|
|
L'anàlisi crítica del discurs és l'estudi de la reproducció
del poder, de l'abús del poder i, doncs, de la dominació
a través del discurs. Es tracta d'una anàlisi l'objectiu
central de la qual no és, per tant, la teoria, sinó estudiar
un problema social des d'una perspectiva multidisciplinar, establint les
relacions entre la societat, la cognició social i el discurs. Amb
aquest propòsit, l'anàlisi crítica és una nova
direcció, que preveu i inclou una perspectiva crítica, d'actitud:
l'objecte d'anàlisi és part de la descripció, però
també té en compte l'objectiu del discurs, la ideologia que
desprèn i per a qui està fet.
L'antecedent teòric més significatiu
de l'anàlisi crítica és la lingüística
crítica que va començar, segons Van Dijk, l'any 1979 amb
la publicació de Language and control, el primer llibre modern
de "lingüística crítica" escrit per Fowler, Hodge, Kress
i Trew. Però hi ha altres antecedents que, atesa la seva multidisciplinarietat,
provenen de diversos àmbits del coneixement: els estudis fets per
l'Escola de Frankfurt: Adorno, Benjamin i Habermas; de la sociolingüística
crítica: Ruth Wodak; i d'altres investigadors i intel·lectuals
com són Pechêux, Foucault, Altusser, el grup The Glasgow University
Group i el Center for Contemporany Cultural Studies de Birmingham del qual
cal destacar l'aportació d'Stuart Hall. També cal remarcar
l'extraordinària aportació de Norman Fairclough, que partint
dels estudis culturals hi farà -i fa- una aportació decisiva.
Empresa periodística i poder social
L'anàlisi crítica és
particularment rendible en el discurs periodístic. L'anàlisi
crítica de les notícies i els discursos mediàtics
en general pot ser una forma d'evitar els abusos de poder, tenint en compte
que ningú té el poder d'escriure el que vol, posant de manifest
que hi ha moltes limitacions, algunes de les quals, o moltes, són
il·legítimes. El control s'exerceix en diversos àmbits.
El control del context és definitiu, perquè controlar el
context pot resultar fàcil per a qui l'accés també
ho és: qui té una sobrepresència als mitjans de comunicació
controla el context, segurament perquè el paga.
Una altra forma de control sobre la qual caldria
parar especial atenció és la que exerceix l'empresa periodística
sobre la jerarquia en el discurs. La selecció del titular i dels
tòpics del discurs és una altra manera de controlar la producció
de la comunicació. Però també l'estil, els mots. Hi
ha un poder ocult, és el poder de l'implícit, del que no
es diu, del que implica allò que es diu, o del que es dóna
per pressuposat. Finalment, un altre àmbit del control és
la distribució. Però encara hi ha un altre de possible, el
de la recepció, la manipulació.
Així, doncs, prenent com a punt de
partida l'empresa periodística, això és el poder social
com a control sobre els actes dels altres, es pot definir el control com
un efecte mental (perquè altrament, si fos només un control
sobre l'acció tan sols es podria obtenir amb violència).
Aquest poder mental té una base, uns recursos socials (material,
cultural, educatiu) mitjançant els quals s'obté l'accés
al discurs públic. Aquest poder, com sabem, es caracteritza perquè
és escàs, està en poques mans, les mans dels qui tenen
o gestionen els recursos. En aquest context és congruent que es
produesca l'abús de poder, que no és altra cosa que la violació
dels principis bàsics, dels drets humans, tot i que cal entendre
que els drets humans són dinàmics, varien amb el pas del
temps.
Una dimensió crítica, per la
qual caldria apostar, per tant, és llegir, comprendre i construir
un model tenint en compte quines són aquestes restriccions
i quin efecte produeixen en el discurs periodístic de masses.
La producció diària de la notícia: la ideologia
Un dels aspectes que cal destacar és
la relació entre el discurs, periodístic en aquest cas, i
la ideologia. La producció de la notícia no és una
construcció de la realitat, és un treball de discurs i, com
a tal, segueix un procés: construcció, producció i
comprensió de la notícia, totes tres són un recurs
del coneixement. Es parteix del titular, la macroproposició, que
des del punt de vista de la representació mental del lector serà
el més important. I tot seguit apareix la notícia, que té
una significació i una relació amb la realitat, ja que tracta
sobre alguna cosa que ha passat: n'és el referent. Però comprendre
la notícia no vol dir comprendre el que ha passat, implica comprendre
el model mental que dóna explicació de la realitat tal com
ens arriba. I cal tenir en compte que el 90 per cent del que comprenem
davant d'una notícia no és al text, sinó al coneixement.
D'aquesta manera, recorrem a la memòria social, on són les
actituds i, en la base, la ideologia, és a dir, tot allò
que ens facilita una consciència de pertinença a un grup
(1). D'aquí naixen els prejudicis, que es produeixen
i es reprodueixen a través dels mitjans de comunicació, projectats
per la veu que té accés a crear el tòpic, la que selecciona
les fonts, tot sabent que l'organització amb més poder és
aquella que més possibilitats té de manipular el context
de producció. Per això, la manera d'escriure la història
dependrà de les fonts que el mitjà seleccione, i de tots
els participants en l'empresa, però també del periodista.
