Som
en un moment de crisi de la raó històrica, la crisi de la
raó i de la història ha estat la conseqüència
d’un nou moment de pensament. L’educació que necessitem ara no pot
defuig les preocupacions que tenen a veure amb la nova societat del coneixement,
en relació a la finisecular societat de la comunicació. L'estat
de crisi és notori, però és la conseqüència,
en part, de la pèrdua d'hegemonia de la cultura europea (ho acabem
de comprovar amb el paper de la UE en l’atac a l’Iraq). D'acord amb aquests
pressupostos, ens ha de resultar molt productiu descriure quins són
els processos d'aprenentatge a través de la visita teòrica,
pràctica i especulativa que hem de fer al terreny de la transmissió,
de la comunicació, donant una gran importància a la memòria
col·lectiva.
Els mitjans de comunicació no són
ni volen ser ni han estat mai un mirall de la realitat. La realitat és
una construcció. I en aquesta construcció del que és
i del que no, del que hem de saber i del que no interessa, els mitjans
de comunicació tenen i tindran més encara un paper destacat.
No existeix allò que no sabem, allò que no necessitem ni
allò que no té un discurs que ho formalitze. Perquè
alguna cosa existisca hi ha d’haver la paraula, el concepte, el símbol,
i la comprensió.
Com actuen els mitjans de comunicació?
Les ideologies no són una prerrogativa
dels detentors del poder. Poden complir tant la funció de servei
als que l'ocupen com als qui lluiten per apropiar-se del poder (perquè
estan a l'oposició) o per defensar-se dels abusos del poder. Per
tant, poden ser més o menys útils en la coordinació
de les pràctiques socials del grup (de poder o contrapoder) al servei
del qual estan. Aquesta és la funció social de les ideologies.
La ideologia i les opinions tenen a veure amb
representacions mentals i, en la mesura que parlem d'ideologia i d'opinions
dels mitjans no són representacions mentals individuals, sinó
compartides per grups socials diversos, ja siguin institucionals com polítics
com societals. Per organitzar les pràctiques ideològiques,
es necessiten institucions ideològiques. Són les productores
de sentit.
Els mitjans de comunicació són institucions
orientades fonamentalment per a la producció d’informació
i entreteniment, però també són les institucions més
complexes per a l’expressió i posada en qüestió públics
de les ideologies dels que ostenten el poder i dels que en poden, per tant,
abusar.
La
nostra educació com a societat té molt a veure amb els processos
de simbolització de l'ésser humà. Des que hi ha món,
els processos de simbolització són essencials, i en canvi,
ens n’hem ocupat relativament poc. Un producte cinematogràfic és
una reducció de la complexitat per trobar un sentit. Amb els mitjans
de comunicació, el sentit no el troben els humans, sinó el
sistema., en tant que els subjectes representats no simbolitzen persones,
sinó sistemes a través dels quals es produeix la transmissió
d'una determinada ideologia favorable al sistema. Un sistema que, com deia
abans, s'ha apropiat de la narració històrica. I encara més,
posa en evidència com la resta de cultures ens acostem amb una actitud
esponjosa, i, per tant, amb una mentalitat subalterna.
Els processos d'identificació han deixat
de funcionar en tots els sentits. Hi ha una crisi de la identificació,
necessitaríem adonar-nos, més enllà de l’apreciació
subjectiva i poc fonamentada com anem adquirint una nova identificació
gràcies a la imposició d'una determinada cultura de masses,
que ens homogenitza i ens fa menys lliures, menys diferents, més
iguals (més homogenis).
Una educació en comunicació
Per tot això la necessitat d’educar en
comunicació es fa palesa si entenem que els mitjans són actors
socials i polítics, que creen la realitat d’acord amb uns paràmetres
assentats en els nostres consensos. Tots els estudis sobre el paper dels
mitjans de comunicació de masses mostren que són actors polítics.
El seu llenguatge és polític. Cal
comprendre’l si volem saber com intervenen a través del discurs
donant una informació i no una altra, interpretant les dades que
subministren; contribuint a determinar l’agenda política; interpretant
el passat i projectant el futur, i finalment fent propostes d’acció.
La natura política dels mitjans els porta
a comportar-se com actors polítics interessats i compromesos amb
una part. I davant d’un conflicte més que una lògica de la
cooperació recorren a una lògica de la confrontació.
Ser capaços de conèixer i saber analitzar la seua lògica
és conèixer i comprendre la lògica del discurs del
poder i poder evitar-ne els abusos.
Construir una societat veritablement democràtica
i plural vol dir ser capaç de produir discursos, i de conèixer
com la tecnologia els fabrica. Hem de formar emissors, no per convertir-los
en periodistes, sinó per convertir-los en agents polítics
de la societat que volen construir.
Si l’audiència, el lector, el consumidor
-ara passiu- dels mitjans de comunicació posseeix les eines necessàries
per comprendre la lògica que mou el discurs dels mitjans; si tingués
les eines intel·lectuals per comprendre que el discurs és
una fabricació concreta, determinada pels objectius ara descrits;
si la societat civil sigués capaç també d’oferir la
possibilitat d’un discurs alternatiu d’acord amb una altra lògica;
si fos capaç de veure les trampes i falsedats tal com estan presentades;
si tot això passés, hauríem aconseguit ciutadants
capaços de participar activament en la transformació social
d’una forma molt més enèrgica i responsable.
El canvi eventual d’actitud dels periodistes i
dels mitjans no es pot esperar que vinga només dels mediadors que
intenten convéncer-los. La crítica oberta i pública
des de la societat civil al seu discurs-acció és fonamental.
Però per què hi pugui haver crítica hi ha d’haver
coneixement dels mitjans, de les seues estructures, i de les seues rutines.
|
|
Mavi
Dolç és professora
de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la
Universitat
Autònoma de Barcelona (UAB).
|