|
Darrere
la pantalla
Els dramàtics
de televisió
|
|
|
|
|
|
ACTIVITATS
1. La classe pregunta
Aquestes
preguntes ja han estat respostes per l’equip que forma part de la sèrie
al DVD Darrere la pantalla Els dramàtics de televisió,
només has de fer memòria:
1.-
D’on surten les històries de les sèries?
2.-
Quan costa el capítol d’una telesèrie?
3.-
Com
us poseu d’acord els guionistes per escriure un guió?
4.-
Què vol dir “localitzar”?
5.-
Què penses del sexe i la violència a les telesèries?
6.-
Quines eines es fan servir per escriure un guió?
7.-
Quan vareu tardar a gravar tota la sèrie?
8.-
Per què les telenovel·les són tan llargues?
9.-
Cinema, teatre o televisió? Què prefereixes?
10.-
En els càstings, és traumàtic dir que no?
11.-
Què passa si una història la escriu més d’una persona?
12.-
Quan es fa la música d’una sèrie de televisió?
|
|
|
|
|
|
2.
Exercicis
Aquestes
són les activitats que proposa el reportatge Darrere la pantalla.
Els dramàtics de televisió.
1.-
Analitzeu la publicitat de la vostra sèrie preferida.
2.-
Escriviu un capítol d’un minut d’una telesèrie.
3.-
Escriviu quins temes tracta la vostra sèrie preferida.
4.-
Opina. Les sèries afecten el nostre comportament?
5.-
Exercici pràctic. Fer el guió, gravar i editar el capítol
d’una telesèrie.
Per
exemple:
- Amors i desamors.
- Crims.
- Històries quotidianes.
- ...............................
-
MOLT IMPORTANT: Cal treballar en equip!
|
|
|
|
|
|
3.
I més activitats...
Ara,
haureu de respondre a les següents qüestions sols o amb l’ajuda
del professor o de la professora.
1.-
Al començament del DVD hi ha una petita representació del
que és la gravació d’una telenovel·la. De fet és
una paròdia del que serien aquest tipus de sèries. Quins
elements es ridiculitzen?
2.-
Hi ha altres elements dels culebrots que es podrien ridiculitzar?
3.-
Per fer aquesta paròdia cal ser conscients i molt crítics
amb el que estem mirant a la televisió. Per exemple, d’una sèrie
de policies es podria ridiculitzar el fet de que els personatges coneixen
la composició química i les seves reaccions per resoldre
els crims. O d’una sèrie d’adolescents es pot destacar el llenguatge
que fan servir els personatges. Trieu dues sèries que s’estiguin
emeten actualment i feu un llistat dels elements dels que es podria fer
una paròdia.
4.-
Els guionistes del reportatge opinen que la ficció televisiva també
serveix per normalitzar alguns temes que havien estat tabús en la
nostra societat. Hi estàs d’acord? Podries posar algun exemple?
5.-
Quins temes d’actualitat creus que podrien representar-se a les sèries
i que encara no s’hagin tractat?
6.-
Ara penseu en les sèries que més us agradin. Què és
el que us enganxa? Al reportatge es parla de que la identificació
amb els personatges hi té molt a veure. Hi ha altres factors que
us afectin?
|
|
|
|
|
|
4.-
Crítics de televisió |
Ara
us proposem que analitzeu en grups una sèrie de televisió.
Cada grup escollirà una sèrie, però intenteu que siguin
de diferent temàtica per tenir una idea més amplia del panorama
televisiu actual. Per tenir una idea més amplia, podeu mirar diferents
capítols als webs de les diferents cadenes.
Tingueu
en compte els següents factors:
a)
Temes que es tracten. Feu també una valoració de la visió
que es dona d’aquests temes (si són temes d’actualitat, si es fa
de forma realista, elitista...)
b)
Públic, o públics, a qui creieu que s’adreça la sèrie.
c)
Hi ha personatges arquetipus? Defineix-los.
|
d)
La publicitat:
-
Productes que es promocionen i relació amb el públic a qui
s’adreça la sèrie.
