|
|
Quan es parla del llenguatge
audiovisual es pensa en la imatge com l’element principal, estructurador
del sentit i de capacitat suggeridora. El so queda relegat a un paper secundari,
complementari de la imatge, de la qui es creu que pren el sentit i la capacitat
de suggestió. Són molts els experts que reclamen l’atenció
cap el so com a element constructor de sentit en el llenguatge audiovisual,
en profunda i equilibrada interrelació amb la imatge.
La dimensión
sonora del lenguaje audiovisual ens proporciona, de forma analítica
i molt didàctica, un profund coneixement sobre el so en el context
del llenguatge audiovisual. A partir d’una perspectiva acústica
ens explica què i com són els sons, quines maneres hi ha
de reconèixer-los, estudiar-los i manipular-los. Però, i
aquesta és l’aportació més important de l’obra, fa
un plantejament perceptiu, des de la psicoacústica i la psicologia
de la percepció. En el llenguatge audiovisual el so proporciona
informació al receptor
i li estimula sensacions, de la mateixa manera que qualsevol altre signe
audiovisual. El so és per tant una eina que admet un modelatge en
tant que material expressiu.
Ángel Rodríguez Bravo
La dimensión sonora del lenguaje audiovisual
Editorial Paidós
Barcelona 1998 |