Per tant, quan ens acarem amb un text, discurs,
periodístic hem de fer una aproximació per definir i concretar
el grup al qual representa. Cal cercar les dimensions de polarització,
d'oposició, de competència, de dominació, d'oposició,
i donar-ne explicació. Per tant, en un primer nivell d'anàlisi
crítica, l'aproximació al discurs pot partir de l'aplicació
del conegut quadrat ideològic proposat per Van Dijk (2).
Dimensions del discurs
Els límits de l'anàlisi sempre
dependran dels objectius que es persegueixen, però qualsevol element
d'un discurs és susceptible de ser analitzat.
Una manera de procedir davant del discurs
és partint de les seues superestructures, o estructures complexes.
Tota notícia sol compondre's dels mateixos elements: titular, cos,
entradeta, de vegades fotografia, etc. Les variacions de forma, tot i que
es donen entre diaris que competeixen, no són gaires, ni tenen gaire
a veure amb aspectes socioculturals. El que sí que s'hi podrà
constatar serà la forma d'emfasitzar, perquè hi ha moltes
maneres de fer-ho d'una manera estrictament formal. S'emfasitza quan es
descriu el context, per exemple amb l'organització jeràrquica
de la presentació de les opinions, creant una visió fictícia
de pluralisme democràtic en el lector (mai no trobaràs en
la cúspide de la notícia la veu d'un sector crític).
També s'emfasitza en funció de la noció d'importància,
que és semàntica i de la rellevància, que és
pragmàtica (3). Emfasitzem l'actualitat, els successos
recents. I emfasitzem, finalment, quan organitzem la presentació
dels arguments, del contingut.
En un segon nivell d'anàlisi, destaca
l'interès d'alguns elements que han donat un rendiment esplèndid
en l'anàlisi del discurs: són les estructures locals. La
topicalització de determinada informació, perquè si
bé hi ha una forma canònica d'expressar els continguts, la
informació apareix sovint reorganitzada mitjançant passivitzacions,
nominalitzacions, o fins i tot emfasitzada amb l'ajuda de la caixa de les
lletres, o del to de veu i de la comunicació no verbal, en el cas
de l'audiovisual. També cal trobar l'ordre de les proposicions -com
uns arguments porten a uns altres. I també la descripció
dels actors hi és fonamental, com ja demostraren l'any 1988
Noam Chomsky i Edward Herman a Manufacturing consent.
En aquest segon nivell d'anàlisi destaca
també la importància del nivell d'especificació, de
la informació implícita i de l'explícita, de la manera
d'evidenciar o de donar proves dels fets, de les cites, de la precisió,
de la perspectiva, i de la importància de detectar les fal·làcies
en l'argumentació.
En síntesi, l'anàlisi crítica
del discurs és un eina d'alt rendiment per comprendre on són
tots aquells aspectes del discurs que tenen una rellevància més
enllà de la informació. L'anàlisi crítica pot
demostrar que el discurs periodístic conforma la ideologia, sustenta
valors, actituds, i configura el disseny dels models mentals on són
les nostres temences i els nostres prejucidis sobre la realitat.
Mavi Dolç Gastaldo
Facultat de Ciències de la Comunicació
Universitat Autònoma de Barcelona
NOTES
(1) La noció de grup, segons Van Dijk, té
a veure amb la identificació amb uns teoremes bàsics. Perquè
la identificació es dóna sobre alguns principis ideològics,
no sobre tots.
(2) El quadrat ideològic es pot trobar a les seues
obres publicades a propòsit del discurs dels mèdia com són
Racismo
y medios de comunicación, i també a Ideología.
Segons aquest quadrat ideològic, els mitjans de comunicació:
ressalten les bones propietats i accions del grup amb què s'identifiquen
o defensen en un moment determinat; ressalten les males propietats i accions
del grup a què s'oposen; mitiguen les males propietats i accions
del grup amb què s'identifiquen o que defensen; i, consegüentment,
mitiguen les bones propietats i accions del grup a què s'oposen.
(3) Considerem important allò que té moltes
repercussions en el món. Mentre que és rellevant allò
que és important per a un mateix, per al lector, l'espectador, etc.
BIBLIOGRAFIA
- Chomsky, Noam i Herman, Edward S. (1988) Manufacturing Consent.
The political Economy of the Mass Media, Pantheon Books, Nova York.
(Edició en espanyol Los guardianes de la libertad, Grijalbo
Mondadori, Barcelona, 1990.)
- Dolç, Mavi i Giró Xavier "Análisis de discurso
y desigualdad social. (Entrevista a Teun A. Van Dijk)" dins Voces y
culturas. Revista de comunicación, núm. 16- II Semestre
2000, Barcelona.
- Fowler, R; Hodge, B; Kress, G; i Trew, T. (1979) Language
and control, Rouledge and Kegan Paul, Londres.
- Van Dijk, Teun A. (1997) Racismo y análisis crítico
de los medios, Paidós Comunicación, Barcelona.
- Van Dijk, Teun A. (1998) Ideología,
Gedisa, Barcelona. |