|
La ràdio: eina pedagògica per
abordar els fets històrics en les escoles primàries.
La necessitat d’utilitzar la ràdio (2) com a eina pedagògica neix davant del requeriment de trobar nous elements que actuïn en els nens com a fort incentiu, i/o bé com a instrument d'investigació sobre els fets del passat. Aquesta experiència es va realitzar en algunes escoles del cordó urbà de la província de Buenos Aires, amb nens que presentaven dificultats de conducta, a causa de la desmotivació que tenien en treballar determinades temàtiques. Per realitzar l’experiència proposada vam partir de la informació que ens va subministrar una docent – vam mantenir una conversa prèvia a l’execució de la iniciativa– la qual va ressaltar que amb les dramatitzacions es podia aconseguir un cert compromís per part del nens. Aleshores vam decidir utilitzar el gènere del radioteatre (3) que en una primera fase pretenia:
En aquesta primera etapa, els fets històrics s’organitzaren a partir dels currículums de les entitats escolars, per dramatitzar-los posteriorment sota formes de radiodifusió, en aquest cas, el gènere radioteatral. No ho presentàrem sota el gènere del noticiari -com la successió d’una sèrie de fets ja realitzats- sinó amb l’ànim de reconstruir les etapes crucials de la història. Per això vam presentar el fet històric de manera fícticia i li vam donar un inici, un desenvolupament, un conflicte i un desenllaç. Això permeté de donar a aquests fets una empremta actual, que els nens rellegien a partir dels fets d’actualitat. D’aquesta manera, es va naturalitzar l’heroi patriòtic com un subjecte que va respondre a les necessitats del seu temps, de la mateixa manera que a vegades els pares han de respondre als avatars de la vida quotidiana. El format de la ràdio permet d’actualitzar temàtiques passades de moda mitjançant la desmitificació, ja que fa palesos tots aquells elements que participen en l’elaboració d’un producte d’aquest tipus. Objectius per a la formació del grup
Finalitat de l’experiència i síntesi
Autors: Juan Isella i Liliana Belforte
NOTES I BIBLIOGRAFIA 1) El 1929, Francisco Mastandrea -conductor d’una audició de música campera- es va inspirar en les noveles per entregues que estaven de moda en aquella època i va crear La carícia del lobo, una novela per a ràdio que es va anunciar com la primera obra radiofònica que no conclouria en un sol dia o en l’espai d’una audició, segons declarava la revista especialitzada Radiolandia en la seva edició del 8 de juliol de 1939. Fins aquell moment, el teatre radiofònic havia consistit en programes unitaris o breus interpretacions d’escenes d’ambient rural que s’intercalaven entre temes musicals. Revista la Maga. “Homenaje a la radio”. Número 1. Setembre de 1993. 2) Mata, María Cristina. La Radio, una relación
comunicativa. Diálogos de la comunicación. Revista de la
Federación Latinoamericana de Asociaciones de Facultades de Comunicación
Social. FELAFACS. Número 35. Lima, Perú.
3) Gómez Palacios, José Joaquín. La radio joven. Documentos y Servicios. Editorial CCS. Madrid. 4) Tealdo, Agustín. Presentación del guión de radio. Educación para la comunicación. Curso de especialización. Número 7. CCE La Crujía. Buenos Aires. Argentina. |