Fa unes setmanes, en conèixer-se les nominacions als Premis Gaudí 2023, des del FIC-CAT vam creure necessari fer una carta oberta als i les membres de l’Acadèmia del Cinema Català. No a la junta, sinó a les acadèmiques i acadèmics.
Per què? Doncs perquè si nosaltres no ens creiem, donem suport i apostem pel nostre cinema i la nostra llengua, qui ho farà? Podem (i hem de) demanar responsabilitats a les institucions, a totes, podem fer campanyes per animar el públic a omplir les sales quan s’estrenen pel·lícules en català, però si nosaltres, les persones que treballem en l’audiovisual, no ens ho creiem, quin missatge estem enviant?
Ja ho dèiem al text –que podeu llegir íntegrament al web del FIC-CAT-, el 2022 ha estat un bon any pel cinema realitzat en llengua catalana. Sempre el recordarem com l’any d’Alcarràs, l’any de l’Os de Berlín, i així quedarà segurament reflectit als Premis Gaudí. Però, malauradament, a les nominacions hem vist grans absències d’altres pel·lícules que, tot i no haver aconseguit la gran gesta d’Alcarràs, mereixien haver entrat en el llistat de les millors pel·lícules de l’any, és a dir, mereixien estar presents en les nominacions dels premis del nostre cinema.
Parlo d’Escape Room, Premi del Públic al FIC-CAT 2022, èxit a taquilla i a la seva estrena a TV3, que no ha obtingut cap nominació als Gaudí; parlo també d’El fred que crema, pel·lícula inaugural del FIC-CAT 2022, que només té una nominació. Totes dues, destacades òperes primes d’Hèctor Claramunt i Santi Trullenque, respectivament. El talent d’aquests dos directors no s’ha vist reconegut. Tampoc la valentia d’Anna Bofarull i la seva Sinjar, Premi del Jurat i de la Crítica al FIC-CAT 2022; o la comèdia d’autor Toscana, de Pau Durà, totes dues sense representació als Gaudí.
Parlem ara de les pel·lícules en llengua catalana que sí que hi són i sí que tenen representació: Alcarràs, de Carla Simón, amb 14 nominacions i Suro, de Mikel Gurrea, amb 10 nominacions. Dues grans pel·lícules, sens dubte! Tanca el llistat de “més nominades” en llengua catalana Nosaltres no ens matarem amb pistoles, de Maria Ripoll, amb dues nominacions. La resta de films de ficció que es reparteixen les nominacions, no són en llengua catalana. Són grans pel·lícules, totes i cadascuna d’elles, això ho vull deixar ben clar, també.
Entre les bones notícies de l’any 2022, cal destacar que l’Acadèmia del Cinema Català ha iniciat la primera edició de la seva Residència de guions, en què sis dels vuit projectes seleccionats són en llengua catalana. Tenim el talent, tenim les idees i comencem a tenir qui hi aposta. I doncs, què més hem de fer? Doncs creure’ns-ho.
Vull dir que s’ha de vetar el cinema no fet en llengua catalana? I tant que no! Però potser hauríem de prioritzar el nostre cinema, la nostra llengua, les nostres històries, i el nostre talent, fer-nos-ho nostre, creure’ns-ho. Ho fem amb la música i amb el teatre, per què ens costa tant fer-ho amb el cinema? Es fa molt difícil defensar que el cinema en català pot viure de comèdies com Escape Room o thrillers com El fred que crema si des de dins no hi creiem. La normalització del català al cinema arribarà quan ens creiem que el cinema en llengua catalana pot incloure (i ja ho fa) tots els gèneres. Si volem una indústria forta, si volem que hi hagi més Alcarràs i més Suro, hem de creure també en Escape Room, El fred que crema, Sinjar o Toscana. La resta, segur, vindrà sol.