Projecte Documental

L’aparició dels Projectes de Gestió Autònoma en el nou currículum de secundària pot ser una gran oportunitat per a treballar adequadament el llenguatge audiovisual i la producció audiovisual a l’aula. Jo treballo al Col·legi Verge de la Salut de Sant Feliu de Llobregat i el curs passat vam fer un primer tast en aquest sentit amb l’alumnat de 3r d’ESO, amb un projecte que consistia en l’elaboració d’un curtmetratge d’un minut, per a presentar al Festival de Clipmetrajes que organitza cada any Mans Unides. Aquest curs, amb l’alumnat ja a 4t d’ESO, hem volgut fer un pas més amb el Projecte Documental.

Tots els projectes han de tenir un producte final i, en aquest cas, el producte que demanàvem era un documental d’un minut fet en equips de 3 persones i utilitzant el format InstantDOC,  proposat per Kineina [Audiovisuals], un format de documental curt però intens que ha de comptar amb un testimoni, una dada rellevant i una metàfora. Però un projecte va més enllà del producte final… i nosaltres definim els projectes en 4 fases: INICI, IMMERSIÓ, CREACIÓ i COMPARTIR.

A la fase INICI, després de compartir els objectius que preteníem treballar durant el projecte i exposat el producte final que proposàvem, vam refrescar els conceptes relacionats amb el llenguatge audiovisual treballats el curs anterior: tipus de plans, moviments de càmera, angulació…

A la fase IMMERSIÓ es tractava primer de conèixer les característiques del format audiovisual documental i començar a fer alguna practica d’aquest format. Per fer-ho vam demanar que, en parelles, busquessin informació sobre què és un documental, quines característiques té i què el diferencia d’altres formats audiovisuals i que en preparessin una presentació. Mentre es van anar fent les presentacions, es van anar destacant les característiques fonamentals dels documentals. Un cop fet això, l’alumnat es va agrupar en equips de 3 per explicar només amb imatges i so ambient com és la nostra escola, convidant-los a triar cada equip aquells aspectes que volguessin destacar i a fer-ho explicant una història comprensible amb presentació, nus i desenllaç però sense narració ni mostrar cap figura humana. D’aquesta manera, l’alumnat podia explorar el potencial expressiu de les imatges i els sons i la utilització de diferents plans, moviments… amb voluntat expressiva.

El següent pas consistia en introduir el tema sobre el qual faríem els documentals. Amb el nom de “Sant Feliu ahir, avui, demà”, proposàvem parlar sobre els canvis passats, presents o futurs de la nostra ciutat que han tingut, tenen o tindran una incidència social. Així doncs, després d’explicar diversos exemples de canvis en les ciutats que han tingut una important incidència social, vam proposar l’alumnat que analitzés, agrupats segons el barri o la zona on viuen, els diferents espais públics o equipaments i la incidència social d’aquests, preparant-ne una presentació per a compartir amb els seus companys i companyes a classe.

A partir d’aquest treball, es van anar formant els diferents equips de treball definitius i cadascun va triar el tema que treballaria a la fase de CREACIÓ en la qual, de forma autònoma, l’alumnat va decidir l’enfocament concret del seu tema (un documental tan curt requereix un esforç de concreció important), va cercar informació, va contactar amb testimonis… tant a l’aula com sortint al carrer a buscar aquesta informació, imatges, a fer entrevistes, instàncies a l’ajuntament sol·licitant informació… Aquesta és la fase del projecte més difícil de gestionar però també la més rica, ja que els apareixen dubtes, dificultats i oportunitats que han de resoldre o aprofitar per replantejar l’enfocament del tema, si cal, o introduir nous elements. A mesura que avançaven les sessions del projecte els documentals anaven agafant forma i els diferents equips s’organitzaven per a trobar la manera d’avançar i d’aconseguir tot el material necessari per a fer el producte final.

Després de molt de treball i esforços, va arribar la fase de COMPARTIR, que es va concretar en un acte al qual vam convidar les famílies per a fer una projecció dels diferents documentals i una votació amb un formulari amb què les persones assistents van poder triar, amb el seu mòbil, els que els havien semblat els millors treballs, que van rebre el reconeixement de tothom.

Durant aquest acte també es va demanar els equips que expliquessin què els havia agradat més, què els havia suposat més dificultat i què farien diferent en cas de tornar a començar. Els resultats generals d’aquestes valoracions ens serviran com a conclusió d’aquesta exposició que estem fent sobre el projecte: tots els equips de treball van valorar diversos aspectes en parlar de què els havia costat més, però en canvi van coincidir en què l’autonomia i la llibertat que van tenir per a fer el treball va ser allò que els va agradar més i, a l’hora de valorar què farien diferent en cas de tornar a començar, tots els equips van dir que s’haurien esforçat més en organitzar-se millor el treball, la qual cosa va reforçar l’aposta que vam fer en plantejar el projecte buscant l’aprenentatge i gaudi de l’alumnat, alhora que la millora de les seves habilitats de treball autònom i en equip.

