En els centres
que malgrat les inèrcies, la burocràcia o les imposicions
de les lleis educatives que ens van caient a sobre, es produeixen experiències
o programacions estructurades d’Educació en Comunicació,
es donen unes circumstàncies gairebé màgiques que
consisteixen que, d’una banda, l’atenció i l’interès dels
alumnes pugen de manera considerable, i de l’altra, la professora o el
professor responsable de les activitats percep que a l’aula es treballen
i s’analitzen uns temes que, excepcionalment, connecten amb allò
que pensen i comenten els alumnes.
Com és ben sabut, els currículums escolars
estan, en aquests primers anys del nou segle, cada cop més allunyats
dels interessos dels alumnes i de les seves necessitats formatives des
d’un punt de vista tecnològic, cultural, intel·lectual i
ètic.
La comunicació interessa els alumnes perquè
els parla del seu món. L’actual panorama d’assignatures i de continguts
no respon a necessitats formatives i socials d’avui, sinó a plantejaments
propis del segle XIX.
Per tant no ens ha d’estranyar que davant de qualsevol
iniciativa d’Educació en Comunicació, els alumnes la visquin
com una onada d’aire fresc a les aules. Unes iniciatives que tenen unes
virtuts pedagògiques de primer ordre: contribueixen poderosament
a desenvolupar la imaginació i el llenguatge; ajuden a treballar
d’una manera estructurada; faciliten la comprensió i fan desenvolupar
les habilitats expressives, visuals i espacials dels alumnes; formen els
alumnes en els nous llenguatges i en les habilitats comunicatives i els
doten d’uns principis ètics i d’una capacitat reflexiva davant els
mitjans de comunicació.
Les comunicacions audiovisuals de masses desenvolupen
un paper fonamental en la vida de les noves generacions. En canvi, el seu
paper a l’ensenyament no és ni de bon tros proporcional a aquesta
importància. Els mitjans de comunicació han demostrat tenir
un important potencial pedagògic, però fins ara han estat
desaprofitats i ignorats a les aules, probablement de manera interessada.
La necessitat de l’Educació en Comunicació
Des de les aules podem observar com la televisió
ha substituït la joguina, el llibre, el carrer, les paraules, la imaginació,
determinades funcions de la mare, del pare o dels amics. La televisió
vertebra i ordena la societat (en realitat la desordena...).
La televisió representa una mutació
civilitzatòria ja que representa el gran instrument universal de
circulació de missatges. Cal que des de l’escola, com en el seu
moment històric es va fer amb el llenguatge escrit, es construeixi
tota una proposta educativa de lectoescriptura comunicativa. Un projecte
de lectoescriptura que no caldrà que parteixi de zero, sinó
de múltiples experiències fetes des de fa més de trenta
anys.
Un gran projecte que, com ens indiquen aquestes
experiències, ha de basar-se en dos eixos, en dues potes: la via
tecnològica o tècnicoexpressiva, de creació de productes
comunicatius; i la via didàcticocrítica, d’anàlisi
dels mitjans de comunicació.
L’escriptor i periodista Manuel Vázquez
Montalbán mort recentment (una pèrdua que a mida que van
passant els mesos considerem més irreparable), deia fa 10 anys que
cal explicar bé els mecanismes de transmissió d’un llenguatge
determinat perquè la gent sàpiga quina classe de moto li
volen vendre. I afegia que resultava incomprensible que una eina tan important
d’educació com són els mitjans de comunicació no fossin
encara assignatura obligatòria a l’escola.
¿Es pot entendre una escola que es giri
d’esquena a col·locar com a eix central dels aprenentatges la competència
comunicativa de l’alumnat? No pot ser que els nous llenguatges que la televisió
incorpora, les seves estratègies persuasives, els seus codis, les
manipulacions i tergiversacions no tinguin un espai en l’aprenentatge.
La televisió com a mitjà no “parla
sobre el sistema”, sinó que és l’eix mateix sobre el qual
gira el sistema. Per a la majoria dels ciutadans, el que passa a la televisió
és el que passa a la realitat. Les coses influiran més o
menys en la realitat no tant segons la seva naturalesa i les conseqüències
que tinguin, sinó segons la cobertura informativa que rebin i les
implicacions que se’n derivin. Si un dia desaparegués la televisió,
el sistema continuaria existint però hauria de buscar-se un altre
pivot, un altre punt de referència que actués com a epicentre
sobre el que és i el que no és.
Les potencialitats de l’ànàlisi
crítica
A l’hora de reivindicar les TIC, les Tecnologies
de la Informació i de la Comunicació a l’escola, cal fer
una matisació. Des de diversos sectors observem que s’expressa una
preocupació per les TIC, però des d’una òptica instrumental
i tecnologista. Sovint, la preocupació per l’eficiència tecnològica
es converteix avui en l’eix de les accions pedagògiques, i amb això
es marginen aspectes com l’anàlisi dels textos audiovisuals o la
valoració crítica dels missatges.
És l’era de l’ordinador convertit en objecte
de culte, en l’únic objecte de culte reconegut. Els qui adopten
aquest plantejament sembla que estan convençuts que la capacitació
de l’alumne com a operador tècnic qualificat li obre automàticament
les portes del coneixement.
