual té a veure tant amb allò que la persona contempla
com amb el propi mon intern individual.
La interpretació
que cada persona elabora pot ser molt semblant -o molt diferent-, respecte
d’altres maneres d’interpretar i d’entendre la mateixa pel·lícula
per part d’altres persones.
Considerem
que el fet de conèixer i posar de relleu de quina manera poden arribar
a ser diferents les interpretacions davant la contemplació d’un
mateix film constitueix un mitjà per educar el que s’entén
per una actitud crítica.
Diferents
formes d’entendre un fragment de pel·lícula: un estudi experimental.
S’ha portat
a terme la versió en vídeo d’una petita història,
per tal d’analitzar les possibles maneres de ser entesa.
El relat és
el següent: Dues noies van xerrant per un passadís d’un centre
educatiu. Una d’elles li explica a l’altre que ha vist un bolígraf
que li agradaria tenir però no pot comprar-lo perquè és
molt car. S’acomiaden. La noia protagonista entra a una classe on no hi
ha ningú. Seu en una taula i contempla un bolígraf
sobre una altre taula. És el bolígraf que li agrada. Al cap
d’un moment s’aixeca i pren el bolígraf tot sortint de la
classe. Es dirigeix al bar on es troba a l’amiga, li explica que ha agafat
un bolígraf que no es seu i li mostra.
Aquest relat
filmat ens permet mostrar diferents situacions: una acció que pot
ser jutjada o valorada negativa o positivament, la relació de les
dues noies en aquesta situació, dins un context escolar; un conjunt
d’actituds visibles, ostensibles, o insinuades, etc.
S’ha mostrat
el vídeo a un total de 25 noies i nois entre 9 i 11 anys. Se’ls
ha demanat en primer lloc una explicació de la història i
en segon lloc la seva idea sobre els sentiments de la protagonista. Se’ls
demana també que esmentin les escenes –o elements audiovisuals-
que els han portat a organitzar la seva interpretació d’aquesta
història.
Les diferents
interpretacions. Cada subjecte dóna la seva versió particular.
El resultat és que apareixen quatre interpretacions diferents. Cada
una gira en torn d’un eix:
a)
El desig del bolígraf.
b) Ha trobat
un bolígraf, però no és seu, és prestat.
c) Pren un
bolígraf que no és seu.
d) Hi ha dues
amigues; una d'elles entra a una classe que està buida (no s'esmenta
res referent al passatge del bolígraf).
La interpretació
a) és la més freqüent; sol anar acompanyada d’una valoració
negativa d’aquesta acció. Els nens i nenes més petits emfasitzen
el que consideren un robatori de l’objecte, mentre que els i les més
grans posen de relleu sobre tot el desig del mateix objecte.
Quant a allò
que sent la protagonista, els més joves consideren que la noia no
se sent bé. En canvi, a mesura que augmenta l’edat es considera
que aquest sentiment negatiu no deu ser massa fort; fins i tot la noia
es pot sentir bé desprès d’aquesta acció.
Són
les nenes les que solen expressar i especificar amb un cert detall els
sentiments negatius. Per contra, una gran majoria de nens no responen a
aquesta pregunta, o be consideren que la noia només valora moralment
l’acció que es disposa a fer.
Les escenes
més rellevants
L’escena en
la que la noia pren el bolígraf sol ser assenyalada amb un significat
moral negatiu. La conversa amb l’amiga i el fet de mostrar-li el bolígraf
al bar són una mostra de la importància de compartir amb
un altra el que ha passat. També és una mostra de la possible
valoració de l’amiga, i els dubtes de la protagonista davant de
la seva acció.
El fet que
més d’un individu assenyali una mateixa escena com a rellevant no
suposa en tots els casos l’atribució del mateix significat ni la
mateixa valoració. En general les nenes, més que els nens,
esmenten un nombre més gran i variat d’escenes quan seleccionen
aquelles sobre les quals fonamenten la seva interpretació de
la història.
En relació
a l’atribució de sentiments a la protagonista, les nenes no acostumen
a esmentar les mateixes escenes que els nens. L’escena que les nenes solen
assenyalar en aquest cas és aquella en la que la protagonista parla
amb la amiga sobre el que ha passat. Aquesta escena es considerada per
les nenes com la prova dels sentiments negatius, del malestar de la protagonista.
Els nens solen esmentar amb més freqüència una escena
en la que la noia camina sola pel passadís, sortint de classe, mirant
el bolígraf. En la majoria dels casos aquesta escena es considera
la prova que la noia es troba valorant per a sí mateixa el que acaba
de fer.
Possibles
conseqüències pedagògiques
Inspirat en
aquest estudi es va organitzar una sessió pedagògica, l’objectiu
de la qual va ser sensibilitzar un grup d’adolescents sobre l’interès
per conèixer i entendre diferents formes d’interpretar una història
contemplada en pantalla, com a un mitjà per educar una actitud crítica
davant la contemplació d’un film.
Una vegada
contemplat un curt film se’ls va demanar que posessin per escrit, de forma
individual, la seva pròpia i personal interpretació de la
història, i també alguns dels pensaments i sentiments dels
personatges. També es va demanar que esmentessin les escenes, episodis
o aspectes audiovisuals que justificaven les seves interpretacions. Es
va tenir cura d’emfasitzar el fet que totes les formes d’explicar la història
i les característiques dels personatges eren vàlides i possibles.
No es consideraria que una forma d’interpretació fos millor que
una altra si l’explicació era organitzada a través
de les diferents escenes, les relacions i els significats conseqüents.
Una vegada
posades en comú les diferents versions sorgides en el grup, es va
estimular l’exercici de tractar de descobrir i d’entendre la varietat d’interpretacions,
el seu recolzament en els consegüents aspectes del llenguatge audiovisual,
la freqüent omissió d’episodis, o l’aportació d’elements
que precisament no apareixen realment al film, etc. Només en un
moment posterior es varen considerar les possibles valoracions de les diverses
interpretacions, des de perspectives socials, morals, relacionals, relatives
a les diferències de gènere; també des de perspectives
relatives al llenguatge audiovisual, etc.
Considerem
que, per tal d’educar una visió crítica davant la contemplació
d’un film, és important veure que cada interpretació es pot
considerar una entre d’altres possibles. És convenient, doncs, analitzar
l’equilibri i coherència de cada interpretació, de cada model,
des de la perspectiva des de la qual ha estat elaborada. Tot això
en el ben entès de no acceptar-ne una com sent l’única i
necessària per sobre de totes les altres. |
|
Aurora
Leal García
Dept. Psicologia
Bàsica, Evolutiva i de l'Educació. UAB
|
Bibliografia:
Leal, Aurora
(2002) "Narraciones audiovisuales y representaciones infantiles: los roles
masculino y femenino". Cultura y Educación 14 (3) 313-326.
Leal,
Aurora (2003) "Mirar y pensar desde la cultura de género". Anuario
de Psicología. Vol 34, nº 2, pp: 279-290.
Leal, Aurora
(2004) “Cine, Psicologia y educación”. Comunicació presentada
a Cibereduca. Congreso virtual de Educación. http://www.cibereduca.com
Moreno,
M., Sastre, G., Bovet, M. & Leal, A. (1998). Conocimiento y Cambio.
Los modelos organizadores en la construcción del conocimiento. Barcelona:
Paidós.
Sastre G.,
Moreno Marimón M. & Pavón, T. (2003) "La construcción
del razonamiento moral: el sentimiento de culpa". Anuario de Psicología.
Vol 34, nº 2, pp: 191-202. |
|
|