Martí Giménez
Col·legi Verge de la Salut

Fem de periodistes

Com engrescar a un alumnat que flueix de manera constant a través d’una pantalla? Com estimular la creació de contingut audiovisual amb cara i ulls?  De solucions deu haver-hi més d’una, de ben segur.

Aquesta és la que es va trobar a l’Institut Narcís Monturiol de Figueres a la matèria de Comunicació Audiovisual que es cursa a primer de batxillerat. Es va començar establint els aspectes tècnics (plans, angles, il·luminació, color, so…) i com fer-los servir, la morfologia, la semàntica i la sintàctica, perquè sense uns bons fonaments la casa caurà.

Un cop arrelats els coneixements a través d’activitats diverses es planteja la primera activitat: el clip.

El primer projecte individual va ser fer una peça audiovisual de format molt curt, un minut aproximadament. Es va prendre com a referència l’InstantDoc i el material que es va facilitar. Quin tema fem? demana l’alumnat. Quin sentiu proper, és la resposta.

Les premisses van ser:

      • Duració entorn a 1 minut.
      • Incloure una metàfora visual.
      • Una entrevista.
      • Una dada estadística colpidora.
      • Banda sonora.
      • Crèdits.

Com que és el primer projecte es plantegen dificultats com ara què fer, quina dada triar, a qui es coneix per fer l’entrevista i com lligar-ho tot plegat. Els entrebancs i els dubtes  es van resolent i finalment donen el seu fruit.

El projecte es realitza en l’ordre següent:

    • Primer muntatge: visionat, revisió i aspectes a millorar. Participa tot el grup.
    • Segon muntatge: la dinàmica és la mateixa que en el pas anterior.
    • Definitius: revisió final i valoració del projecte.

Aquests són dos exemples de les produccions:

– Famílies monoparentals
– Tancant persianes

La segona proposta va ser la realització d’un microreportatge d’uns 10 minuts aproximadament. El punt de partida, aquest cop, va ser el títol: “La mirada de l’altre”. L’alumnat es va distribuir per afinitat en grups de tres o quatre persones i a partir de les premisses, van triar el tema. Aquest cop, com ja tenien l’experiència del Clip, pel que fa a l’enregistrament i el muntatge tot es va resoldre més fàcilment.

Les premisses van ser:

    • Duració d’uns 10 minuts aproximadament.
    • Tema lliure a partir del títol.
    • Incloure entrevistes.
    • Banda sonora.
    • Crèdits.

El procediment va ser el mateix que en la primera activitat: revisions dels enregistraments, primer muntatge, segon muntatge i definitius.

Aquest és el resultat de l’experiència de l’elaboració dels microreportatges.

Tot dos projectes van fer que l’alumnat s’impliqués personalment i treballés amb motivació. Va estar un plaer veure com treballaven. Tant la valoració del grup com la meva va estar molt favorable. Aquest any tornarem a repetir les activitats. Agraeixo haver compartit aquells moments amb elles i ells.

Yasmin Tena Pena
Institut Narcís Monturiol de Figueres

Producció audiovisual i moviments socials valencians

Una gran trobada audiovisual que va sembrar la llavor per a la creació d’un hub de productores amb perspectiva social

El Centre de Cultura Contemporània del Carme (València) va acollir el 2 de novembre de 2023 una jornada sobre producció audiovisual i moviments socials, organitzada per ACICOM (Associació Ciutadania i Comunicació) en col·laboració amb la Fundació Horta Sud, amb l’objectiu de debatre sobre les influències mútues que poden crear-se entre els dos àmbits i posar en comú noves formes de producció social.

Juan Medina, president d’ACICOM, José Ignacio Pastor, president d’honor de l’associació, Mercedes Juan Tejedor, tècnica de la Fundació Horta Sud, i Rafael Aguilar, secretari del Consell de la Ciutadania de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació, van ser els encarregats d’inaugurar la jornada.

Aquest últim va explicar durant la seua intervenció que el Consell de la Ciutadania és una eina per a articular la participació dels moviments socials en la definició de les polítiques de la ràdio i televisió publica valenciana i va convidar a totes les persones a fer ús d’ell.

Primera taula de la Jornada (Foto ACICOM)

En la primera taula redona de la trobada van participar Alba Benlloch, fundadora de La Cosecha Comunicació; Carlos Beltran, soci d’ACICOM i productor, entre altres, del canal Marihuana TV a través de la productora Liberinfo Comunicacions; Enric Rey, de la Vall de Segó i la Finestra del Rey; i Jean Leiva i Maria Chaqués, membres d’Arka Productora.

Cadascuna de les intervencions va ser acompanyada amb imatges elegides de les seues produccions audiovisuals

Alba Benlloch va posar de relleu la “necessitat de tindre projectes comunicatius transformadors” com els que fa la seua associació per tal de projectar a la societat la necessitat de canvi social.