Les tecnologies per elles soles no garanteixen
l’aprenentatge. Les tecnologies motiven tan sols mentre són noves.
Quan ja no ho són, només resulten motivadores si són
motivadors els missatges que s’hi vehiculen.
Els coneixements merament instrumentals no porten
gaire lluny. No serveix de gaire ensenyar a llegir si no s’aconsegueix
que després es llegeixi. Amb les tecnologies tenim moltes probabilitats
de caure en el mateix parany. Capacitant els alumnes en l’ús de
les tecnologies no es garanteix que les utilitzin de manera creativa o
educativa.
Només serà positiva una Educació
en Comunicació que, a partir dels coneixements tècnics i
expressius, porti els alumnes a realitzar una interpretació crítica
dels missatges emesos pels mitjans de comunicació i a una expressió
alternativa, creativa, desmitificadora dels models imperants. Només
des de la comprensió dels mecanismes de funcionament dels mitjans
de comunicació, els ciutadans i les ciutadanes es podran comprendre
ells mateixos i podran comprendre la societat que els envolta.
Caldria establir, fixar en el currículum
escolar una anàlisi comunicativa que comportés un veritable
coneixement del fenomen comunicatiu. L’educació ha de desembarcar,
ha de colonitzar un nou continent desconegut des de les aules, que és
el continent de la comunicació. Cal educar a pensar comunicativament.
L’anàlisi crítica que l’escola ha
d’assumir ha de tenir present la muliplicitat de discursos en què
cristal·litzen les comunicacions de masses: des dels informatius
fins als relats de ficció, passant pels reality shows, concursos,
espots publicitaris o videojocs. Cal que s’ensenyi a educar les emocions
que ens transmeten els mitjans, emocions que sense deixar de ser-ho integrin
la reflexió i la racionalitat.
Per què cal fer una anàlisi crítica
dels mitjans de comunicació a l’escola?
- Perquè la televisió és
un mitjà importantíssim de socialització.
- Perquè el nivell d’implantació
de la televisió a la societat fa que no tingui competidor possible.
- Perquè això la converteix potencialment
en un mitjà capaç de compensar certes desigualtats socials.
- Perquè la televisió és
transmissora de normes, valors i conceptes que competeixen amb els que
suministren la família i el sistema educatiu.
- Perquè la televisió és
un mitjà que dóna facilitats per accedir a determinats coneixements.
- Perquè les hores d’inversió de
capital humà i intel·lectual que requereix la televisió
li suposen un gran esforç a la societat.
- Perquè aquest esforç és
pagat de manera més o menys directa per la ciutadania.
- Perquè existeixen força experiències
que demostren les immenses possibilitats educatives del mitjà.
- Perquè la televisió-escombraries
es pot reciclar i ser útil des del punt de vist educatiu.
L’anàlisi crítica ha d’instaurar-se
a través d’un espai en el currículum obligatori i ha de venir
a través de la figura d’un educomunicador a cada centre. Però
l’anàlisi crítica ha de venir, també, des dels propis
mitjans, si és que en alguns d’ells encara els queden dos dits de
front. Les cadenes de televisió haurien de produir programes que
ensenyessin a veure la televisió i promoguessin l’aprofitament didàctic
dels millors programes.
L’absència de l’Educació en Comunicació
i de l’anàlisi crítica fa que els ciutadans no tinguem cap
mapa ètic per navegar per les autopistes de la immensa informació
del nostre món. L’absència d`Educació en Comunicació,
l’absència d’anàlisi crítica representa que els nens
i nenes van a l’escola i no els ensenyen ni a llegir ni a escriure en un
llenguatge fonamental del seu món. Només en alguna escola,
algun professor els instrueix una mica o alguns pares els ensenyen alguna
cosa.
¿Fins quan haurem de seguir demostrant
que una Educació per a la Comunicació i una Comunicació
per a l’Educació constitueixen prioritats socials, educatives i
culturals? ¿Fins quan haurem de seguir contemplant el malbaratament
de recursos que representa l’espectacle d’una televisió que escandalitza
el President del Govern de l’estat? Com si la responsabilitat d’aquest
escàndol no correspongués a qui detenta el poder i té
la capacitat d’influir en el nomenament dels responsables dels canals;
qui té la capacitat de suspendre les llicències a les cadenes
que no mantenen una programació basada en els valors de la dignitat,
el respecte i el civisme; qui té la capacitat de promoure un Consell
Audiovisual estatal per regular èticament el sector de les comunicacions;
qui té la responsabilitat d’impulsar polítiques educatives
que ens permetin als ciutadans entendre i expressar-nos en els nous llenguatges
i impedir que ens enfonsem en la manipulació, l’alienació
i l’analfabetització comunicativa.
Com deia Umberto Eco, la civilització democràtica
es salvarà si fa del llenguatge de la imatge una provocació
a la reflexió, no una invitació a la hipnosi.
El dia que una bona majoria de ciutadans en comptes
d’engegar la televisió i pensar “a veure què ha passat”,
s’asseguin i pensin “a veure què és el que ens expliquen”,
haurem fet la meitat del camí. Per fer aquesta primera meitat del
camí us convido a seguir treballant. |
|
Ramon
Breu
és professor de secundària en l'escola
Solc i membre de la redacció d'AulaMèdia.
|