-
Com i quan apareix la publicitat. No us fixeu només en els patrocinadors,
mireu la quantitat de marques que surten en pantalla de forma indirecta
(bosses de la compra, roba, taules plenes de menjar...).
e)
Com es promociona, o s’ha promocionat aquesta sèrie. |
f)
Caracterització dels personatges. Seleccioneu un personatge i digueu
quina feina s’ha fet per caracteritzar-lo, des del vestuari i maquillatge
fins al seu llenguatge. A vegades hi ha efectes de so que també
ajuden.
g)
Espais i moments del dia que es fan servir i ambientació. No cal
que analitzeu tots els espais, però podeu triar algunes seqüències
on la relació entre el que es vol transmetre i l’escenari estigui
molt lligat. Per exemple, una escena d’amor a la nit, plovent i al mig
d’un pont.
h)
Quin paper té la música en cada moment. Creieu que suggestiona
massa? A vegades es fa servir aquesta suggestió per cobrir alguna
mancança del guió o de l’ambientació en cinema, però
a la televisió té un paper indispensable perquè es
busca aquesta ràpida identificació.
i)
Valoració global de la sèrie.
j)
Tingueu en compte la tipologia de sèries que analitzeu (si són
diàries, setmanals, sitcoms, etc) i compareu la qualitat
dels arguments, diàlegs, decorats, etc.
|
|
|
|
|
|
|
5.-
Creant personatges |
Imagineu
que us encarreguen la caracterització dels següents personatges.
Els heu de descriure físicament, però també els heu
de vestir i maquillar i també de donar un llenguatge i gesticulació
pròpies. Treballeu en parelles i després feu una poseu en
comú els vostres resultats per veure com pot canviar un personatge
a partir d’un mateix guió.
a)
En Joan és un noi d’uns vint anys que estudia biologia i que viu
sol amb la seva àvia. Està enamorat de la Sara, una noia
a la que coneix des de petit. La seva afició principal és
el cinema fantàstic.
b)
La Júlia és una noia de quinze anys que viu amb els seus
pares i amb el seu germà de deu anys, amb el que es porta molt malament.
No li agrada gaire estudiar i només vol anar de compres amb les
seves amigues.
c)
En Marc és un periodista de quaranta anys separat fa anys de la
seva dona i amb una filla adolescent amb la que es porta molt bé.
Treballa tot el dia, menja molt malament i gairebé no dorm a la
nit.
d)
La Teresa és una jubilada de setanta anys que no s’ha casat ni ha
tingut fills, però que té un nebot de trenta amb el que té
molta relació. Quan era jove va lluitar molt activament per la millora
del barri on vivia i quan va arribar la democràcia, va formar part
de les llistes electorals de la seva ciutat.
|
Després
de posar en comú les vostres caracteritzacions, analitzeu-les també.
-
Creieu que us heu deixat portar pels tòpics o els prejudicis a l’hora
de caracteritzar aquests personatges?
-
La vostra intenció ha estat identificar el personatge amb algun
tipus d’espectador o només volíeu donar-li profunditat i
complexitat? Es poden aconseguir totes dues coses?
-
Trieu les caracteritzacions que més us hagin agradat i justifiqueu
la vostra tria.
|
|
|
|
|
|
|
6.-
La classe opina |
Ara
que ja coneixeu millor els dramàtics de televisió ja podeu
opinar sobre algunes qüestions i organitzar un petit debat a la classe.
- Per
evitar que els espectadors imitin certs comportaments poc recomanables
(violència, intolerància, etc.) què creus que s’hauria
de fer?
a)
Censurar o prohibir temàtiques i cert tipus de llenguatge en algunes
franges horàries.
b)
Donar a conèixer els continguts de la sèrie abans de començar
mitjançant símbols a la pantalla i després que cadascú
decideixi.
c)
Res, que cada persona pensi i faci el que cregui convenient. No podem controlar
tot.
d)
Altres.
- Us sentiu
representats en les anomenades sèries d’adolescents? Hi ha algun
personatge amb el que us hi identifiqueu? Abans de respondre, tingueu en
compte factors com: el vestuari, el llenguatge amb el que s’expressen,
les relacions amb la família i els amics, les situacions que viuen. |
|
|
|
|
La col·lecció
de DVDs Darrere la pantalla és una iniciativa d'AulaMèdia
i
Objectiu Comunicació
|
Podeu
sol·licitar el DVD Els dramàtics de televisió aquí:
|
|
|
|