La resta de ponents es va sumar a aquest discurs i, a través dels seus propis projectes, van mostrar les possibilitats que ofereix actualment el món audiovisual per comunicar sobre temàtiques socials i de caràcter reivindicatiu, com ara la immigració o la legalització de la marihuana.

Javier Oliver Moll, de Tyris Software va aportar el punt de vista tecnològic, presentant les possibilitats de crear una plataforma OTT de marca blanca. Es a dir un espai semblant a les conegudes plataformes com Netflix, HBO, Filmin, etc. que podria crear-se per a les produccions valencianes, utilitzant els serveis d’aquesta empresa valenciana.

Segona taula de la Jornada  (Foto: ACICOM)

Durant la segona part de la jornada es va parlar sobre el futur de la producció audiovisual amb perspectiva social i la possibilitat de posar en marxa noves formes de producció.

Jaime Millás Covas, periodista, escriptor i soci d’ACICOM va fer el paper de moderador i, com a experts, van intervindre Gabriela Tamarit d’El Sistema del Solar; José Gayà, escriptor i director al Col·lectiu Mirades; Lucas Moro, director i productor de Vídeo al Cuadrado; Raül Carbonell, president de l’Associació de Professorat d’Imatge i So dels centres de FP Comunitat Valenciana; i Carles López Cerezuela, soci d’ACICOM i responsable del projecte “Intel·ligència Artificial per a la Comunicació Social i Influència Responsable”.

També va participar en aquesta última taula José Ignacio Pastor, Coordinador de la Jornada, qui a més d’exposar algunes de les produccions que realitza ACICOM (València, Klara i Transparent, Qui és Qui, etc.) o que col·labora (micromecenatges, Festival Cinema Ciutadà Compromés, CineClub Acció Documental +…) va llançar la proposta de trobar vies innovadores per “centralitzar tota l’oferta de col·lectius de producció audiovisual per a crear sinergies entre les productores i també amb els moviments socials valencians, per continuar a avançant, ja que fa falta la creació de hub”.

En definitiva, va ser una jornada molt enriquidora que va demostrar la forta relació que existeix actualment entre el món audiovisual i l’associacionisme i que va encoratjar als presents a continuar treballant en la búsqueda de noves eines de difusió d’aquests treballs.

Publicat a ACICOM.org

 

 

 

 

Educació Mediàtica, una mirada crítica

La revista digital AulaMèdia organitza -el 8, 9 i 10 de febrer de 2024- el seminari Educació Mediàtica. Una mirada crítica al Pati Llimona de Barcelona.

L’objectiu principal d’aquesta activitat formativa d’AulaMèdia és ser un encontre per la reflexió i el debat sobre l’Educació Mediàtica i, també, una guia per implementar-la a les aules d’Educació Primària i d’Educació Secundària.

Un espai per conèixer metodologies, recursos, experiències, per repensar propostes per a la producció audiovisual escolar com a eina creativa i al mateix temps donar elements per reflexionar sobre els continguts dels mitjans de comunicació i la seva anàlisi crítica.

En el seminari tractarem temes com l’Educació Mediàtica als centres, la narrativa audiovisual: el cinema o la tecnologia mòbil amb finalitats educatives. També dedicarem un ampli espai a les experiències de producció audiovisual escolar, tant de Primària com de Secundària.

US HI ESPEREM!


INFORMACIÓ GENERAL

Lloc: Pati Llimona. Carrer Regomir, 3. BARCELONA

Dates: 8, 9 i 10 de febrer de 2024

Horari: Dijous i divendres de 17.30 h a 21.00 h · Dissabte de 10.30 h a 13.30 h

Durada: 10 hores presencials [3 sessions].

Inscripció gratuïta: Per fer la inscripció gratuïta cal emplenar el formulari que trobaràs AQUÍ.

Material: A les persones matriculades a aquest seminari se’ls lliurarà els DVD: DATUM. Dades, tecnologia i drets digitals i EL FALS DOCUMENTAL. Una metàfora de la realitat.

Certificat: Aquesta activitat de formació permanent del professorat té el reconeixement del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Organitza: AulaMèdia. Educació en Comunicació

INSCRIPCIÓ GRATUÏTA

 

Curs Llenguatge Audiovisual i Guió

Aquest curs, organitzat per AulaMèdia. Educació en Comunicació, vol ser un espai de formació pel professorat sobre l’Educació Audiovisual i Mediàtica, concretament en els aspectes del llenguatge audiovisual i l’estructura del guió i com implementar-los a les aules.

La intenció del curs és donar a conèixer els fonaments del llenguatge audiovisual i l’estructura del guió audiovisual de diferents gèneres audiovisuals; i al mateix temps donar elements per l’anàlisi crítica i la reflexió dels continguts audiovisuals.

Lloc: Centre Cívic Pati Llimona. Carrer Regomir, 3. BARCELONA

Dates: 19, 20, 26 i 27 de gener de 2024

Horari: Divendres de 17.00 h a 21.00 h · Dissabte de 10.00 h a 13.30 h

Organitza: AulaMèdia. Educació Mediàtica

INSCRIPCIÓ TANCADA